Hej!

Jag installerar just nu brandvarnare (Siemens OP512), den kopplas till en SPCE652.100 på en av ingångarna där. Brandvarnaren är konfigurerad som automatiskt återställande och verkar fungera som den ska men när jag läser av status på den aktuella ingången i webbgränsnittet är den ständigt öppen. Den borde vara normalt stängd för att öppnas vid larm. Är det någon som kan bistå med kopplingsschema samt hur den bör konfigureras i SPC vore jag mycket tacksam!
 
  • Gilla
Lorentsborg
  • Laddar…
Kör du enkel eller dubbelballanserad inkoppling? (En eller två motstånd)

Tabell över centralapparats ingångar med dubbelbalanserad inställning för brand- och vattendetektorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inställning dubbelballanserat

Skärmdump av brandlarmsystemets status med sektioner, områden, och inställningar för olika detektorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Status dubbelballanserad

Öppen rökdetektor som visar trådar och komponenter för inkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fysisk inkoppling (annan rökdetektor än din)
Larmingång - motstånd - ”motstånd parallellt med NC-utgång” - ”larmingång common”
 
Demmpa Demmpa skrev:
Kör du enkel eller dubbelballanserad inkoppling? (En eller två motstånd)

[bild]
Inställning dubbelballanserat

[bild]
Status dubbelballanserad

[bild]
Fysisk inkoppling (annan rökdetektor än din)
Larmingång - motstånd - ”motstånd parallellt med NC-utgång” - ”larmingång common”
Dubbelbalanserat enligt nedan:
Elektriskt kopplingsschema med märkta komponenter och strömkälla på +12V och 0V.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vilket ger:
Tabell med rubrikerna "EOL Quality", "Input" och "Status", markerad rad visar "DISCON" i Input och "Tamper" i Status.
 
Du har avbrott på kretsen,
Skärmdump av övervakningssystem visar sektion med status "AVBROTT" och "Sabotage".
 
Demmpa Demmpa skrev:
Du har avbrott på kretsen,
[bild]
Tack för hjälpen, jag konfigurerade helt enkelt fel ingång! Nu fungerar det som det ska!
 
Ellås är ju "dyra" men jag sprang på detta.
En reservdel tll yale doorman för mer rimliga pengar.
Någon som vet om det skulle gå att koppla till en dörrcentral?

https://www.bauhaus.se/lashus-yale-doorman
 
Har jag blivit senil eller gör jag helt fel?
Ska logga in på mitt larm här hemma. Kan logga in på spcconnect, men går man inte in på den oranga jordgloben vid Anslut till SPC centralen?

Gör jag det får jag bara följane meddelande

Error: Could not connect to panel

Gör jag fel?
 
Joacimz Joacimz skrev:
Har jag blivit senil eller gör jag helt fel?
Ska logga in på mitt larm här hemma. Kan logga in på spcconnect, men går man inte in på den oranga jordgloben vid Anslut till SPC centralen?

Gör jag det får jag bara följane meddelande

Error: Could not connect to panel

Gör jag fel?
Om status är OK så borde det fungerat.
Fungerar det att logga in lokalt via webbgränssnittet istället? https://www.byggahus.se/forum/threa...ns-spc-larmskola.213504/page-285#post-4429338
 
gol gol skrev:
Om status är OK så borde det fungerat.
Fungerar det att logga in lokalt via webbgränssnittet istället? [länk]
Nej det funkar inte. Kanske kan ladda ner Spc connect pro på en pc och försöka därifrån?
 
Kan någon berätta lite snabbt vad för kablar som behövs till de olika enheterna? Jag har kommit över en del ELQYB 2x1 på jobbet. Rökdeckarna verkar behöva 4-tråd (DP721RTA). Blir Vanderbilts SPC ready2go med en lite bättre manöverpanel
 
Magnetkontakter klarar sig med tvåledare, rökdetektorer, rörelsedetektorer (2 för matningen & 2 för larmsignal), manöverpanelen (2 för matningen & 2 för datasignalen) och larmdonet (SP203, två till själva larmsignalen & två till sabotagekontakten) behöver fyrledare.
 
Så egentligen bara magnetkontakterna då? Tyckte det var smidigt med röd slang till larmet så i värsta fall drar jag i 4-ledare och drar ut 2-ledaren. Jag tyckte jag läste att någon drog Cat 6 till manöverpanelen?
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Så egentligen bara magnetkontakterna då? Tyckte det var smidigt med röd slang till larmet så i värsta fall drar jag i 4-ledare och drar ut 2-ledaren. Jag tyckte jag läste att någon drog Cat 6 till manöverpanelen?
Missminner jag mig inte så skall det vara partvinnat till X-bus.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Så egentligen bara magnetkontakterna då? Tyckte det var smidigt med röd slang till larmet så i värsta fall drar jag i 4-ledare och drar ut 2-ledaren. Jag tyckte jag läste att någon drog Cat 6 till manöverpanelen?
Jag körde CAT6 eftersom jag behöver 3 par ledare; ett par för spänningsmatning, ett par för signal till manöverpanel och ett par för retur av signalen - detta för att kunna dra vidare X-bus till expansionsenhet när jag ska expandera från centralenhet istället för att gå vidare från manöverpanel åt annat håll. Misstänker att det är vanligt och då blir det nätverkskabel som många har tillgängligt, därav kanske vanligast med CAT6 så det är säkert nån som säger så av släntrian för att det var just det hen använda. Den tabell jag sett sa larmkabel upp till 200m, däröver och upp till 400m erfordras CAT5.
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Kan någon berätta lite snabbt vad för kablar som behövs till de olika enheterna? Jag har kommit över en del ELQYB 2x1 på jobbet. Rökdeckarna verkar behöva 4-tråd (DP721RTA). Blir Vanderbilts SPC ready2go med en lite bättre manöverpanel
Om det är 1x2x1kv så är denför grov och svår att böja in plintar i magnetkontakterna. Inte omöjligt men du gör det svårt för dig. 1x4x0,5 eller 2x2x0,5 är rätt kabel att använda. 200m kan du dra xbus utan att det behövs partvinnat så den gränsen klarar man oftast i en villa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.