Jag håller på med ett litet projekt där jag omvandlar en tidigare vildvuxen slänt till … något (vi får se när jag är klar :rofl:). Där växte också massa taggiga saker, som tidigare ägaren verkade gilla. Om det är något ätligt kan jag stå ut med taggar, men annars tycker jag otroligt illa om taggiga buskar som bara fastnar i byxorna – om man har tur.

Nåväl, en av parametrarna som frun bestämde sig för var att det skulle finnas plats för att odla ätbarheter. Vi kom fram till att det vore bra med någon typ av upphöjd odlingsbädd så att man slipper kräla runt på marken, och till de saker som är mer ettåriga i karaktären och som inte förväntas övervintra ändå blir det nu rätt höga stålbaljor. Jag beställde ett par sådana (120×85×60 cm ≈ tre pallkragar på varandra) tidigare i veckan och plötsligt dök DHL upp med dem idag (trodde det skulle ta ett par veckor). 58 kg styck vägde de, och de var lite hala med fuktiga handskar, men jag lyckades få dem upp för garageuppfarten, över gräsmattan, upp för en trappa, över uteplatsen, upp för en lerig och hal söndertrampad slänt och ner i hålen jag grävt i slänten. Bubblan på vattenpasset är nääästan perfekt; bra nog för mig. Nu ska jag fylla upp med 3–4 hektoliter jord i varje som får ligga och sjunka ihop i höstregnet. Till våren toppar vi med 20 cm finjord och kompost och kanske något djurbajs på toppen, rör till och kör igång med lite kålrabbi och djungelgurka eller vad som nu faller frun in.
 
  • Två svarta upphöjda odlingsbäddar i en trädgårdsslänt med spade och höstlöv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Per Eskilsson och 3 till
  • Laddar…
Maria T
Detta har jag gjort med saker som vuxit i min trädgård (nåja, i växthuset) idag; förvandlat sju stora paprikor till två burkar "grillad paprika med vitlök". Så enkelt, nu ska de stå svalt några dygn innan provsmakning.
Sju gula och gröna paprikor på ett träbord, redo att förvandlas till grillad paprika med vitlök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sju stora gula paprikor på bakplåtspapper i ugn, redo att förvandlas till grillad paprika med vitlök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två burkar hemgjord grillad paprika med vitlök på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland och 3 till
  • Laddar…
Pekat och assisterat, när maken var gullig och klippte sista delen av häcken. Äntligen är det klart. I år är verkligen ett skitår för mig vad gäller arbete, först hjärnskakning och sedan krank i lungorna.
Jag är väldigt frustrerad. Men jag har fina assistenter i trädgården i min snälla moder och en make som uppenbarligen har blivit intresserad av trädgård. Det är väl alla Gardener's world som han utstått under året. :love:.

Jag är en kass fotograf med mobilen men jag hoppas att lite av de fantastiska höstfärgerna syns här i alla fall. Höstträdgård med gyllene lövfall från ett körsbärsträd och en planta i kruka framför en trästaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rosen, som jag fick av grannen, ska få bo där den står. Planterar när den vintrat in lite mer. Bredvid hämtar sig rådhusvinet från sin brutala omplacering. Det kommer att bli helt magiskt nästa höst. Körsbärsträdet, som står mkt torrt har fällt sina orangea löv som nu bildar en gyllene matta över smultronen.

I år är en ovanligt vacker höst här i sydvästra Skåne.
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 7 till
  • Laddar…
Gräver för en blodbokshäck som ska få rota sig och skapa lite höjd och rum bland odlingarna. Härligt höstdag med sol och korvgrillning. (y)
 
  • Nygrävd trädgårdsbädd för blodbokshäck längs en grusgång med en trädgård och röd stuga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
Tvättat mur :)
 
  • Nyputsad stenmur vid uppfart med högtryckstvätt och slangar på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen rengjord stenmur längs en bostadsgata med hus och träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
TheSwoopis och 10 till
  • Laddar…
Trädgård med nysatta buskar omgärdade av skyddsnät mot en röd staketbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyplanterade buskar omgärdade av metallstaket på en lantlig gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Burat in lite buskar som vi planterat i år så de inte ska rymma :rofl:
 
  • Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Tvättat mur :)
Vilken skillnad! (y)
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Idag har vi:
  • skördat det sista i trädgårdslandet
  • tömt alla odlingskrukor
  • räffsat in löv i rabatter och odlingsland
  • klippt gräset för (förhoppningsvis) sista gången
  • plockat in alla sandlådesaker
  • grillat korv och marshmallows
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 4 till
  • Laddar…
oskar.valta oskar.valta skrev:
Gräver för en blodbokshäck som ska få rota sig och skapa lite höjd och rum bland odlingarna. Härligt höstdag med sol och korvgrillning. (y)
Jag anade inte att blodboken klarade ert klimat! Jag njuter året runt av min egen, 240 cm höga, häck. Den är otroligt vacker i alla årstider. Grattis!
 
yonna yonna skrev:
Jag anade inte att blodboken klarade ert klimat! Jag njuter året runt av min egen, 240 cm höga, häck. Den är otroligt vacker i alla årstider. Grattis!
Jag antar att du syftar på Umeå, men jag är utflyttad Umebo och bor numera i Växjö :D
 
  • Haha
yonna
  • Laddar…
Krattat några hundra kvadratmeter löv medelst åkgräsklipparen. Det går mer tid och körsträcka för att tömma än för att faktiskt ta upp löven. Uppsamlaren hade lätt fått vara fyra gånger så stor.
En trädgård med lövhögar och en vit trädgårdsbänk under ett träd med höstlöv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Fortsatt kratta löv. Synd att det blir mörkt så tidigt.

Högar av ihopräfsade löv i en trädgård nära en sjö i skymningen med en stege i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Planterade några små skyltar så jag håller reda på vad det är vi odlar. Måste komma ihåg vilka hallon som ska klippas ner helt och vilka som man ska spara årsskotten på osv. Flyttade också på en krusbärsbuske lite. Planterade dem i gräsmattan men fattade ganska snart att det är jobbigt att klippa (och lika jobbigt att inte göra det) så nu har jag istället gjort plats för en tredje i mitten, satt en av mina vanliga plåtkanter och slutligen fyllt på ovanpå den vända gräsmattan med lite trekvartsfärdig kompost samt toppat med lite torra löv, så har maskarna något att göra i höst och vår innan jag planterar den tredje busken. Jag lade också sådan där kokosmatta runt buskarna så att jag kanske slipper klippa ogräs just runt de stickiga rackarna – mattorna ligger under löven så man slipper se dem.
 
  • Ribes grossularia (krusbär) skylt framför en nyligen planterad buske med torra löv och stenar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En planteringsskylt för 'Smultron 'Rebecka'' bland gröna blad och kompostmaterial på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jiji och 4 till
  • Laddar…
Firade Guy Fawkes night igår.
Brasa utomhus vid skymningen för att fira Guy Fawkes night.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Diket färdiggrävt, häckplantorna hämtas idag. Passar på att lägga ned lite kablage för en framtida belysningsstolpe.

Byggde också ihop en arbetsbänk av material från svärfars byggspill.
 
  • Nyligen grävt dike med gul kabel i, spade och skottkärra i förgrunden, dimmig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemmagjord arbetsbänk av trä och återbrukat material med inbyggd diskho, placerad utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fario och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.