Det blir nog inte så mycket dyrare än såhär om man får tro terminshandeln.

http://www.nasdaqomx.com/transactions/markets/commodities/market-prices

Runt 70 öre/kWh för nov/dec/jan/feb och sen ner mot 55 i mars. Kan ju verkligen hoppas att det stämmer någorlunda men mycket kan ju hända med väder och vind som påverkar.. jag är ju lite skeptiskt lagd så jag tror det kommer bli en dyr vinter :p
 
  • Skärmbild av elpriser för Nordic marknaden med terminspriser för november till mars.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
berisen berisen skrev:
Det blir nog inte så mycket dyrare än såhär om man får tro terminshandeln.

[länk]

Runt 70 öre/kWh för nov/dec/jan/feb och sen ner mot 55 i mars. Kan ju verkligen hoppas att det stämmer någorlunda men mycket kan ju hända med väder och vind som påverkar.. jag är ju lite skeptiskt lagd så jag tror det kommer bli en dyr vinter :p
Det låter bra om det blir som spågummorna i terminshandeln spår. Jag har rörligt pris.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det beror på vad man menar på nödvändigt. De elproducerande bolagen vill förstås sälja till dem som betalar bäst.
Tänk vad enkel din världsbild är!
 
pacman42 pacman42 skrev:
@karlmb, nej man kan inte spara hur mycket som helst i dammarna och man kan inte förbruka vattnet när man vill. Man har vattendomar som talar om hur mycket vattenföringen får variera.
Visst är det så.
Samtidigt är det knappast därför vi plötsligt begåvats med nya feta kablar mot Europa.
 
D Daniel 109 skrev:
Visst, men man tappar inte vatten för att man vill ha inkomst nu, utan för att man bedömer att det ger högst inkomst om den säljs nu.

Bränsle är inte en begränsad begränsad resurs på samma vis. Man säljer när inkosten täcker alla kostnader, inklusive bränsle. Så liknelsen stämmer inte.
Nu var det ju tänkt att SSAB skulle köpa överskottselen som en satsning på svenska råvaror och kolfritt stål.
Hur funkar det för bonden när smöret är sålt?
 
Då kan han använda pengarna till investeringar på gården.

Din typ av protektionism har testats av många regimer. Den funkar tillfälligt men i längden blir den skadlig. Frihandel är klart bättre.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
M
D Daniel 109 skrev:
Då kan han använda pengarna till investeringar på gården.

Din typ av protektionism har testats av många regimer. Den funkar tillfälligt men i längden blir den skadlig. Frihandel är klart bättre.
En hel del u-länder testar ju med framgång att låta någon annan komma och skövla naturtillgångar och föra ut dem ur landet så billigt som möjligt utan någon som helst förädling.
 
  • Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
Tror du att de skulle få mer pengar om de införde exportförbud?
 
P
K karlmb skrev:
Tänk vad enkel din världsbild är!
Menar du att de elproducerande bolagen inte helst vill förstås sälja till dem som betalar bäst?
 
P
K karlmb skrev:
Visst är det så.
Samtidigt är det knappast därför vi plötsligt begåvats med nya feta kablar mot Europa.
Plötsligt? Baltic Cable har funnit sen 1994. Polenkabeln sen 2000.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Ygeman intervjuas av TT:

– Det största problemet vi har nu är att vi har väldigt stor produktion i norra Sverige och väldigt hög elkonsumtion i södra Sverige. Då uppstår effektbrist och därför behöver vi se till att ha mer elproduktion i södra Sverige och bättre överföringskapacitet mellan norr och söder.

TT: Det är inget man löser på en vinter? Hur lång tid tar det?

– Vi har ju redan börjat, vi har fått Sydvästlänken på plats som en viktig överföringslänk. Men vi har fått lite nya flöden i elsystemet som gör att man inte kan använda den länken lika mycket som det var tänkt.


Är det någon som vet vad sjutton han syftar på för nya flöden som hindrar sydvästlänken från att nyttjas ordentligt?
 
tommib
Det har nämnts tidigare. Det handlar om att R1 och R2 nu är avställda. Jag tror dock inte att det bara handlade om effekten från dem utan det var någon lite mer invecklad balansproblematik.
 
Det var väl det i kombination med nya export vägar har jag för mig. Länken blev inte placerad så bra som den var när den planerades.
 
P
Fattar Ygeman fortfarande inte att vi har en gemensam (sort of) elmarknad i EU?
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
Det är redan fastslaget att Ygeman saknar den utbildning som krävs för att uttala sig om dessa samband och förhållanden, se tex wikipedia för en kort genomgång av utbildningsmässig bakgrund. Finns ingen mening i att försöka uttolka vad han ev funderar på,
 
  • Gilla
  • Ledsen
Ulltand och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.