N
G GVR4 skrev:
På tal om pendlande med bil alltså. Att arbeta kostar mycket pengar. Något jag konstaterat efter att själv slutat jobba.
Då är vi ju helt överens!
Reseavdraget har legat på 18,50 per mil (med ett antal kronor som man inte får dra av för alls har för mig det är 11000) så länge jag minns. Lider med de som är långpendlare med dagens priser på drivmedel för även om Bolund och hans kompisar inte verkar förstå det kan faktiskt inte alla köpa elbil lika lite som alla bor inom Tullarna i Stockholm.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det tror jag inte.
Inte som anledning.

Jag tror att anledningen är att alla producenter säljer sin el via Nordpool och måste vara med på reglerna där.
Och med ett enda prisområde i hela Sverige skulle det bli Tysklandspriser överallt och vi skulle bli tvungna att köpa mycket dyrt från Norge.
Ni har fel båda två. Prisskillnaden är inte kopplad till transportkostnaden. Den är ett resultat av begränsningar i kapaciteten som tvingar fram olika pris på olika marknader.

Du kan inte ha ett område med Tyska priser. Då skulle du få ett stort överutbud i norr.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det tror jag inte.
Inte som anledning.

Jag tror att anledningen är att alla producenter säljer sin el via Nordpool och måste vara med på reglerna där.
Och med ett enda prisområde i hela Sverige skulle det bli Tysklandspriser överallt och vi skulle bli tvungna att köpa mycket dyrt från Norge.
Ja så då är det bättre att vi i E4 får ta smällen. (y) Inbördeskrig har startat på löjligare grunder än lite prisskillnader, men när en norrlänning betalar 9 öre och en skåning 2kr, då har vi problem. Svensken kommer såklart inte ta till vapen för detta, men förstå gärna poängen här.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Ja så få är det bättre att vi får ta smällen. (y) Inbördeskrig har startat på löjligare grunder än lite prisskillnader, men när en norrlänning betalar 9 öre och en skåning 2kr, då har vi problem.
energi borde kosta samma över hela nationen... alltså ca 15 öre..
varken mer eller mindre.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Samma sak med mat. Billigaste maten finns i Göteborg, den dyraste i Norrbotten.

Som jag skrev tidigare, områdesindelningen är ett sätt att sätta ett pris på eltransporterna genom landet. Precis som de i Norrbotten får betala mer för maten, betongplinten och värmepumpen för att det är längre transporter av material (och hantverkare när det gäller värmepumpen).
Ingen har gett prisexempel på mat, upp med dom bara. Men det är fortfarande inte staten som gör att en betongplint kostar 10kr mer i norrland. SKILLNAD
 
Maskintok skrev:
energi borde kosta samma över hela nationen... alltså ca 15 öre..
varken mer eller mindre.
Om energin bara skulle kosta 15 öre funnes ingen drivkraft att spara, utveckla, elda med ved eller bygga ny baskraft.
Kraftvärmeverken skulle få lägga ned och avsättningen för GROT och andra energisortiment skulle upphöra.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Om energin bara skulle kosta 15 öre funnes ingen drivkraft att spara, utveckla, elda med ved eller bygga ny baskraft.
Kraftvärmeverken skulle få lägga ned och avsättningen för GROT och andra energisortiment skulle upphöra.
just 15 öre är inte saken.
utan att det ska vara billigt att tillhöra ett producerande land mot ett importerande..
just nu straffar man medborgarna och kallar detta för marknadspris... marknaden är mellan import och export... Inte inhemskt.. Då är det bestraffning
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Maskintok skrev:
just 15 öre är inte saken.
utan att det ska vara billigt att tillhöra ett producerande land mot ett importerande..
just nu straffar man medborgarna och kallar detta för marknadspris... marknaden är mellan import och export... Inte inhemskt.. Då är det bestraffning
Jag tror inte på prisregleringar.
Producerar man tillräckligt eller för mycket av en vara eller en tjänst finns eventuellt möjligheten att priset inte ökar, producerar man för lite kommer priset säkert som amen i kyrkan att gå upp.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Ingen har gett prisexempel på mat, upp med dom bara. Men det är fortfarande inte staten som gör att en betongplint kostar 10kr mer i norrland. SKILLNAD
PRO´s årliga undersökning av matpriser.

Karta över Sverige som visar genomsnittspriser per distrikt, färgkodade från grönt (billigare) till rött (dyrare).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tvålen och 1 till
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Ingen har gett prisexempel på mat, upp med dom bara. Men det är fortfarande inte staten som gör att en betongplint kostar 10kr mer i norrland. SKILLNAD
Det är inte staten som gör att elen är dyrare i Skåne heller.

Elområdena infördes för att danskarna ogillade att vi stängde exporten när vi fick brist på el i vårt land. Områdena definierades utifrån vart flaskhalsarna i elöverflringen fanns. I praktiken var det EU som tvingade på oss att göra något då den tidigare lösningen hindrade frihandel.

Detta gör att elområdena i Sverige mycket väl kan liknas med skillnaderna i pris för en betongplint. Det är logistiken som brister.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
PRO´s årliga undersökning av matpriser.

[bild]
Billigast mat i Sverige brukar finnas på ICA Maxi i Kungälv enligt denna undersökningen.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
A
pacman42 pacman42 skrev:
Det är inte staten som gör att elen är dyrare i Skåne heller.

Elområdena infördes för att danskarna ogillade att vi stängde exporten när vi fick brist på el i vårt land. Områdena definierades utifrån vart flaskhalsarna i elöverflringen fanns. I praktiken var det EU som tvingade på oss att göra något då den tidigare lösningen hindrade frihandel.

Detta gör att elområdena i Sverige mycket väl kan liknas med skillnaderna i pris för en betongplint. Det är logistiken som brister.
Och att staten lagt ner kärnkraft?...
satsar på vindkraft som vi får betala för...
 
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
Någon elproducent sade för ett antal år sedan att: Kärnkraft är inte lönsamt med dagens priser. Halva den meningen har politiken ristat i sten och upprepar ständigt.

När priset nu stigit 10-20 ggr så......
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
En fördel med det höga elpriset är ju att man uppskattar det dåliga vädret betydligt mer. Det både regnar och blåser idag. Det blir billigt :D
 
  • Gilla
lilytwig och 3 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Och att staten lagt ner kärnkraft?...
satsar på vindkraft som vi får betala för...
Det är fortfarande inte de som gör elen dyrare. Sedan håller jag med om att det är dumma beslut, men om de befintliga kärnkraftverken hade varit igång så hade detta inte spelat någon roll just nu.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.