Som rubriken säger, vad tycker ni? Kastar bara ur mig frågan då jag inte vill leda diskussionen i någon riktning. Om det spelar någon roll är det katt som främst intresserar mig men jag antar att argumenten kring exempelvis hundförsäkring bör vara likartade.
 
Ja det tycker jag! Man vet aldrig vad som händer och det är väldigt dyrt med veterinär. Jag skulle själv inte vilja hamna i en situation där jag tvingas ta bort ett husdjur för att jag inte har råd med veterinär.

Vår maine coon bröt höften efter ett olyckligt fall från en hylla för ett par år sedan. Han var då 1,5 år och vi var såklart väldigt fästa vid honom. Hans vård hade kostat över 50 000kr om vi inte haft försäkring. Vi betalade tillslut cirka 7000kr och har vår kära kisse kvar. Han mår idag bra och springer runt som vanligt.
 
Beror på om du tänker dig utnyttja veterinär för mer än avlivning...

/ATW
 
svaret är JA för veterinärer är dyra i drift
 
Fredrik K Fredrik K skrev:
Ja det tycker jag! Man vet aldrig vad som händer och det är väldigt dyrt med veterinär.
A ArneTW skrev:
Beror på om du tänker dig utnyttja veterinär för mer än avlivning...
T tergo skrev:
svaret är JA för veterinärer är dyra i drift
A Abies koreana skrev:
Utan tvekan - JAA !
Att veterinärer kostar pengar är vi helt ense om men ni får gärna utveckla varför dessa kostnader skulle vara lägre i snitt per djurägare med försäkring än i snitt för de utan försäkring.
 
Vi har hundförsäkring och det är den enda försäkring vi har gått "plus" på. Det är väldigt kostsamt med veterinäråtgärder. Exempel i Stockholm. Urinprov i eget labb: 890 kronor.

Sen går det att kasta ut nästa fråga;
Ska man livförsäkra sitt husdjur?
 
Om man tänker sig att göra all som är möjligt för sitt djur är nog försäkring bra. Om man inte har rejäla buffertar. Om man kan tänka sig att ta bort djuret om det händer något allvarligt så kan man skippa den. Personligen tycker jag att djursjukvården gått väl långt, och därmed kostnaden. Jag är fullt medveten om att det är många som inte håller med mig.
 
  • Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
Tveklöst JA!

Vår lilla katt har bla genomgått behandling för sköldkörtelproblem för c:a 20000 + ett antal återbesök 2000-3000 kr /styck. Tycker nästan synd om försäkringsbolaget ..
 
Det beror på hur känslomässigt bunden man är till "människans bästa vän". Vår hund kostade nästan lika mycket som vi gav för den att spendera en lördagsnatt på Albano Djursjukhus efter att ha käkat svamp. Försäkringen tog större delen av kostnaden.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
MrJay
I de fallen människor i vår närhet (tre olika par) vänt sig till djursjukhuset eller veterinären har det varit i samband med att katten inte åt. I alla fallen har dessa konstaterat att det var någon form av cancer/tumör och katten bör avlivas. Ett av paren fick först diagnos ”tandvärk”, efter att de motsatt sig denna och gått till tredjepart (som de fick pröjsa själv, tror det var runt 4000kr) fick de diagnos tumör och att katten bör avlivas, något som gjordes.

Med dessa erfarenheter i bagaget anser jag personligen att det är bortkastade pengar, men det är upp till var och en att bestämma..
 
Men om frågan gäller katt är jag mer tveksam. De bryr sig inte ett dugg om dig och rymmer om de inte trivs.
Är själv uppväxt på landet vilket kanske påverkar uppfattningen. :)
 
D Daniel 109 skrev:
Om man tänker sig att göra all som är möjligt för sitt djur är nog försäkring bra. Om man inte har rejäla buffertar.
Men om man anser sig ha buffertar för att klara variansen, borde det inte rent statistiskt sett vara en förlustaffär att ha en försäkring?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Om du ser på husdjuret som en vän och familjemedlem (och inte bara t.ex. en musutrotare som kan ersättas när som helst), så ja.

Vår katt var korkad och gnagde på rörisolering, som fastnade i mage/tarmar och fick opereras ut. Kostnad 23000 - då är man glad åt försäkring!
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men om man anser sig ha buffertar för att klara variansen, borde det inte rent statistiskt sett vara en förlustaffär att ha en försäkring?
Om det inte vore en förlustaffär med försäkring objektivt sett skulle det nog inte finnas några försäkringsbolag ...

För mig är det ett sätt att få lite mental lugn och ro att betala försäkring, även om det statistiskt sätt är dyrare än att vara utan. Jag vill inte behöva stå i valet att betala massor med pengar eller att avliva ett kärt husdjur.
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.