D djac skrev:
Jag vet inte riktigt hur man tänker men jag hittar ingen referens i verkliga världen där norra Sverige är ett dyrt ställe att bo på?

[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Det är lägre löner i norr också.

Skillnader i kostnader och intäkter har en tendens att utjämnas. Detta gäller även vid höga elkostnader.

Edit: Jag som bor utanför Göteborg skulle få högre lön om jag gjorde exakt samma arbete för samma företag i Stockholm istället, bara för att ge ett exempel på att det inte finns någon rättvisa gällande någonting.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Du förstår UPPENBARLIGEN inte var jag vill komma med mina inlägg för du förefaller vara socialt handikappad och kan inte läsa mellan raderna och förstå folks ilska över dessa diskriminerande elområdena. Du behöver INTE komma med ditt marknadssnack igen, snälla. Du får jättegärna gilla höga elpriser men försök inte få oss andra att gilla det. Vi är inte ekonomiskt oberoende i SE4 även om du verkar tro det.
Om du lägger den relevanta informationen i raderna i stället för mellan så förstår även jag.
Jag lägger inte in information mellan raderna, så din tolkning att jag gillar höga elpriser är fullständigt galen.

Det är ingen som bestämt att det ska vara dyrare i söder. Det blir så när efterfrågan är högre än produktion och importkapacitet. Då måste priset höjas tills det blir balans mellan tillgång och efterfrågan.

Har du någon bättre lösning på problemet?
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
N
T Thomas' skrev:
Helt jävla sinnessjukt. Tur man arbetar så man har råd att tanka…
Eller slutat arbetat och numera kör 400 mil om året istället för 3500 som, när jag pendlade till och från jobbet och nej - det finns ingen kollektivtrafik jag kunnat använda.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Elprisområdena är ett sätt att inte subventionera transporterna av el.
Det tror jag inte.
Inte som anledning.

Jag tror att anledningen är att alla producenter säljer sin el via Nordpool och måste vara med på reglerna där.
Och med ett enda prisområde i hela Sverige skulle det bli Tysklandspriser överallt och vi skulle bli tvungna att köpa mycket dyrt från Norge.
 
D
D Daniel 109 skrev:
Om du lägger den relevanta informationen i raderna i stället för mellan så förstår även jag.
Jag lägger inte in information mellan raderna, så din tolkning att jag gillar höga elpriser är fullständigt galen.

Det är ingen som bestämt att det ska vara dyrare i söder. Det blir så när efterfrågan är högre än produktion och importkapacitet. Då måste priset höjas tills det blir balans mellan tillgång och efterfrågan.

Har du någon bättre lösning på problemet?
Jag tror du är unik i det att du anser att det vi andra menar är en "marknad" tycker du är en marknad. Det viktigast för en marknad, konkurrens och utslagning, är starkt begränsad. För att en marknad ska fungera krävs nyetableringar, utslagningar, osv men eftersom detta är en hybrid- (hittepå) marknad så funkar inte det som utmärker en marknad och ger den dess fördelar. Med få statiska leverantörer som i praktiken saknar konkurrens och skyddas från nya aktörer, blir det istället det sämsta från två världar, planekonomi och marknad.

Jag har ännu inte sett vare sig en nätägare eller energiproducent gå i konkurs, det gör man på en marknad.
 
  • Gilla
Snailman och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om du lägger den relevanta informationen i raderna i stället för mellan så förstår även jag.
Jag lägger inte in information mellan raderna, så din tolkning att jag gillar höga elpriser är fullständigt galen.

Det är ingen som bestämt att det ska vara dyrare i söder. Det blir så när efterfrågan är högre än produktion och importkapacitet. Då måste priset höjas tills det blir balans mellan tillgång och efterfrågan.

Har du någon bättre lösning på problemet?
Vad gäller el är den långsiktiga lösningen att öka tillgången på prisvärd, stabil elförsörjning, gärna i hela landet men åtminstånde där export nu driver upp priset.
 
  • Gilla
OlleKlockare och 1 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Eller slutat arbetat och numera kör 400 mil om året istället för 3500 som, när jag pendlade till och från jobbet och nej - det finns ingen kollektivtrafik jag kunnat använda.
Ja att ha ett arbete är en stor utgift
 
D
F fribygg skrev:
Vad gäller el är den långsiktiga lösningen att öka tillgången på prisvärd, stabil elförsörjning, gärna i hela landet men åtminstånde där export nu driver upp priset.
Den stora frågan är väl om vi verkligen kan producera så mycket el att kontinentens (och numera även Storbritaniens) behov blir mättade och efterfrågan iom detta sjunker?
 
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Den stora frågan är väl om vi verkligen kan producera så mycket el att kontinentens (och numera även Storbritaniens) behov blir mättade och efterfrågan iom detta sjunker?
Jag vet inte men anser att vi måste försöka, jag har svårt att tro att tyskar, danskar och engelsmän har förutsättningar att bygga stabil och bra baskraft snabbare, billigare och bättre än vad vi kan.
 
  • Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Jag tror du är unik i det att du anser att det vi andra menar är en "marknad" tycker du är en marknad. Det viktigast för en marknad, konkurrens och utslagning, är starkt begränsad. För att en marknad ska fungera krävs nyetableringar, utslagningar, osv men eftersom detta är en hybrid- (hittepå) marknad så funkar inte det som utmärker en marknad och ger den dess fördelar. Med få statiska leverantörer som i praktiken saknar konkurrens och skyddas från nya aktörer, blir det istället det sämsta från två världar, planekonomi och marknad.

Jag har ännu inte sett vare sig en nätägare eller energiproducent gå i konkurs, det gör man på en marknad.
Hrmm, jag tror precis som Daniel 109 att det är en marknad, och den sätter priset.

Visst har du rätt i att den är delvis dysfunktionell, och det är elmarknaden inte unik och ensam med.

Samtidigt uppvisar denna marknad många tecken på en total följsamhet mot tillgång och efterfrågan, som t.ex negativt elpris då det blåser som attans, och dyr el då några reaktor lock står och/eller det t.ex är väldigt kallt.

Och hade inte Tyskland och Sverige avvecklat de kärnkraftverk som nu har försvunnit från elmarknaden så hade utbudet varit bättre, efterfrågan varit ungefär densamma vilket hade gett oss helt andra priser.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
N
G GVR4 skrev:
Ja att ha ett arbete är en stor utgift
Tråkigt att du ser det så. Hoppas du finner en lösning på ditt problem.
 
Mikael_L
F fribygg skrev:
Jag vet inte men anser att vi måste försöka, jag har svårt att tro att tyskar, danskar och engelsmän har förutsättningar att bygga stabil och bra baskraft snabbare, billigare och bättre än vad vi kan.
I Sverige ska det väl utredas i 6år, sen ska regelverk tas fram i 4 år, sen ska det väl tröskas i miljökonsekvensutredningar och domstolsprocesser i 5 år, och så lite överklagande, bygglovsprocesser och upphandlingsstrul så kan vi till sist börja bygga.
Vilket kanske tar 2-3 år om inte reglerna ändras under byggtiden.


Vilket osökt får mig att undra varför ny kärnkraft låter som ett vallöfte ifrån de blåbruna. :thinking:
 
  • Haha
Eriksgatan och 1 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Tråkigt att du ser det så. Hoppas du finner en lösning på ditt problem.
På tal om pendlande med bil alltså. Att arbeta kostar mycket pengar. Något jag konstaterat efter att själv slutat jobba.
 
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
I Sverige ska det väl utredas i 6år, sen ska regelverk tas fram i 4 år, sen ska det väl tröskas i miljökonsekvensutredningar och domstolsprocesser i 5 år, och så lite överklagande, bygglovsprocesser och upphandlingsstrul så kan vi till sist börja bygga.
Vilket kanske tar 2-3 år om inte reglerna ändras under byggtiden.


Vilket osökt får mig att undra varför ny kärnkraft låter som ett vallöfte ifrån de blåbruna. :thinking:
Jag betvivlar att processen med tillstånd är snabbare och enklare i Tyskland, där har väl de gröna ordnat tillgången till baskraft efter bästa förstånd och förmåga?
Jag är av uppfattningen att vi måste bygga ny baskraft, vi kanske inte kan göra det snabbare och bättre än finnarna men man kan ju se hur lång tid och vilka kostnader det blivit hittills där. 15-20år och budgeten rejält överskriden vad jag förstår.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag tror du är unik i det att du anser att det vi andra menar är en "marknad" tycker du är en marknad. Det viktigast för en marknad, konkurrens och utslagning, är starkt begränsad. För att en marknad ska fungera krävs nyetableringar, utslagningar, osv men eftersom detta är en hybrid- (hittepå) marknad så funkar inte det som utmärker en marknad och ger den dess fördelar. Med få statiska leverantörer som i praktiken saknar konkurrens och skyddas från nya aktörer, blir det istället det sämsta från två världar, planekonomi och marknad.

Jag har ännu inte sett vare sig en nätägare eller energiproducent gå i konkurs, det gör man på en marknad.
elnätet är inte en marknadsekonomi och kan inte vara det. Så den kan vi lägga åt sidan.

Marknadsekonomin är lite olika i olika tidsperspektiv. I det korta perspektivet handlar det om produktions och konsumtions anpassningar. I det korta perspektivet funkar elmarknaden bättre än alla marknader jag kan komma på. Alla handlar på samma marknad (eller marknader efter som det kan bli 4) till samma pris oavsett vem man är.

I det längre perspektivet håller jag med litegrann. Det är mycket regler och subventioner. Dessutom är det inte särskilt stabila system. Det är dock inget jag ser som särskilt unikt för elmarknaden. Det läggs ner olönsamma anläggningar även på elmarknaden. Konkurser är knappast önskvärda.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.