En vän till mig har en äldre Rav4 och blir rätt ofta kontaktad av folk som vill köpa den.
Även morsan ska ha blivit kontaktad angående sin Avensis.

Gällande Mazda så har jag förstått att de bättrat på rostskyddet med de senaste modellerna (gen3 från 2012?).

För mig får Mazda gärna släppa en elkombi =)
 
A
Light Angel skrev:
Underbart aämed Toyota i alla år som fungerar när det är 10 minus ute och andra bilar inte startar pga kölden. trist bil ja -men trogen im du vill satsa tiden på annat än dyra lagningar
svar:
min bil är över 22 000 mil utsn anmärkn på besiktning. krävs bara byte med bromsbelägg och annat småfix
 
Light Angel skrev:
Underbart aämed Toyota i alla år som fungerar när det är 10 minus ute
Det är ju bra om den fungerar vår och höst men hur är den på vintern när det är kallt?
 
  • Gilla
  • Haha
Kretikos och 1 till
  • Laddar…
Light Angel skrev:
Underbart aämed Toyota i alla år som fungerar när det är 10 minus ute och andra bilar inte startar pga kölden. trist bil ja -men trogen im du vill satsa tiden på annat än dyra lagningar
Just att bilar inte skulle starta i kyla har jag aldrig varit med om, då har jag haft många äldre bilar.

Jag skulle absolut kunna leva med en trist toyota om den bara höll. Jag är i situationen att bilen som körs till vardags får vara nästan hur tråkig som helst om den bara är säker och billig att äga. Men jag har fått för mig att folk tror de är så bra att andrahandsvärdet gör att det inte blir en bra affär ändå.

S Styrman_jansson skrev:
Jag har kostat på mina Mazdor en extra rostskyddsbehandling, sedan har de hållt sig mkt fina under. Brukar gå på runt 5k.
Tyvärr hjälper det nog inte om man köper en 5-6 år gammal mazda, det ska nog på rätt direkt för att verkligen hjälpa. De där äldre Mazda verkar ju rostat på bara ett par tre år. Var sugen på en Miata, men generationen 98-2010 nånting (facelift av ursprungsmiatan) har jag förstått har totalt disintegrerade balkar om de nån gång vinterkörts... Annars gillar jag designen på de flesta Mazdamodeller...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jo, Toyota är ju så förb--kat trista. Jag har även hört att vissa av de japanska / koreanska bilarna är struliga NÄR de väl blir gamla och börjar gå sönder pga dålig reservdelshantering och konstruktioner som är svårmekade. Men kanske är de så bra "balanserade" så man kör till 22.000 mil och 10 år och sen kommer en Afrikan och köper bilen och skeppar till Afrika... Jag brukar fundera på, var har alla gamla toyota försvunnit... Man ser mängder av gamla V70, SAABar och annat som sliter på, både i fint skick och eländigt buckliga. Men jämngamla Toyota är färre tycker jag...

Mazda har jag ingen egen erfarenhet ifrån, annat än de jag ser parkerade som är uppkäkade av rost. I princip de enda moderna bilar jag sett som ser ut som bilarna på 70-talet, med stora hål i skärmkanterna. Kanske är de nyare modellerna bättre? De ser designmässigt iallafall mycket roligare ut än Toyota.

Tack för info. Hade absolut varit något om man kunnat få en ett par år gammal med garanti kvar för vår budget (som dessutom är tillräckligt rymlig), tror det kan bli svårt.


13th Marine 13th Marine skrev:
En vän till mig har en äldre Rav4 och blir rätt ofta kontaktad av folk som vill köpa den.
Även morsan ska ha blivit kontaktad angående sin Avensis.

Gällande Mazda så har jag förstått att de bättrat på rostskyddet med de senaste modellerna (gen3 från 2012?).

För mig får Mazda gärna släppa en elkombi =)

Äldre RAV4 verkar riktigt praktiska, gillar också den bruksiga looken. Tyvärr verkar de vara för trånga för våra behov, de jämförs storleksmässigt med en CX-5 på vissa ställen och den vet jag tyvärr är för trång på alla ledder för våra behov.


Har förövrigt kollat mycket på S-Max idag vilket verkar vara riktigt rymlig och enligt vissa även rätt körglad. Den ser heller inte så potensdödande ut som andra MPV:er. Dock skrev ju någon längre upp om kvalitetsproblem, rostiga balkar/underreden etc. Låter ju mindre skoj. Annars verkar vi få en rätt vettig för vår peng.
Jag tänker själv att en ett par år gammal japan/korean med kring 8 års garanti kunde vara nåt att satsa på?
 
J JohanLun skrev:
Just att bilar inte skulle starta i kyla har jag aldrig varit med om, då har jag haft många äldre bilar.

Jag skulle absolut kunna leva med en trist toyota om den bara höll. Jag är i situationen att bilen som körs till vardags får vara nästan hur tråkig som helst om den bara är säker och billig att äga. Men jag har fått för mig att folk tror de är så bra att andrahandsvärdet gör att det inte blir en bra affär ändå.


Tyvärr hjälper det nog inte om man köper en 5-6 år gammal mazda, det ska nog på rätt direkt för att verkligen hjälpa. De där äldre Mazda verkar ju rostat på bara ett par tre år. Var sugen på en Miata, men generationen 98-2010 nånting (facelift av ursprungsmiatan) har jag förstått har totalt disintegrerade balkar om de nån gång vinterkörts... Annars gillar jag designen på de flesta Mazdamodeller...
Jag köpte en Mazda 6 årsmodell 2008 som gått 7600mil 2012. Gjorde omgående en behandling och den var riktigt fin under nät jag sålde den förra året efter 17 000mil.

Jag använde en firma rostskyddade med Noxudol ( ett rostskyddsmedel som inte torkar).

Jag upplevde själv att lacken på min 6:a av riktig bra kvalite. Stenskott tog lång tid på sig innan det kom rost ( rejält med galv), så ingen brådska att laga i. Det var under bilen som det mest behövde bättras.
 
A
J JohanLun skrev:
Just att bilar inte skulle starta i kyla har jag aldrig varit med om, då har jag haft många äldre bilar.

Jag skulle absolut kunna leva med en trist toyota om den bara höll. Jag är i situationen att bilen som körs till vardags får vara nästan hur tråkig som helst om den bara är säker och billig att äga. Men jag har fått för mig att folk tror de är så bra att andrahandsvärdet gör att det inte blir en bra affär ändå.


Tyvärr hjälper det nog inte om man köper en 5-6 år gammal mazda, det ska nog på rätt direkt för att verkligen hjälpa. De där äldre Mazda verkar ju rostat på bara ett par tre år. Var sugen på en Miata, men generationen 98-2010 nånting (facelift av ursprungsmiatan) har jag förstått har totalt disintegrerade balkar om de nån gång vinterkörts... Annars gillar jag designen på de flesta Mazdamodeller...
svar:
radiP4 stockhilm angav många bilar inte kunde startas i snökylan och stannat på vägarna i sträng kyla
 
Light Angel skrev:
svar:
radiP4 stockhilm angav många bilar inte kunde startas i snökylan och stannat på vägarna i sträng kyla
Kan ju vara så enkelt att "många" åker runt med dåliga batterier som inte orkar då det blir kallt. Är det bara en liten procent kan det bli ett stort problem den dag det blir en köldknäpp. Men att hela bilen skulle sluta funka... Hmmm... vad vet jag, kanske finns såna bilar... Däremot att dörrar, fönster, vindrutetorkare mm fryser fast, speciellt om man bara kör litegranna och är dålig att sopa av snön... Men det är mer ett handhavandefel tänker jag...
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Slår också ett slag för S-max, har haft min i 1,5år nu, en 2013 som gått 19 000mil. Problem med rost har jag inte hittar på vår iaf, kanske haft tur?

Rolig BIL att köra, känns som du kör bil och inte buss.

Vi är 2 vuxna och 3 mini människor. Perfekt med 3 idividuella säten på rad 2. 1 sitter bakvänd och två sitter i barnstolar.
Dom två sätena längst bak är för barn, inget en vuxen vill sitta i men med dom fällda får vi in allt och lite till. Sätena kan inte lyftas ut men med sätena fällda får du ett helt platt lastgolv och inte någon "läpp" du behöver lyfta över när du ska ha in/ur grejer.

Lastar lätt en barnvagn och packning för 5 pers. Rekordet för oss är barnvagn, minicross och packning för 2 veckor på crossläger utan problem.
 
Håller helt med om s-Max, trevlig att köra och de individuella sätena i baksätet är mycket bra när man har bilstolar. Ingen kullrig mittenplats som i de flesta femsitsiga bilar som varken är bra att sätta bilstolar eller andra på.
Den sista raden duger till nöds även för vuxna på kortare sträckor, till skillnad från många andra mindre bilar.
Köpte en 2012 med ”traveller-paket” som innebär flygplansbord på baksidan av framstolarna. Det var mycket uppskattat av baksätesgänget för reseundehållning, fika och pyssel.
Inte haft några maskinella bekymmer på ca tre år, mer än nya skivor och klossar fram.
 
  • Gilla
MARTINOV
  • Laddar…
Har Mercedes R klass varit uppe i tråden? Lite mer bil än buss. Kanske blir väl många mil på budgeten 120 kkr.

Jag gillar lite ovanliga bilar och denna är inte så välkänd eller populär så troligen ett ok beg köp. Kvalitet gissningsvis som övriga mb.
 
J JohanLun skrev:
Kan ju vara så enkelt att "många" åker runt med dåliga batterier som inte orkar då det blir kallt. Är det bara en liten procent kan det bli ett stort problem den dag det blir en köldknäpp. Men att hela bilen skulle sluta funka... Hmmm... vad vet jag, kanske finns såna bilar... Däremot att dörrar, fönster, vindrutetorkare mm fryser fast, speciellt om man bara kör litegranna och är dålig att sopa av snön... Men det är mer ett handhavandefel tänker jag...
Bor man i stad och inte kör långa sträckor så laddas inte batteriet och så fort kylan kommer får man stå med laddare. Händer varje år även när det varit nytt batteri och det enda som fungerar på min V70 när kylan kommer är centrallåset. Bra det, så man kommer åt batteriet där bak.

Finns bilar som krånglar i kyla. Biodiesel och Adblue fungerar inget vidare när det blir riktigt kallt.
 
S sjoelund skrev:
Bor man i stad och inte kör långa sträckor så laddas inte batteriet och så fort kylan kommer får man stå med laddare. Händer varje år även när det varit nytt batteri och det enda som fungerar på min V70 när kylan kommer är centrallåset. Bra det, så man kommer åt batteriet där bak.

Finns bilar som krånglar i kyla. Biodiesel och Adblue fungerar inget vidare när det blir riktigt kallt.
Nu under pandemin har jag kört väldigt mycket korta sträckor men aldrig haft problem med batteriet som nu är sex år gammalt. Extremt mycket elektronik i bilen som suger ström. Inte bara tex centrallås utan även dörrarna stängs med motorer, värmare, kommunikation med bilen när den är parkerad mm har aldrig fallerat pga batteriet.
Föräldrarnas Volvo klarar sällan startar värmaren pga lågt batteri.
 
P Pin skrev:
Nu under pandemin har jag kört väldigt mycket korta sträckor men aldrig haft problem med batteriet som nu är sex år gammalt. Extremt mycket elektronik i bilen som suger ström. Inte bara tex centrallås utan även dörrarna stängs med motorer, värmare, kommunikation med bilen när den är parkerad mm har aldrig fallerat pga batteriet.
Föräldrarnas Volvo klarar sällan startar värmaren pga lågt batteri.
Det är iallafall bara 1 gång per år jag behöver ladda och jag kör korta sträckor runt 2 gånger i månaden, så även om Volvon har problem är det inte så illa.
 
S sjoelund skrev:
Det är iallafall bara 1 gång per år jag behöver ladda och jag kör korta sträckor runt 2 gånger i månaden, så även om Volvon har problem är det inte så illa.
Ok fick uppfattningen att det var oftare du körde kort och fick ladda.

Jag har nu kört bara några enstaka km per resa och batteriet håller laddning ändå. AGM så det klarar det körmönstret bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.