D djac skrev:
Kör Ngenic, eller liknande, för att styra husvärmen till att göra just det, värma när elpriset är lågt och slå av på takten när det är högt.
Jag tänker styra det med mina egna datoralgoritmer...
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tänker styra det med mina egna datoralgoritmer...
Ja men så mycket bättre men för de flesta kanske det inte är realistiskt och då kan man ju köra något färdigsnickrat, jag tror tex att nyare Nibepannor har stöd för detta inbyggt, om man tex kör Tibber.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag vet inte om du fick svaret någonstans ...
Görs hela Sverige om till ett enda elområde så får hela Sverige skånes elpris.
Sen när de två fossilfria stålverken så småningom kommer igång i Norrbotten så får hela Sverige Norrbottens elpris, sen i framtiden.


Elpriset sätts på Nordpools spotmarknad, och den som köper den sista kWh'n dyrast sätter priset på hela elområdet. Och då t.ex. Tyskland ibland har väldigt höga elpriser så blir det lönsamt för dem att importera el upp till det priset, som därmed sätter elpriset på SE4.
Tyskland kör själva all tillverkning de kan som ger el upp till spot-priset, sen övergår de till att importera om det är billigare än att starta det sista sämsta kolkraftverket med sämst verkningsgrad.
I SE1 och SE2 så finns det så stor tillverkningskapacitet så allt går aldrig att sälja/exportera - det går alltid att släppa på ännu lite mer vatten, därför slår Tysklands elpriser aldrig in i SE1 och SE2.
SE3 är lite mitt emellan, mycket egen produktion, men också en hel del förbrukning och export. som trycker upp priset lite.

Men som sagt, med ett enda elområde skulle priset behöva vara samma i hela Sverige, och då priset blir det som den sista dyraste kWh sätter, i hela området, så skulle hela Sverige få de tyska priserna, men även i framtiden de Norrbottniska priserna när både Hybrit och H2 green steel har kommit igång (+ större Northvolt batterifabrik i Skellefteå + säkert någon till jättelik datahall).
Då skulle du sitta och sura över att idioterna uppe i norrland ställer till ditt elpris.


Man kan ju också notera att det är endast två länder som har delat upp sig i olika elområden.
Sverige och Norge. Det de har gemensamt är att det finns mängder med vattenkraft, men som inte ligger där elen behövs. Alla andra länder har byggt sina elproduktionsanläggningar där de behövs, så de saknar behov av att göra olika elområden, de har istället alltid fått en ny elproduktionsanläggning där behovet varit störst.
Vattenkraften erbjuder ju inte denna flexibilitet.
Jag är införstådd med det och det skulle såklart vara förödande för norrlänningar som måste värma med direktel, men samtidigt kan man ju inte diskriminera folk med olika priser beroende på var man råkar bo. Vi är ETT land och priset på mjöl är exempelvis inte högre på Ica i Haparanda för att staten bestämt det, vi har inte ”mjölområden”. Jag hör hela tiden röster som påstår att allt är dyrare i norrland men ingen har visat något exempel på det. Jag betalar 19,50 för 1,5 liter mjölk på lokala Ica. Vad kostar det i Kiruna?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Du förstår uppenbarligen inte orsaken till prisskillnaden. Det är marknaden som sätter den, inte politiker.
 
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Det skulle vara intressant att räkna på hur mycket man skulle kunna tjäna på att ha ett batteri hemma som man laddar upp när det är 0 pris på el och sen säljer tillbaka elen till nätet eller använder själv när priset är högt. Tyvärr tror jag att priset varierar lite för långsamt för att det ska vara lönt. Det växlar ju inte mellan varmt blåsigt väder och kalt vindstilla väder så ofta.
Antagligen skulle det leda till ökade elnäts avgifter också om man laddade batterier med hög effekt när elen var gratis.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
M
D Daniel 109 skrev:
Du förstår uppenbarligen inte orsaken till prisskillnaden. Det är marknaden som sätter den, inte politiker.
Det finns ingen marknad när politiker ständigt petar på förutsättningarna och tvingar vissa producenter att subventionera andra. Finns heller ingen fungerande marknad när det inte finns fri etableringsrätt.
 
  • Gilla
Snailman och 6 till
  • Laddar…
D
Nefrums Nefrums skrev:
Det skulle vara intressant att räkna på hur mycket man skulle kunna tjäna på att ha ett batteri hemma som man laddar upp när det är 0 pris på el och sen säljer tillbaka elen till nätet eller använder själv när priset är högt. Tyvärr tror jag att priset varierar lite för långsamt för att det ska vara lönt. Det växlar ju inte mellan varmt blåsigt väder och kalt vindstilla väder så ofta.
Antagligen skulle det leda till ökade elnäts avgifter också om man laddade batterier med hög effekt när elen var gratis.
Jag har varit sugen på att ladda och använda själv men det verkar finnas koncensus att det inte går att räkna hem det, har inte själv brytt mig om att titta på detaljer eftersom de med mest kunskap verkar överrens.
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Jag är införstådd med det och det skulle såklart vara förödande för norrlänningar som måste värma med direktel, men samtidigt kan man ju inte diskriminera folk med olika priser beroende på var man råkar bo. Vi är ETT land och priset på mjöl är exempelvis inte högre på Ica i Haparanda för att staten bestämt det, vi har inte ”mjölområden”. Jag hör hela tiden röster som påstår att allt är dyrare i norrland men ingen har visat något exempel på det. Jag betalar 19,50 för 1,5 liter mjölk på lokala Ica. Vad kostar det i Kiruna?
Nu är priset på många varor högre i norra Sverige än i söder pga transportkostnader. Elprisområdena är ett sätt att inte subventionera transporterna av el.
 
Webbsidans produktinformation om Mitsubishi Electric Hero luftvärmepump med installationspriser markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmdump av produktsida för Mitsubishi Electric HERO 2.0 LN25 värmepump med priser för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ett snabbt exempel jag hittar på installation av en luftvärmepump.
 
  • Ledsen
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du förstår uppenbarligen inte orsaken till prisskillnaden. Det är marknaden som sätter den, inte politiker.
Du förstår UPPENBARLIGEN inte var jag vill komma med mina inlägg för du förefaller vara socialt handikappad och kan inte läsa mellan raderna och förstå folks ilska över dessa diskriminerande elområdena. Du behöver INTE komma med ditt marknadssnack igen, snälla. Du får jättegärna gilla höga elpriser men försök inte få oss andra att gilla det. Vi är inte ekonomiskt oberoende i SE4 även om du verkar tro det.
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
[bild]

[bild]

Här ett snabbt exempel jag hittar på installation av en luftvärmepump.
Är det staten som bestämt denna prisskillnad? Och att jämföra med en värmepump är ju löjligt, ge mig basvaror, som EL, bränsle och mat.
 
M Myckling skrev:
Här ett snabbt exempel jag hittar på installation av en luftvärmepump.
Här ett annat (Byggmax, BETONGPLINT 500mm, 4", 35kg):
- Norr om Sundsvall: pris 89,95kr/st
- Söder om Sundsvall: pris 78,85
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Är det staten som bestämt denna prisskillnad? Och att jämföra med en värmepump är ju löjligt, ge mig basvaror, som EL, bränsle och mat.
Samma sak med mat. Billigaste maten finns i Göteborg, den dyraste i Norrbotten.

Som jag skrev tidigare, områdesindelningen är ett sätt att sätta ett pris på eltransporterna genom landet. Precis som de i Norrbotten får betala mer för maten, betongplinten och värmepumpen för att det är längre transporter av material (och hantverkare när det gäller värmepumpen).
 
Om du vill ha exempel på politiskt styrda "kostnader:" ;)

Men det är väl också löjligt?

Karta över Sverige som visar kommunalskattesatser 2021 med olika färger för varje skattenivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
pacman42 pacman42 skrev:
Samma sak med mat. Billigaste maten finns i Göteborg, den dyraste i Norrbotten.

Som jag skrev tidigare, områdesindelningen är ett sätt att sätta ett pris på eltransporterna genom landet. Precis som de i Norrbotten får betala mer för maten, betongplinten och värmepumpen för att det är längre transporter av material (och hantverkare när det gäller värmepumpen).
Jag vet inte riktigt hur man tänker men jag hittar ingen referens i verkliga världen där norra Sverige är ett dyrt ställe att bo på?

https://omni.se/350-000-kr-for-ett-hus-i-sveriges-billigaste-kommun/a/xP9nwX
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/qnmnXO/hit-ska-du-flytta-for-att-bo-billigast
https://bostadslistan.se/blog/sveriges-hyresrattsmarknad-2019
https://www.expressen.se/dinapengar/har-kan-du-leva-lyxliv-billigast--i-sverige/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.