Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Jag tycker att han har all rätt i världen att tycka det, och efter alla undersökningar som ni kastat på honom, får man anta att det är ett välgenomtänkt beslut
Naturligtvis får han tycka det, det är ingen som är emot åsiktsfrihet, men när man följer hans inlägg så är det inte väl genomtänkt utan han har hakat upp sig på att så länge man inte är överviktig så kan man inte bli allvarligt sjuk (vilket inte stämmer med verkligheten) och så tror han att det kommer att dyka upp vaccinbiverkningar efter några år (från början var det bara ett år men eftersom det fortfarande inte har visat sig trots att det har gått mer än ett år så var det längre tid på slutet). (Han är numera avstängd så jag skriver inget namn.)

harry73 harry73 skrev:
Men så funkar det inte. Man kan inte bara komma med för och nackdelar för ett vaccin eller medicin och anta att alla väljer medicinen när fördelen överväger nackdelarna med hur små marginaler det än är.
Uppenbart inte, en del är helt låsta i tro som inte stämmer med verkligheten (som 61-åringen). Vet inte vad du menar med "hur små marginaler det än är".

harry73 harry73 skrev:
Jag har aldrig fått biverkningar av paracetamol, och risken på biverkningar är därmed försvinnande lite. Det betyder inte att jag därför ta en paracetamol varje gång jag har lite huvudvärk. Det finns ett egenvärde i att vara sjuk ock klara av det utan hjälpmedel. Så är det inte bara för mig, så är det för många.
Just att vara sjuk i covid och klara av det kan jag inte komma ihåg att jag har sett som argument tidigare i tråden.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jag får väl puffa upp tråden genom att även här säga att jag än så länge avstår vaccinering mot Coronan.
Jag klickade på att jag inte litar på det snabbutvecklade experimentella vaccinet. Men det är ett potpurri av orsaker som kan sammanfattas med att min riskkalkyl resulterar i att jag än så länge avstår därför att de osäkra fördelarna inte väger över de kända nackdelarna.
Vaccin i allmänhet har jag inget emot. Tvärs om faktiskt. Därför har jag relativt nyligen vaccinerat mig två gånger mot TBE. En sjukdom, som till skillnad mot Coronan, är en reell risk för min hälsa.

Staffans
Är det bättre med hjärnskador efter covid?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Om vaccinet viktigaste anledning är att undvika överbelastning av vården, kan diskuteras. Jag tycker i alla fall att det är en farlig utveckling att med vaccin eller förebyggande medicin försöka kompensera för dåligt fungerande vårdsystem.
Vaccinanvändning är inte en farlig utveckling. Tvärtom. Det dog massor av folk i diverse sjukdomar innan det fanns vaccin.
Vaccinering har historiskt varit den medicinska åtgärd som har hindrat mest dödsfall och sjukhusinläggning. Även med en perfekt sjukvård så är det oftast bättre att vaccinera sig än att bli sjuk.
Den viktigaste anledning för vaccinet måste finnas i nyttan för personen som tar vaccinet. Allt annat är moraliskt förkastligt.
Eftersom det är upp till var och en av oss att vaccinera sig, så kommer det att finnas många olika moralvärderingar på vaccinering. Att just din eller min skulle vara allomfattande är lite osannolikt.
Här behöver vi då också titta på vilka riskfaktorer en person har, där ålder är den största riskfaktorn.
För just covid-19 är det svårt att bedöma om en individ har en stor risk att bli allvarligt sjuk eller dö. Sjukdomen är rätt ny och det finns sånt med den som fortfarande är okänt.
När man började vaccinera de äldre, märkte man snabbt att dödstalen gick ner men även belastningen på vården. Där finns den stora vinsten, inte hos 12-15-åringar
För tillräckligt många 12-15-åringar finns nytta. Det är anledningen till att Folkhälsomyndigheten rekommenderar vaccinering av barn i den åldern.

Dina kommentarer om tolkning av överdödlighetsstatistiken tycker jag verkar vettiga.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Just att vara sjuk i covid och klara av det kan jag inte komma ihåg att jag har sett som argument tidigare i tråden.
Den har nog passerat som argument i olika former. Den är ju besläktat med att man hellre vill ha naturliga antikroppar eller att man även i övrigt tar så lite medicin som möjligt
 
P
harry73 harry73 skrev:
Sedan vill jag påminna dig att jag inte är en vaccinmotståndare. Jag tycker att vaccinet är ett bra val för stora delar av befolkningen och man ser också en stor effekt av vaccineringen på epidemin och det är bra. Jag tycker dock inte om tvånget man nu försöker skapa för att de sista också ska vaccinera sig.
Ingen kommer att tvingas att vaccinera sig. Däremot kommer en del personer som inte har vaccinerat sig inte att få utföra vissa arbetsuppgifter i äldrevården och sjukvården. Det tycker jag är mycket bra.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Det finns ett egenvärde i att vara sjuk ock klara av det utan hjälpmedel.
Nej.
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
B Berra39 skrev:
Är det bättre med hjärnskador efter covid?
Det finns väl inga belägg för detta.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Det finns ingen privat vårdinrättning i Sverige som tillhandahåller vård eller intensivvård vid svår Covid-19. Din försäkring ändrar inget där. Blir du riktigt sjuk blir det det offentliga som tar hand om dig.

RoTe RoTe skrev:
Du vet att Svensk sjukvård var på bristningsgränsen även innan Covid? Det är bara att söka i svensk mainstreammedia flera år tillbaka över alla larm från anställda i vården. Svensk sjukvård är hemskt dålig helt enkelt. Detta har jag inte röstat för, jag har privat sjukvårdsförsäkring trots att jag har en marginalskatt på över 70%. Jag har råd, jag skiter i detta.
 
Nästa pandemin kan det vara oss som är under 40 nu som är i riskgrupp.

E EPG skrev:
Sen finns det ju personer som är några decennier äldre än mig själv som gör allt för att övertyga en om att man bör ta det (helst igår) men då ska man tänka på att de ligger i en helt annan riskklass än vad man själv gör också (kolla kurvan i början i länken).
 
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Den har nog passerat som argument i olika former. Den är ju besläktat med att man hellre vill ha naturliga antikroppar eller att man även i övrigt tar så lite medicin som möjligt
Släkt på långt håll då som jag tycker.

Alla antikroppar är lika naturliga oavsett om kroppen har reagerat på riktigt virus eller på vissa egna celler plötsligt ser ut som virus (eller som det brukar beskrivas mer korrekt: cellerna som har fått mRNA i sig exponerar delar av spikproteinet på utsidan).

Om man vill ta så lite medicin som möjligt borde det ju vara viktigt att se till att man inte blir allvarligt sjuk i covid och bli "tvungen" att ta många mediciner som har stor påverkan på kroppen (och biverkningar).

P pmd skrev:
Eftersom det är upp till var och en av oss att vaccinera sig, så kommer det att finnas många olika moralvärderingar på vaccinering. Att just din eller min skulle vara allomfattande är lite osannolikt.
I samband med att vaccineringen av 12-15 år började så var det en intervju med en av dem som skulle vaccinera sig som framför allt ville vaccinera sig för att kunna träffa mor- och farföräldrar med mindre risk för att smitta någon av dem. Sån moral får man förstås också ha.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ingen kommer att tvingas att vaccinera sig. Däremot kommer en del personer som inte har vaccinerat sig inte att få utföra vissa arbetsuppgifter i äldrevården och sjukvården. Det tycker jag är mycket bra.
Allt detta med vaccinpass, etc är ju ett smygsätt att tvinga folk till vaccinering. Varför kräva vaccinpass för att komma in på krogen? Det finns ju inga krav för t.ex. hiv, som kan vara betydligt tråkigare att bli smittad av än covid.

Tycker inte heller man ska ha ska ha krav på vaccination för arbetsplatser. Att vara vaccinerad är ingen garanti för att inte smitta andra. Man kan ju även smitta med vanliga influensa som även den kan vara dödlig för t.ex. patienter i äldrevården.
 
BirgitS
S SnickareHobb skrev:
Det finns väl inga belägg för detta.
Skador och skador men en del med postcovid har fått en hjärna som inte längre fungerar som tidigare.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS
S SnickareHobb skrev:
Allt detta med vaccinpass, etc är ju ett smygsätt att tvinga folk till vaccinering. Varför kräva vaccinpass för att komma in på krogen? Det finns ju inga krav för t.ex. hiv, som kan vara betydligt tråkigare att bli smittad av än covid.

Tycker inte heller man ska ha ska ha krav på vaccination för arbetsplatser. Att vara vaccinerad är ingen garanti för att inte smitta andra. Man kan ju även smitta med vanliga influensa som även den kan vara dödlig för t.ex. patienter i äldrevården.
Den som har HIV kommer inte att smitta folk som hen går förbi eller delar bord med på krogen. Eller hur?

Man håller nere risken för att smitta andra med covid genom att vara vaccinerad. Det måste ju finnas personal på äldreboendena så några måste jobba där. Det förväntas att personal på äldreboendena och inom patientnära sjukvård för riskgrupper vaccinerar sig mot influensa också. Det är därför som de är en prioriterad grupp för influensavaccin.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
harry73
P pmd skrev:
Ingen kommer att tvingas att vaccinera sig. Däremot kommer en del personer som inte har vaccinerat sig inte att få utföra vissa arbetsuppgifter i äldrevården och sjukvården. Det tycker jag är mycket bra.
Det är ett första steg, i länder som USA, Frankrike och Italien finns det mer långtgående steg och jag tycker det är en dålig utveckling.

Om vi sen bara fokuserar på steget Sverige tar nu, kan jag sympatisera med viljan att skydda vårdtagare, men sättet hur man gör det är inte optimal.
Vi vet att det finns människor som inte får antikroppar efter vaccinet och det finns människor med antikroppar utan vaccinet. Ändå handlar det bara om personalen är vaccinerat eller ej.

Har personalen haft covidinfektion (och det har ca 30% av befolkningen) då är man minst lika bra skyddat som när man är vaccinerat. Och visst avtar antal antikroppar efter genomgången infektionen, men det gör det också efter vaccinet. Vårdpersonalen hör till de första grupper som vaccinerade sig.

Jag tycker det är bättre att man förbättrar skyddet för de äldre genom att se till att de möter samma personal hela tiden och andra hygienrutiner (t ex fasta anställningar och arbetsgivaren som betalar karensdagen eller kan ge andra arbetsuppgifter vid lindrig sjukdom)
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.