U Undertaker skrev:
Ingen som vet något om den här original-saken i badrummet.
Jag har idag luft/vatten inkopplat och det fungerar i tvättstuga och kök ypperligt.
men varmvattnet i badrummen blir ljummet.
Reglaget är stendött, jag tog bort plastkåpan och innanför är det någon skruv och mutter, kan ta kort om någon känner till detta och vill hjälpa.
Jag skulle önska att kanske slå på mer värme på reglaget tills dess någon har en lösning (rörmokare antar jag) på hur man får bort den.
Min tanke är väl att vi ska renovera badrum efter årsskiftet och då vill jag så klart inte ha kvar den här stora bjässen i väggen. kan inte tänka mig att ni har dom kvar om ni fixat badrummen i functurahusen.
Kan tyvärr inte hjälpa här. Prova att skriva i nåt underforum om vvs istället =)
 
T Tooth skrev:
Kan tyvärr inte hjälpa här. Prova att skriva i nåt underforum om vvs istället =)
värt ett försök :D
De som installerade luft/vatten har tagit kort på den.
Kan hända de kan klura ut det.
Känns lite som att det är värt en mindre renovering inför den stora renoveringen för att få bättra varmvatten i duschen i vilket fall XD
angående det med tak: Det blir takbyte, har fått en offert på 87 000 exkl rännor och transport. Så antar det landar på ca 100 k i slutändan, ska få 2 till under helgen.
Samtliga har lovat att om leverans sker mer än 2 veckor bort så kommer de täcka taket med presenning så länge. En av företagen har lagt tak till grannens hus och det blev snyggt o bra, så kan mycket väl tänka mig att det duger fint åt mig också ;)
 
U Undertaker skrev:
värt ett försök :D
De som installerade luft/vatten har tagit kort på den.
Kan hända de kan klura ut det.
Känns lite som att det är värt en mindre renovering inför den stora renoveringen för att få bättra varmvatten i duschen i vilket fall XD
angående det med tak: Det blir takbyte, har fått en offert på 87 000 exkl rännor och transport. Så antar det landar på ca 100 k i slutändan, ska få 2 till under helgen.
Samtliga har lovat att om leverans sker mer än 2 veckor bort så kommer de täcka taket med presenning så länge. En av företagen har lagt tak till grannens hus och det blev snyggt o bra, så kan mycket väl tänka mig att det duger fint åt mig också ;)
Ok, funderar också på detta i framtiden har dock inte tråkiga problem som er :(

Är det plåt igen då antar jag?
En granne här har också gjort det plåt då alltså blev mycket bra.
 
T ThomasZZ skrev:
Ok, funderar också på detta i framtiden har dock inte tråkiga problem som er :(

Är det plåt igen då antar jag?
En granne här har också gjort det plåt då alltså blev mycket bra.
Ja plåt tegel vad det heter. Plexel?
Det är för att se ut som tegelpannor.
Bygger på taket och förlänger lite.
Nya rännor troligtvis.
Hoppas det blir bra, grannarna var supernöjda, borde lösa mina problem. Alla som varit här säger de kan bara komma från ovan, men svårt o säga var. Nytt tak löser ju den biten oavsett
 
U Undertaker skrev:
Ja plåt tegel vad det heter. Plexel?
Det är för att se ut som tegelpannor.
Bygger på taket och förlänger lite.
Nya rännor troligtvis.
Hoppas det blir bra, grannarna var supernöjda, borde lösa mina problem. Alla som varit här säger de kan bara komma från ovan, men svårt o säga var. Nytt tak löser ju den biten oavsett

Yes, ja det blir kanon fint! :)
Tagit något kort på taket ännu? :)
 
T ThomasZZ skrev:
Yes, ja det blir kanon fint! :)
Tagit något kort på taket ännu? :)
Just fan. Glömde bort det.
Jag har varit sönderstressad me heltidsjobb, regnstorm, takfolk, värmesystem och 2 hundar som inte ska va ivägen haha. Jag ska de i helgen när det är bra väder så kanske de går att få till lite
 
  • Gilla
ThomasZZ
  • Laddar…
U Undertaker skrev:
Just fan. Glömde bort det.
Jag har varit sönderstressad me heltidsjobb, regnstorm, takfolk, värmesystem och 2 hundar som inte ska va ivägen haha. Jag ska de i helgen när det är bra väder så kanske de går att få till lite
Ingen fara! :)
 
Någon som vet vad vredens 3 ikoner står för i väggarna?
0 I S.
Open / shut ?
 
  • Ventilreglage med ikonerna 0, I och S på en vägg, fråga om funktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
U Undertaker skrev:
Någon som vet vad vredens 3 ikoner står för i väggarna?
0 I S.
Open / shut ?
Yes, och där bestämmer du luftflödet igenom golv upp till fönster.
 
T ThomasZZ skrev:
Yes, och där bestämmer du luftflödet igenom golv upp till fönster.
Eftersom jag gar en aermec nu i hallen så antar jag att husets luft mestadels kommer från luft/vatten. Och då denna inte är lika stark och på auto, mot oljepanna, så bör rimligt vara att stänga reglagen vid fönster för att behålla luften i vägg/golv och tak rimligtvis. Så flödet blir bra. Men lite kallare luft, vilket thermia pumpen o mecen bör fixa
 
U Undertaker skrev:
Eftersom jag gar en aermec nu i hallen så antar jag att husets luft mestadels kommer från luft/vatten. Och då denna inte är lika stark och på auto, mot oljepanna, så bör rimligt vara att stänga reglagen vid fönster för att behålla luften i vägg/golv och tak rimligtvis. Så flödet blir bra. Men lite kallare luft, vilket thermia pumpen o mecen bör fixa
Yes, men det är ju beroende på vad för fönster du har.
2-glas för de som har det innebär ju en del kallras ifrån fönster som detta luftflöde skall förhindra.
 
T ThomasZZ skrev:
Yes, men det är ju beroende på vad för fönster du har.
2-glas för de som har det innebär ju en del kallras ifrån fönster som detta luftflöde skall förhindra.
3 glas elit ska nog vara bra nog.
Men just nu är ju alla smygar borta och delvis väggar. Så jag kan la mixtra med det när nya taket är på plats kanske
 
Pressening på taket nu under natten i center. Inget läckage men på sidorna. Har precis täckt över hela taket. Forts följer.
Trolig orsak: skarverna på taket med mot fasad o fönster (ingen tätning, in under tak och vips) kanske även nock (ena utesluter ej det andra). Nytt tak beställt. Får ordning på detta mest troligt...
Men ännu några veckor kvar dock
 
Jag har installerat luft/vatten med ett element i tvättstuga och en fläkt i hallen. 135 kvm, avlångt hus.

Min fråga: ni som har samma system, hur känns tempen i huset vid säg minus 1-5.
Jag ska snart göra första vintern i huset, just nu drar det genom vinden o fönster då vi ska sätta nytt tak, täcka skorsten från pannan och fixa fönster som läckt. Men vi har ca 17 grader inne. Under 0-10 grader så snittar vi på 18-20 (underkant).

Såg någon som satte en extra luft pump på vinden för o värma luften i det inbyggda fläktsystemet, hur gick det?
Jag känner ingen värme i rören till denna radiator. Vet ej om tempen funkar. Men luft blåser ut vid fönstren i varje fall. Det är dock sval luft nästan hela tiden (eftersom vinden är relativt sval så klart).
 
Ingen som kompletterat sitt luft/vatten eller som vet något om inbyggda radiatorn?
Thermia systemet klagar inte på något, men det är relativt kyligt i huset denna årstid. Säkert ok ekonomi dock, kör auto, ingen elpatron igång. Varmvatten i huset funkar ypperligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.