Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
V växelventil skrev:
Man får tänka på som i Kalix fallet att kommer det in smittan på ett boende så blir det tufft för dom äldre och man får inte glömma att det är inte ovanligt med äldre som är skröpliga har exempel en pågående infektioner i kroppen då blir det nog för tufft för många.
Håller med om det mesta men de boende är inte skröpliga för att de har en pågående infektion i kroppen utan för att organ fungerar sämre med åren, hjärtklaffar blir dåliga, reglering av blodtrycket blir sämre, njurar blir dåliga osv.

Om jag missuppfattade ditt inlägg ber jag om ursäkt.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Visst har jag följt dina inlägg, men det finns ju studier som visar på att vaccinet minskar smittspridning t.ex. den som jag skrev om någon av de senaste veckorna i denna tråd eller i nyhetstråden som visade att i en familj där en person var vaccinerad minskade risken för att någon annan i familjen skulle bli sjuk med 47 % (eller något liknande) och när 4 av 5 i en familj var vaccinerade minskade risken för att den femte skulle bli sjuk med 97 % (eller något liknande). Familjen är den största smittorisken.
Min tolkning av den studie är att om 80% av Sveriges befolkning vaccineras så skulle smittspridningen/epidemin upphöra, men det finns studier som säger motsatsen så jag, och Stefan, väntar nog på den slutliga utvärderingen innan vi ser vad som varit den bästa strategin. T v får man väl isolera sig från familjen verkar det som.
 
BirgitS
M mickef skrev:
Min tolkning av den studie är att om 80% av Sveriges befolkning vaccineras så skulle smittspridningen/epidemin upphöra, men det finns studier som säger motsatsen så jag, och Stefan, väntar nog på den slutliga utvärderingen innan vi ser vad som varit den bästa strategin. T v får man väl isolera sig från familjen verkar det som.
Någon studie som säger motsatsen som du kan länka till?

Det finns beräkningar (uppskattningar eftersom man inte känner till exakt R-tal för deltavarianten utan restriktioner) som kommer fram att flockimmunitet uppnås vid 80 % immuna och eftersom alla inte blir immuna vare sig efter sjukdom eller efter vaccinering så skulle det innebära att 90 % av befolkningen behöver ha varit sjuka någorlunda nyligen och/eller vaccinerats någorlunda nyligen.

Att 90 % av befolkningen skulle bli sjuk skulle innebära ungefär 3 gånger så många avlidna som hittills, mer än 3 gånger så många som behövt sjukhusvård och ungefär 3 gånger så många med postcovid. Det skulle innebära mycket stora påfrestningar på samhället under mycket lång tid. De flesta anser därför att det är en situation man vill undvika så långt som det går.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det är välkänt. Tyvärr är det ju så att skröpliga människor oftast har ett dåligt immunsystem vilket leder till antikroppar och andra skydd i immunsystemet avtar fortare både efter genomgången sjukdom och vaccinering än för medelålders. Detta samtidigt som även en lindrig sjukdom som hosta och/eller 38 graders feber kan vara för mycket för deras kroppar. Det är inte utan anledning som influensavaccin rekommenderas för dem varje år och påfyllnadsdoser för TBE-vaccin ändras från vart 5:e år till vart 3:e år när man fyller 65.
Influensavaccin brukar inte vara särskilt bra på att förebygga influensa. Vaccinet mot covid är betydligt effektivare.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Nissens
S SnickareHobb skrev:
Influensavaccin brukar inte vara särskilt bra på att förebygga influensa. Vaccinet mot covid är betydligt effektivare.
Där har du en poäng. Jag känner flera som även brukar bli rätt krassliga av influensavaccinet. Själv tar jag aldrig dem.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Och hur har du tänkt att det det ska gå till när det gäller äldre människor?

Vid vilken ålder vill du dö eftersom du verkar tycka att äldres liv inte behöver vara så långt?

För övrigt räcker det inte med ett bra immunsystem för att vara säker på att man får en lindrig covid.
Bättre och näringsrikare föda ger oftast ett bättre immunförsvar, jämfört med bekväma mediciner som ofta förgiftar de äldre. Livskvalitet är viktigare än att ligga åratal i en säng utan att kunna göra något. Tyna bort med en kropp full av gifter. Hellre dör jag knall o fall där jag är än ligger hjälplös i en säng, utelämnad åt personer som ofta verkar mer för läkemedelsindustrin än för personens bästa.
 
  • Arg
  • Wow
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Någon studie som säger motsatsen som du kan länka till?

Det finns beräkningar (uppskattningar eftersom man inte känner till exakt R-tal för deltavarianten utan restriktioner) som kommer fram att flockimmunitet uppnås vid 80 % immuna och eftersom alla inte blir immuna vare sig efter sjukdom eller efter vaccinering så skulle det innebära att 90 % av befolkningen behöver ha varit sjuka någorlunda nyligen och/eller vaccinerats någorlunda nyligen.

Att 90 % av befolkningen skulle bli sjuk skulle innebära ungefär 3 gånger så många avlidna som hittills, mer än 3 gånger så många som behövt sjukhusvård och ungefär 3 gånger så många med postcovid. Det skulle innebära mycket stora påfrestningar på samhället under mycket lång tid. De flesta anser därför att det är en situation man vill undvika så långt som det går.
Jag antar att det är samma studie som har kommit fram till de beräkningar du hänvisar till och som säger att vare sig vaccinet eller genomgången infektion ger immunitet. Återigen, vi vet inte förrän alla har vaccinerats eller genomgått infektion. Under tiden får vi hoppas att vårdapparaten trimmas.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Deras dåliga immunsystem har inte det minsta med deras matintag att göra. Alla människors immunsystem blir sämre med åren och det börjar långt innan pensionsåldern. Saker och ting inne i kroppen åldras och fungerar allt sämre.
Som du säger så fungerar kroppen sämre med åren därför är det ännu viktigare att det man äter och dricker är hälsosamt och att det smakar bra. Många äldre klagar på maten de får och äter därför sämre, får i sig mindre näring. Med sunt förnuft och eftertanke innan man gör något som andra bestämt så går det oftast bättre. Många vågar tyvärr inte säga ifrån då det går fel, finns också en tystnadskultur och man vill inte vara obekväm och säger inget fast man kanske ser att det är fel. De flesta, ca 70 % av befolkningen, följer samma uppgifter som allmän media, (tv, radio, tidningar)sprider. Vågar inte annat. Lockdown och begränsningar i mötesantal, anhöriga m.m. har gjort det än svårare för de mest utsatta som blir helt utelämnade åt andras tycke ang deras hälsa och välbefinnande. Det har med livsvärde och livskvalitet att göra.
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
Fairlane
H HåkanM676 skrev:
Som du säger så fungerar kroppen sämre med åren därför är det ännu viktigare att det man äter och dricker är hälsosamt och att det smakar bra. Många äldre klagar på maten de får och äter därför sämre, får i sig mindre näring.
Min far var nyligen på sjukhus en längre tid och sa att de fick väldigt bra mat. Självklart har vården koll på att det är viktigt med näringsämnen, vitaminer och mineraler.
Kallar man all medicin för gift så visar det nog att man har dålig koll.
 
  • Gilla
RoAd och 7 till
  • Laddar…
Fairlane
M mickef skrev:
Tidigast efter att alla vaccinerats eller genomgått infektionen vet vi säkert vilket som var den bästa metoden för att mota Coviden.
Du litar på utvärderingar av vaccinet vad gäller svår sjukdom och död, utvärderingar som skett på ett begränsat antal individer (om än ganska många), men inte när det gäller smittspridning? Då krävs samtliga medborgare? Är inte det ologiskt att statistik duger i det ena fallet men inte i det andra?
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
H HåkanM676 skrev:
Bättre och näringsrikare föda ger oftast ett bättre immunförsvar, jämfört med bekväma mediciner som ofta förgiftar de äldre. Livskvalitet är viktigare än att ligga åratal i en säng utan att kunna göra något. Tyna bort med en kropp full av gifter. Hellre dör jag knall o fall där jag är än ligger hjälplös i en säng, utelämnad åt personer som ofta verkar mer för läkemedelsindustrin än för personens bästa.
Nej, de får mediciner för att överleva. Har man hjärtproblem t.ex. pga. utslitna klaffar så hjälper det inte med näringsrikare mat utan man måste äta propplösande för att inte få en blodpropp på nolltid. Har man lungödem så spelar det ingen roll vad man äter utan man måste ha vätskedrivande mediciner för att inte drunkna.

Ingen av de gamla i släkten har legat åratal i en säng utan de har kunnat göra saker om än i långsammare takt och funnits där för barnbarn och barnbarnsbarn, men mediciner har de ju behövt för att just kunna göra det och inte dö eller bli blinda i förtid. Visserligen en som bott på ett boende, men det var bara under lite drygt ett år, och under den tiden var det då ingen där som låg hjälplös i sängen under lång tid. Tvärtom så bor ju folk hemma nästan hela livet och medeltiden på ett boende lär ligga på ett år.

Om du har egen erfarenhet av gamla som ligger hjälplösa i åratal så har vi helt olika erfarenheter.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
H HåkanM676 skrev:
Som du säger så fungerar kroppen sämre med åren därför är det ännu viktigare att det man äter och dricker är hälsosamt och att det smakar bra. Många äldre klagar på maten de får och äter därför sämre, får i sig mindre näring. Med sunt förnuft och eftertanke innan man gör något som andra bestämt så går det oftast bättre. Många vågar tyvärr inte säga ifrån då det går fel, finns också en tystnadskultur och man vill inte vara obekväm och säger inget fast man kanske ser att det är fel. De flesta, ca 70 % av befolkningen, följer samma uppgifter som allmän media, (tv, radio, tidningar)sprider. Vågar inte annat. Lockdown och begränsningar i mötesantal, anhöriga m.m. har gjort det än svårare för de mest utsatta som blir helt utelämnade åt andras tycke ang deras hälsa och välbefinnande. Det har med livsvärde och livskvalitet att göra.
Problemet med mat när man blir gammal är i stor utsträckning att man tappar lukt- och smakceller så att man upplever det som att maten inte smakar något. Det har inget att göra med hur hälsosam den är och har man få smak- och luktceller kvar går det inte heller att göra maten god.

Av det du skriver får jag intrycket av att du inte bryr dig om vissa typer av media och att det då har lett till att du verkar sakna en del kunskaper i vad åldrande innebär för kroppen.
 
  • Gilla
Kurtivan och 3 till
  • Laddar…
H HåkanM676 skrev:
De flesta, ca 70 % av befolkningen, följer samma uppgifter som allmän media, (tv, radio, tidningar)sprider. Vågar inte annat.
Jag tillhör med stor sannolikhet den gruppen men har aldrig uppfattat att min mediakonsumtion styrs av rädsla.

Vad är det jag är rädd för?
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du litar på utvärderingar av vaccinet vad gäller svår sjukdom och död, utvärderingar som skett på ett begränsat antal individer (om än ganska många), men inte när det gäller smittspridning? Då krävs samtliga medborgare? Är inte det ologiskt att statistik duger i det ena fallet men inte i det andra?
Betr. svår sjukdom och död litar jag på media, tegnell, BirgitS m fl. även om underlaget kanske bara är nån miljard människor, likaså litar jag på desamma som säger att vaccinet inte stoppar smittspridning.
 
Nissens
M mickef skrev:
Betr. svår sjukdom och död litar jag på media, tegnell, BirgitS m fl. även om underlaget kanske bara är nån miljard människor, likaså litar jag på desamma som säger att vaccinet inte stoppar smittspridning.
Oavsett, så det faktum att du väljer att inte vaccinera dig visar att poletten inte trillat ner ännu.

Du uttalar dig kritiskt om Birgits välgrundade slutsatser, men säger ändå att du håller med henne. Det är mycket som är motsägelsefullt med dig.

I ord säger du en sak, men visar något annat i handling.

Jag tror att du avslöjade dina verkliga åsikter när du sågade Birgit, vilket du också bekräftar i handling. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.