Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
H
Thos Thos skrev:
Okej, här kommer en.

99.5% av dom som dog var icke vaccinerade.

[länk]
I den rapporten fanns det över 10.000 personer som hade tagit både en och två sprutor innan liemannen kom på besök. Tycker du att dessa välvilliga solidariska människor också var oansvariga svin?

Du gör väl skillnad på "icke vaccinerade" och statusen "ovaccinerade"?

Majoriteten av dom som avled hade tagit NOLL sprutor och den faktan går inte att bortförklara. Men inte i närheten av 99,5%. Här är allt i detalj om någon vill fördjupa sig i ämnet.


Statistiktabell över dödsfall i COVID-19 och andra orsaker efter vaccinationsstatus.

Källa: https://www.ons.gov.uk/peoplepopula...aths-involving-covid-19-by-vaccination-status
 
  • Gilla
tank77 och 2 till
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Nej, det är nog många fler utan vaccin som har antikroppar än folk med vaccin som inte har antikroppar, men jag ser inte hur det är relevant
Hur kommer du fram till den slutsatsen?
Handlar det om folk får behålla sitt jobb, ska man nog gå ett steg längre och då får systemet gärna bli lite komplexare
Det handlar knappast om att folk ska få sparken för att de är ovaccinerade. Det tror jag skulle vara ett brott mot LAS.
Är det så mycket svårare eller dyrare att fastställa att folk har antikroppar än att vaccinera folk? Det är ju inte något man behöver göra varje vecka. Har man en gång påvisat antikroppar, kan man ju lita på att skyddet finns kvar på samma sätt som man litar på att skyddet finns kvar efter vaccineringen.
Vaccinera sig kan man lätt göra genom att ta del av den allmänna vaccineringskampanjen. Det är lite mer komplicerat att hitta ett ställe som kan göra ett test för antikroppar som är juridiskt giltigt.
Det är dessutom dyrare än att vaccinera sig.
 
P
harry73 harry73 skrev:
Ja ofattbart hur dumma vissa människor är
Nej, lättfattligt.

“Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that.”
― George Carlin
 
  • Gilla
Thos
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Gäller alltså Sverige.

TT t.ex. via [länk]
Fel tråd. ;)
 
P
Nissens Nissens skrev:
Om du verkligen håller avstånd så lär du inte behöva något annat. Avstånd är det säkraste som finns, det skyddar mot allt som smittar människor emellan.
Helt riktigt, men om man rör sig bland folk så har man inte alltid full kontroll över avståndet till närmaste annan människa.

Det är ungefär som bilkörning. Det är hyfsat lätt att hålla avstånd till framförvarande bil, men inte lika lätt att hålla avstånd till bakomvarande.
 
P
harry73 harry73 skrev:
För patientsäkerheten skulle det t ex vara en lösning att skjuta alla ovaccinerad vårdpersonal, men det är nog ingen som tycker det är en bra idé
Att ingen tycker att det är en bra idé är kanske lite optimistiskt att tro. :worried:
 
Nissens
P pmd skrev:
Helt riktigt, men om man rör sig bland folk så har man inte alltid full kontroll över avståndet till närmaste annan människa.

Det är ungefär som bilkörning. Det är hyfsat lätt att hålla avstånd till framförvarande bil, men inte lika lätt att hålla avstånd till bakomvarande.
Japp, det är farligt att leva. Det är omöjligt att skydda sig mot allt.
 
harry73
P pmd skrev:
Hur kommer du fram till den slutsatsen?
Det är ett rimligt antagande att det finns många ovaccinerade med genomgången covidsjukdom, som därmed har naturliga antikroppar. Ca 30% är ett rimligt antagande, men den kan också vara mycket högre om vi antar att folk som redan haft covid är mindre benägen att vaccinera sig. Om ca 20% av befolkningen är ovaccinerade, då handlar det om 30%*2 miljon=600 000 personer
Antal vaccinerade utan antikroppar handlar om procenter om ens det, men säg att det är 1%, då blir det 1%*8 miljon=100 000 personer
 
P
A Andy78 skrev:
Isåfall är väl alla som går utanför dörren ansvarslösa oavsett om man är vaccinerad eller ej.
Nej, den slutsatsen kan man inte dra av premissen.
 
P pmd skrev:
Helt riktigt, men om man rör sig bland folk så har man inte alltid full kontroll över avståndet till närmaste annan människa.

Det är ungefär som bilkörning. Det är hyfsat lätt att hålla avstånd till framförvarande bil, men inte lika lätt att hålla avstånd till bakomvarande.

Ett tryck på bromsen brukar skapa större avstånd på bakomvarande.
 
P pmd skrev:
Nej, den slutsatsen kan man inte dra av premissen.
Varför inte?
 
P
A Andy78 skrev:
Ett tryck på bromsen brukar skapa större avstånd på bakomvarande.
Det kan också orsaka en olycka.

Vad är motsvarigheten till ett tryck på bromsen när det gäller människor som kan komma för nära?
N.B. att man måste agera innan de har kommit för nära.
 
P
harry73 harry73 skrev:
Det är ett rimligt antagande att det finns många ovaccinerade med genomgången covidsjukdom, som därmed har naturliga antikroppar. Ca 30% är ett rimligt antagande, men den kan också vara mycket högre om vi antar att folk som redan haft covid är mindre benägen att vaccinera sig. Om ca 20% av befolkningen är ovaccinerade, då handlar det om 30%*2 miljon=600 000 personer
Antal vaccinerade utan antikroppar handlar om procenter om ens det, men säg att det är 1%, då blir det 1%*8 miljon=100 000 personer
Jag ber om ursäkt. Jag läste inlägg #7020 för slarvigt. Ignorera frågan i inlägg #7027.
 
harry73 harry73 skrev:
Det betyder inte att jag därför ta en paracetamol varje gång jag har lite huvudvärk. Det finns ett egenvärde i att vara sjuk ock klara av det utan hjälpmedel. Så är det inte bara för mig, så är det för många.
Jag blir nyfiken. Vad består egenvärdet i att genomgå en huvudvärk utan hjälpmedel?
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
P
A Andy78 skrev:
Varför inte?
Premissen är att ansvarslösa människor borde stanna hemma. Ur det kan man inte dra någon slutsats om vilka egenskaper en människa har som gör henne ansvarslös, helt enkelt för att utsagan inte säger något om det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.