Nu kommer nästa del av vår förda miljöpolitik, stängningen av mindre vattenkraftverk (låst artikel):
- https://norran.se/nyheter/artikel/h...ulle-forbattra-vattenmiljon-avsevart/r53kq9gl

Skellefteå Kraft räknar med att det kommer att bli extremt dyrt att få igenom miljökraven för tre av kraftverken i Rickleån i Västerbotten. Tillstånden måste numera (med MPs drivna politik i regeringen) sökas om och är tidsbegränsade. Skellefteå Kraft föreslår därför att dessa tre kraftverken skall rivas, medan man kommer att söka tillstånd för kraftverken högre upp i ån.

Detta är ännu en konsekvens av den förda miljöpolitiken...

I grunden är jag faktiskt för att riva mindre vattenkraftverk, men när jag bildade mig den uppfattningen så hade vi gott om stabil baskraft i form av kärnkraft...
 
M mtmmtm skrev:
Jag har aldrig summerat tillgänglig energi. Jag har aldrig blivit drabbad av det du påstår (effektbrist). Vindkraft genererar mest effekt då den behövs.
Kärnkraft, ja det är ju trevligt. Enda problemet är ju att det kostar 3 ggr mer är vindkraft. Vem vill bekosta detta ? (jag vill ju inte medverka (är snål)).
Om ditt resonemang och påstående om vindkraft skulle stämma hadde inte England drabbats av ett elpris på ett par pund/kWh häromdagen och de svenska priserna hadde borde inte vara ett par kr/kWh
 
F fribygg skrev:
Om ditt resonemang och påstående om vindkraft skulle stämma hadde inte England drabbats av ett elpris på ett par pund/kWh häromdagen och de svenska priserna hadde borde inte vara ett par kr/kWh
Jag betalar själv 1 kr/KWh (fast 3-års-pris inkluderar allt). Elpriset innan skatt har knappt förändrats på 25 år (strax över 30 öre). Inflationsjusterat har det alltså sjunkit. Att det finns toppar på en rörlig elmarknad är knappast märkligt. Det finns dalar också. Skillnader i pris mellan länder beror mest på olika skattesats. Då vindkraft är billigt pressar det NER priserna.
 
M mtmmtm skrev:
Jag betalar själv 1 kr/KWh (fast 3-års-pris inkluderar allt). Elpriset innan skatt har knappt förändrats på 25 år (strax över 30 öre). Inflationsjusterat har det alltså sjunkit. Att det finns toppar på en rörlig elmarknad är knappast märkligt. Det finns dalar också. Skillnader i pris mellan länder beror mest på olika skattesats. Då vindkraft är billigt pressar det NER priserna.
Då kommer vi tillbaka till det att toppar och dalar skadar långsiktigheten i produktionen. Baskraft missgynnas av detta och exempelvs fossila kraftverk gynnas då de med höga intäkter kan betala dyrt för att släppa ut koldioxiden
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
M mtmmtm skrev:
Då vindkraft är billigt pressar det NER priserna.
Det är vi helt överens om, det har väl till och med varit så att vindkraftsproducenterna tidvis skapat negativt elpris.
Att få stabilitet i nätet och långsiktig lönsamhet för baskraft när vindkraften utgör en för stor andel av den totala produktionen tror jag är en stor och svår nöt att knäcka.
 
S
M mtmmtm skrev:
Jag betalar själv 1 kr/KWh (fast 3-års-pris inkluderar allt). Elpriset innan skatt har knappt förändrats på 25 år (strax över 30 öre). Inflationsjusterat har det alltså sjunkit. Att det finns toppar på en rörlig elmarknad är knappast märkligt. Det finns dalar också. Skillnader i pris mellan länder beror mest på olika skattesats. Då vindkraft är billigt pressar det NER priserna.
Skatter och avgifter som tas ut på el är normalt baserade på de kostnader som finns för elnät, bidrag och stabiliserande åtgärder. Det är en enorm utbyggnad som sker nu och SVK betalar hundratals miljoner till företag för att vara beredda att stänga av konsumtionen. Vi betalar än mer för fossila backuper. Det är en extrem brist på både svängmassa och kontroll av reaktiv effekt.

Det vi ser i de länder som t.ex. Danmark är att totalpriset är högt just för att elsystemet som helhet blir dyrt.

Även om vindkraften skulle vara gratis så är det ändå för dyrt att integrera i stor skala i ett elsystem om man vill ha en god stabilitet och tillgänglighet.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Sådär ja, nu planeras för ytterligare en gigantisk vindpark (Mareod) till havs mellan Sverige och Danmark. Med den på plats bredvid den andra som planeras (Poseidon) så skulle i princip hela horisonten mellan Göteborg och norra Tjörn utgöras av vindsnurror.

Och detta är ändå bara början...
 
Jag läste nu att man kommer att kunna se 230 vindkraftverk om man står på Marstrand. Och detta är i tillägg till det 30-tal vindsnurror man ser därifrån idag.

Tydligen så skall förresten den andra vindparken inte bara gå upp till norra Tjörn, utan den fortsätter uppåt (och utåt) ända upp till Lysekil. Så det blir ett pärlband av vindsnurror från Göteborg till Lysekil. De kommer att "fylla horisonten".
 
Uj, uj, uj......
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Eriksgatan
blackarrow blackarrow skrev:
Nu har tydligen Vattenfall löst problemet med att solceller inte producerar el på natten?
Garva på bara, saliga äro de saktfärdiga och okunniga... :cool: Med ETES till sol- eller vindparken kan man lagra energi på produktionsplats och dels köra sol- och vindkraftverken maximalt, dels spara den producerade energin till levererans av el till när det är vindstilla, natt eller högsta prisläge. När vindstilla brukar marknadspriset vara som högst vilket direkt överkompenserar de % i energiförlust som försvinner i överföringarna från el till värme och tillbaka. Dessutom kommer anläggningskostnaderna för havsbaserade vindkkraftsparker att minska stort eftersom man inte behöver alls lika grova havskablar, när effekten kan lagras lokalt ute vid vindsnurrorna och skickas till stamnätet i ett utjämnat flöde.
Finns flera aktörer och här på länken nedtill ett system som rullat i mindre skala ett par år. Nu startar man serieproduktion av större som klarar att lagra 1,4 GWh per magasin. Ett sådant magasin motsvarar 100 svenska villors årsförbrukning av energi som kan lagras i timmar eller månader, vilket man för tillfället önskar:önskar. https://www.siemensgamesa.com/en-in...gamesa-etes_switch_teaser_2nd-life-option.pdf
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
C
Hur stor installerad kapacitet har Vattenfall i nuläget då för att klara sin solelsleverans?
 
tommib
Hur tänker du att den här anläggningen ska förläggas ute till havs? Förstår du hur det fungerar och varför man pratar om "second life" för befintliga anläggningar?

Det är inte några små förluster vi pratar heller, förstår du skillnaden på MWth och MWel som de pratar om?

Man pratar inte heller om månaders lagring som du säger, snarare veckor (och jag gissar att även det är optimistiskt).

Och som cpalm frågade, vad är den installerade effekten just nu?
 
tommib tommib skrev:
Hur tänker du att den här anläggningen ska förläggas ute till havs? Förstår du hur det fungerar och varför man pratar om "second life" för befintliga anläggningar?

Och som cpalm frågade, vad är den installerade effekten just nu?
Second life för kolkraftverk… Siemens är ju ett tyskt företag…
Illustration av konvertering av kolenergiverk till CO2-fri energilagringsanläggning med vind- och solenergi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.