Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
S SnickareHobb skrev:
Det kan man ha olika åsikter om. Jag tycker andelen positiva fall vore bättre. Så länge inte hela befolkningen testas, alternativt en statisktiskt utvald grupp på 1 000 eller 10 000 varje vecka, så är antalet positiva fall inte så informativt.

Alternativt om endast dom med symtom testas (eller räknas), för att utesluta falskt positiva resultat.
Så du föredrar grafen över andelen positiva som visar att det just inte var någon tredje våg framför en graf som visar att det var en tredje våg. Varför då?

Falskt positivt svar från PCR-test är mycket ovanligt för det görs särskilda kontroller i analysfasen, t.ex. genom att skicka in prov som man vet är negativa och se till att resultatet blir negativt. Man har upptäckt felaktiga leveranser på det sättet.
 
Nissens
V växelventil skrev:
Men snälla den från oktober är väl nyare än septemper eller?Där står det klart och tydligt som ingen kan missupfatta av 1000 kallade trots massiv informationskampanj och vaccinationsbussar så kom det 32 st är det felaktikt.Jösses undrar vem som inte följer nyheterna.
Och vad står det om Uppsala i samma artikel?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Så du föredrar grafen över andelen positiva som visar att det just inte var någon tredje våg framför en graf som visar att det var en tredje våg. Varför då?
Jag har ingen nytta av att se en tredje våg, utan tycker det är intressantare att se hur stor andel av dom som testas som är smittade.

BirgitS BirgitS skrev:
Falskt positivt svar från PCR-test är mycket ovanligt för det görs särskilda kontroller i analysfasen, t.ex. genom att skicka in prov som man vet är negativa och se till att resultatet blir negativt. Man har upptäckt felaktiga leveranser på det sättet.
PCR-testet testar endast efter en kort bit av rna som ingen vet om det är unikt med covid-19. Det kan hända att det matchar mot något annat också.

Test av asymtomatiska personer är problematiskt då ett positivt PCR-test inte nödvändigtvis innebär att personen är smittad (personen har ju inga symptom för en luftvägssjukdom). Det kan räcka med "skräp" av rna, eller virusrester som inte betyder att personen är smittsam.
 
P pmd skrev:
Den tycks vara den här.
[länk]
Intressant. I bästa fall halverar läkemedlet risken att avlida.

En nyvaccinerad (andra sprutan el tredje sprutan)har dock 10 ggr lägre risk att bli smittad. Om hen blir smittad så är risken att avlida igen 10 ggr lägre. Det ger en total riskreduktion på 100 ggr. Läkemedlet som sagt bara halvering.
 
Över 1000 döda på ett dygn i Ryssland. Globalt närmar sig dödstalet nu 5 miljoner

"Under lördagen redovisar Ryssland att 1 075 personer avlidit med coronaviruset det senaste dygnet, och att 37 678 nya smittofall har registrerats. Det är den högsta siffran hittills under pandemin.

Dödssiffran är runt 33 procent högre än i slutet av september, och sjukdomsfallen har stigit med runt 70 procent den senaste månaden.

Bara drygt en tredjedel av jättelandets runt 146 miljoner invånare är vaccinerade." SvD
 
P
S SnickareHobb skrev:
Jo, jag vet att det går att ta reda på. Jag tycker bara det är alarmistiskt av tidningar och media att visa upp smittotal utan att ha en siffra på hur många som testats. I nyheter får man ofta höra att "x nya fall har upptäckts i y-köping" eller "idag är har z nya fall av covid-19 upptäckts". Det hade låtit mycket bättre i mina öron att höra att idag är det bara x % som testats positivt, eller idag har det gått upp till y % positiva tester.
För att andelen smittade av de som testats ska visa något av värde så måste man testa ett statistiskt signifikant slumpmässigt urval av befolkningen. Då kan man hyfsat bra säga hur stor del av befolkningen som är smittad.

Andelen smittade av de som testats säger inte lika mycket. De som testats är en delmängd av de som har uppvisat symtom.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
S SnickareHobb skrev:
Jag har ingen nytta av att se en tredje våg, utan tycker det är intressantare att se hur stor andel av dom som testas som är smittade.
Jo, det har jag förstått men jag förstår fortfarande inte varför du tycker det och på vilket sätt du tycker att det bidrar till kunskap om smittoläget vid ett visst tillfälle.

Många är nog intresserade av hur stor risken just nu är att bli smittad av någon i t.ex. en affär eller hur smittoläget kommer att påverka vården eller trenden om det är på gång att bli värre eller bättre när det gäller just sådana saker osv. och då vill man veta antal bekräftade fall just nu samt i förhållande till några föregående veckor.

Men andelen positiva fall nationellt har stått i veckorapporterna från Fohm sen mycket lång tid så du kan få din eftersökta information på veckobasis.

S SnickareHobb skrev:
PCR-testet testar endast efter en kort bit av rna som ingen vet om det är unikt med covid-19. Det kan hända att det matchar mot något annat också.
Innan PCR-testerna godkändes så testades de mycket noggrant mot en stor mängd gamla blodprov och fick absolut inte ge ett positivt svar på någon av dem. Så vi kan nog vara väldigt säkra på att de inte reagerar på andra coronavirus och andra typer av virus avviker för mycket. Däremot ger PCR-testerna normalt positivt resultat efter vaccination så den biten av mRNA som det testas mot måste vara rätt unik för just spikproteinet som också används till covidvaccinerna.

S SnickareHobb skrev:
Test av asymtomatiska personer är problematiskt då ett positivt PCR-test inte nödvändigtvis innebär att personen är smittad (personen har ju inga symptom för en luftvägssjukdom). Det kan räcka med "skräp" av rna, eller virusrester som inte betyder att personen är smittsam.
Man har gjort studier av sjuka där man gör dagliga PCR-tester och därmed kan fånga upp exakt hur halterna varierar över tid. Man ställer in en minsta godkänd nivå på upptäckt virus under analysen för att minska risken för falskt positivt pga. att personen redan har lämnat det smittsamma stadiet. Men det är riktigt att man har upptäckt virusrester efter några veckor i samband med att infekterade celler dör och går sönder vilket gör att virus-mRNA kan förekomma i slemhinnan, men det blir mycket låga halter.

Alltihop utifrån vad jag minns av forskningsresultat och liknande.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jo, det har jag förstått men jag förstår fortfarande inte varför du tycker det och på vilket sätt du tycker att det bidrar till kunskap om smittoläget vid ett visst tillfälle.

Många är nog intresserade av hur stor risken just nu är att bli smittad av någon i t.ex. en affär eller hur smittoläget kommer att påverka vården eller trenden om det är på gång att bli värre eller bättre när det gäller just sådana saker osv. och då vill man veta antal bekräftade fall just nu samt i förhållande till några föregående veckor.
Ja. Om antalet testade varje vecka är ungefär samma. Men om det testas 10 gånger fler en vecka än det gjordes föregående vecka så säger siffran ingenting.
 
BirgitS
S SnickareHobb skrev:
Ja. Om antalet testade varje vecka är ungefär samma. Men om det testas 10 gånger fler en vecka än det gjordes föregående vecka så säger siffran ingenting.
Det är inte ungefär samma antal som testas varje vecka utan det följer ju frekvensen av symtom även om det inte ändrar sig 10 gånger från en vecka till en annan så skiljer det sig mycket.
Histogram över antal testade individer per vecka från 2020 vecka 40 till aktuell rapportvecka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Senaste veckorapporten igen.

Men om man testar t.ex. 100 000 varje vecka så blir andelen positiva fall samma sak som antalet bekräftade fall per 100 000 under en vecka. Dvs. man är tillbaks på antalet bekräftade fall och enda skillnaden är om man anger procent eller antal.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Och vad står det om Uppsala i samma artikel?
Märker att du fortfarande inte greppar det här.Det står om du läser att Uppsala har valt samma väg som dalarna att man skickar ut kallelsen till ALLA som inte är vaccinerade och inte bara utsatta områden.Det står klart och tydligt att det gäller utsatta områden Botkyrka, Södertälje och flera utsatta områden är vaccinationen låg.
 
F
H HåkanM676 skrev:
Ja du är rolig du, du varken känner oss eller vet var vi bor, vet inte vem eller vilka vi träffat, ändå kan du uttala dig om mig/oss och hur vi beter oss. Eftersom alla är potentiella smittbärare så skulle alla i så fall testa sig varje gång de går ut och när de kommer hem. Vi har följt de rekommendationer som folkhälsomyndigheten gett, men du tolkar det som vi lever rullan i stora folksamlingar och festar och har oss. Det fanns inga förbud mot att gå ut eller handla eller att möta andra som varit sjuka eftersom de efter en viss tid inte smittar andra. De flesta som dött är över 80 har underliggande sjukdomar och bor på äldreboende eller är hemma, de träffar man inte ute på stan där de ränner runt i affärer. Alla kan bära smitta, även döda föremål och då ska vi helst stanna hemma allihop och inte träffa andra överhuvud taget. Jag vet ingenting om dig och hur du bor därför kan jag inte säga hur du ska skydda dig, det måste du avgöra själv. Ha en bra kväll. :)
Förbud nej, men myndigheterna UPPMANADE alla äldre att inte gå ut och t.ex. handla eller träffa andra.
Det sätt som du skryter om att du och din fru levde genom att umgås med sjuka och infekterade och "levt som vanligt" är totalt ansvars- & hänsynslöst.
Hur många sjuka ni två kan ha orsakat i 2:a och 3:e hand har du ingen aning om. Eller hur många liv som kan ha gått till spillo.
Att medvetet göra som du skrev kan ses som ett rent sabotage mot kampen av pandemin. I några länder kan det ha varit straffbart.
 
Och anledningen att vi börjat ha pandemier är att WHO ändrade definitionen av en pandemi 2009 (några veckor innan svininfluensan). Nu krävs inte mycket för att något ska definieras som en pandemi.
 
BirgitS
S SnickareHobb skrev:
Och anledningen att vi börjat ha pandemier är att WHO ändrade definitionen av en pandemi 2009 (några veckor innan svininfluensan). Nu krävs inte mycket för att något ska definieras som en pandemi.
Och hur var definitionen före och efter ändringen enligt dig?

Enligt A Dictionary of Epidemiology från 2008 var definitionen av pandemi då
An epidemic occuring worldwide or over a very wide area, crossing international boundaries, and usually affecting a large number of people.
vilket jag tycker stämmer in väldigt bra på covid.
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
F
S SnickareHobb skrev:
Och anledningen att vi börjat ha pandemier är att WHO ändrade definitionen av en pandemi 2009 (några veckor innan svininfluensan). Nu krävs inte mycket för att något ska definieras som en pandemi.
Krävs det inte mycket??? Räcker det inte med många tusen döda??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.