M Mortsken skrev:
Tycker oftast det ser riktigt tråkigt ut med inbyggda högtalare.
Hur snyggt är det med ett galler på väggen lixom.
Om man har inbyggda högtalare, blir det inte väldigt jobbigt om de måste bytas ut? Speciellt om man bilat upp ett hål i stenväggen och inte hittar några av samma storlek?
 
Det slår mig att det nog inte finns en enda bokhylla i hela huset. Borde det inte även i våra digitala tider finnas ett bibliotek i ett ståndsmässigt hus? Särskilt som det ligger i universitetsstaden Uppsala och dessutom i professorsstaden Kåbo.
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 7 till
  • Laddar…
P
Med tanke på hur huset ser ut invändigt så tvivlar jag lite på att ägarna är akademiker. ;)
 
  • Gilla
Liljencrantz och 2 till
  • Laddar…
N
Det är en av Klarnaägarna tror jag.
 
N Nephew skrev:
Det är en av Klarnaägarna tror jag.
Det skulle kunna förklara vad vi ser .
 
Jag trodde det var en delägare i ett "taklampor i skenor-företag" som bodde där. :)
 
  • Gilla
JuggeH och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Med tanke på hur huset ser ut invändigt så tvivlar jag lite på att ägarna är akademiker. ;)
När jag växte upp i Kåbo så gränsade vårt hus till fyra andra villor. I samtliga bodde professorer. Utan att veta så gissar jag på att när de gamla ägarna faller från så finns få professorer idag som köper en sådan villa... Jag misstänker de flesta redan tagit på träfracken eller flyttat till lägenhet.

När jag som student cyklade genom Kåbo för föreläsningar i Siegbahn-salen så cyklade man förbi Nobelpristagaren Siegbahns hus som låg ett stenkast från Uppsala Universitets rektors hus, jag vet inte om den äldre Siegbahn bott där också, båda fick Nobelpris. Det var i vilket fall akademikertätt...
 
J JohanLun skrev:
När jag växte upp i Kåbo så gränsade vårt hus till fyra andra villor. I samtliga bodde professorer. Utan att veta så gissar jag på att när de gamla ägarna faller från så finns få professorer idag som köper en sådan villa... Jag misstänker de flesta redan tagit på träfracken eller flyttat till lägenhet.

När jag som student cyklade genom Kåbo för föreläsningar i Siegbahn-salen så cyklade man förbi Nobelpristagaren Siegbahns hus som låg ett stenkast från Uppsala Universitets rektors hus, jag vet inte om den äldre Siegbahn bott där också, båda fick Nobelpris. Det var i vilket fall akademikertätt...
lönerna har inte hängt med idag för var professorer jobb ganska bra betalt
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Antalet professorer har exploderat och statusen minskat motsvarande.
Fördubblades på tio år då lektorer uppgraderades.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.