Maria T
H HLen skrev:
Idag startar årets ledighet, jag firar med hjälp av vin o katt och planerar morgondagens linoljefärg-inköp!
[bild]
Njut! Av linoljefärgsdoft, kattsällskap, ledighet och fler glas vin. Bara positivt att följa denna tråd :D:heart:
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Njut! Av linoljefärgsdoft, kattsällskap, ledighet och fler glas vin. Bara positivt att följa denna tråd :D:heart:
Tack! O vad snällt skrivet :). Det lär nog bli ett o annat glas vin till ;)
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Första lediga veckan har jag lyckats komma igång med fasadmålning, rensat tomten från skräp med god hjälp från villiga vänner, fyllt container samt plockat ut första fönstren. Jag har efterbild på när högarna av skräp försvunnit, men korkat nog ingen förebild. Lång väg kvar, men nu är det igång. Första fasadplankorna blev inte optimala, jag tyckte jag var sparsam med färg men på slutet insåg jag hur flödigt det blev på första. Ändå rätt nöjd, ser laserat ut och det verkar vara rätt. 4 timmar tog första 18 bitarna, blir intressant att se om vanan kortar ner tiden. Poolen har också kommit upp och jag har mer nytta av den än vad jag trodde jag skulle få så här i början av juni.

Hink fylld med gul färg står på ett grusigt underlag, vilket antyder pågående fasadmålning i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymålade fasadplankor i olika nyanser av beige, torkar i ett trädgårdsskjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymålade fasadplankor i beige färg som torkar på stöttor i ett gammalt skjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ommålade fasadplankor staplade i väntan på vidare användning i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rensad trädgård med stort träd och gamla trädgårdsmöbler i solsken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En fullastad container med gamla brädor och trädgårdsavfall på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gult hus med nymålade fasadplankor och två fönster täckta av OSB-skivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
Drygt två veckors ledighet har förflutit och jag känner mig rätt lat. Till mitt försvar så jobbade jag väldigt mycket sista månaden, så behöver ha dagar när jag i princip ligger i sängen en heldag och kollar om GoT. Det jag håller på är målning var tredje dag. Gillar linoljefärgen, det känns som om jag inte har någon färg på trä eller pensel men så jobbar man och gnider och plötsligt händer det-täckt bräda.

Jag har nojat över mitt färgval till fasaden så jag har googlat mycket på +linoljefärg +herrgårdsgul +fasad och hittade då Hazeliushuset på Skansen i Stockholm (https://www.skansen.se/sv/hazeliushuset-ua). Efter lite mailande med en byggnadsantikvarie fick jag koll på att fasadfärgen är i princip samma som min så nu känns det bra.

Har börjat med fönster, spräckt 2 rutor av nio hittills när jag petat bort kitt. Stiften var få och problemfria att få ut. Upptäckt att nederdelen på alla fönster, i princip, behöver bytas så nu har jag skickat förfrågningar till fönsterrenoveringsfirmor: för där går min gräns för vad jag kan utföra själv.

Jag har också valt fönsterfoder, i nuläget är det planka uppe o nere och målat vitt på sidorna. Jag vill ha något stilrent med lite extravagans. Jag tror det blir bra. Fast mina blir vita med liten brytning.

Gammal brunmålad fönsterbåge med borttagna skruvar och kitt, indikerar renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av träfönster med borttaget kitt, synliga hål för fönsterspröjs och OSB-skiva i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostiga spikar och spån på ett träfiberplankgolv, tecken på renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett avfärgat träfönster med borttaget kitt, liggande på ett vitt underlag med gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönster med stilrena vita foder och grönt träd reflekterat i glaset mot en ljus fasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stilrena vita fönsterfoder kring ett klassiskt fönster på en äldre husfasad med mörkröda paneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljvy av vita, stilrena fönsterfoder på ett äldre hus med öppet fönster och person som sätter upp fönsterfoder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bichonen och 5 till
  • Laddar…
Utifrån bilderna på fönsterbågen ser jag inget fel alls med den. Följaktligen inget renoveringsbehov, ev med undantag för att befintliga färglager kanske behöver tas bort om de antingen är av olämplig färgtyp (=ej linoljefärg) eller för tjocka.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Utifrån bilderna på fönsterbågen ser jag inget fel alls med den. Följaktligen inget renoveringsbehov, ev med undantag för att befintliga färglager kanske behöver tas bort om de antingen är av olämplig färgtyp (=ej linoljefärg) eller för tjocka.

Låter hoppfullt, jag ska se till att prioritera att skrapa kommande vecka och hoppas du har rätt!
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
En kort uppdatering, fönster-projektet blir som så många fördröjt. Några får bli klara i år och övriga kommande år (eller via fönsterrenoveringsfirma). Men, panelen har jag lydigt målat var tredje, fjärde dag inför att de kommer och börjar byta fasaden. Så tänkte jag maila byggfirman idag om lite lister och sånt som de ska tillverka. Och vad ser jag när jag söker upp mailadress på nätet; de försatte sig i konkurs igår. Det är ju klart tråkigast för dem, men också rätt trist för mig. Jag lär inte hitta någon ny som kan göra det här i år så det bli ett år försenat i min ständigt reviderade planering. Ett år extra med badrummet som får minusgrader på vintern... Men, börja söka ny firma och hoppas på bättre tur nästa år! :)
 
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
H HLen skrev:
En kort uppdatering, fönster-projektet blir som så många fördröjt. Några får bli klara i år och övriga kommande år (eller via fönsterrenoveringsfirma). Men, panelen har jag lydigt målat var tredje, fjärde dag inför att de kommer och börjar byta fasaden. Så tänkte jag maila byggfirman idag om lite lister och sånt som de ska tillverka. Och vad ser jag när jag söker upp mailadress på nätet; de försatte sig i konkurs igår. Det är ju klart tråkigast för dem, men också rätt trist för mig. Jag lär inte hitta någon ny som kan göra det här i år så det bli ett år försenat i min ständigt reviderade planering. Ett år extra med badrummet som får minusgrader på vintern... Men, börja söka ny firma och hoppas på bättre tur nästa år! :)
Tur i oturen. Att de inte börjat och du stod där med nått som ska avslutas av nån annan.

Tycker mig ana ett visst godmod i det du skriver. Har ett visst huslugn infunnit sig?

Taket var väl kanske det stora panikslagna. En fasad kan ju faktiskt vänta nått år :)

Ser fram emot att se fönstren sen
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Tur i oturen. Att de inte börjat och du stod där med nått som ska avslutas av nån annan.

Tycker mig ana ett visst godmod i det du skriver. Har ett visst huslugn infunnit sig?

Taket var väl kanske det stora panikslagna. En fasad kan ju faktiskt vänta nått år :)

Ser fram emot att se fönstren sen
Jag är filosofiskt lugn kan man säga, jag kan inte göra ngt åt det :). Och ja, tur i oturen. Det enda är att jag verkligen vill ha ett frostfritt badrum. För att få det måste fasaden bli bytt så jag kan få klart bottenvåningen och sen värdera om huset. Men, det är meningslöst att lägga energi på det som inte går att förändra så jag sitter lugnt i båten ;).
 
  • Gilla
  • Älska
Nyatag och 4 till
  • Laddar…
H HLen skrev:
Jag är filosofiskt lugn kan man säga, jag kan inte göra ngt åt det :). Och ja, tur i oturen. Det enda är att jag verkligen vill ha ett frostfritt badrum. För att få det måste fasaden bli bytt så jag kan få klart bottenvåningen och sen värdera om huset. Men, det är meningslöst att lägga energi på det som inte går att förändra så jag sitter lugnt i båten ;).

Det trodde jag, att det inte skulle gå att förändra. Men så fick jag ett mail från den ursprungliga byggfirman, som tyvärr försatt sig i konkurs, och samma snickare som var planerat för mitt hus kommer via annan firma (som jag noga googlat kring). Det var lite trögt med kommunikationen kring hur/vad/när men idag fick jag koll på att de kommer på onsdag nästa vecka.

Jag har under den här dvala-perioden tagit lite beslut, bland annat att låta bli isolering. Jag hade lite kontakt med en kille på slöjd- och byggnadsvård, Västra götalandsregionen och jag känner att han hade poänger. Planen är nu att dreva utvändigt precis som jag gjorde invändigt, på med vindduk (har inte bestämt märke, varför kan ingen bara säga: den här är optimal för gamla timmerhus) och sedan på med min nya, fina panel. Timmerbytet som behöver göras; där får de göra som de vill, så länge det är funktionellt och hållbart.

Jag har ungefär hälften av panelen färdigmålad, det räcker (lite drygt beräknat) till två av tre sidor - sista sidan blir ju i samband med att utbyggnaden blir klar. Men så för någon vecka sedan kom jag på att jag behöver pärlspont till vad-det-nu-heter, under takutsprång. Så nu målar jag det i en vit nyans, med 2% umbra som också fönsterfoder ska målas i. Byggfirman kommer tillverka fönsterfoder, så det blir lite extra o måla framöver. Det är tur jag har fler tomma rum på bottenvåningen för torkställningar :).

Så september blir lite av ett svart hål vad gäller liv, det blir mest jobb och måla. Jag sover dessutom borta två nätter per vecka, men onsdagarna jobbar jag hemma och slipper då tid i bilen som istället får läggas på pärlsponten.

Nästa vecka kör vi :)
 
  • Gilla
Bichonen och 12 till
  • Laddar…
Det har tagit en stund men nu är allt igång. Avtal skrivna och ställning uppsatt. Jag har satt ett stopp på 350k i år för jobb och har förhoppningar på att det ska räcka för fasadens tre sidor. Snickarna kom i måndags och har satt upp ställning o byggbod. Idag togs taket på lilla glasverandan bort och det såg bättre ut än förväntat. Jag är mycket nöjd över att dekorerna och de fint utsirade takstolarna (syns lite i bild) är i gott skick och kan återanvändas. Undertaket var i pärlspont, men en grövre sort än den jag har målat. Så snickarna skaffar ny som jag får måla när den är på plats. I isoleringen fanns getingbon, sågspån och vete samt gamla tidningar där jag hittade datum, november 1921. Förmodligen runt när verandan byggdes. Inte konstigt att takpappen var slut.

Allt känns bra hittills, så mycket nöjd! Nu får jag fortsätta måla och fundera på om veranda ska få lite isolering. Min mamma var och hälsade på idag och hon påpekade hur smart det hade varit om jag kunde hitta en man så jag inte behövde greja själv: ett så gott skäl att hitta en partner som något annat. Så det får också bli ett projekt :).

Gul trävilla med uppsatt byggställning och byggbod, delvis taklöst på glasverandan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete på en veranda med avlägsnat tak, synliga takstolar och uppsatt ställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovationsprojekt med borttaget tak på veranda, synliga takstolar och spårisolering inklusive gamla tidningar och getingbon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal tidning från 1921 med text, hål och slitage, funnen under renovering av veranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bichonen och 8 till
  • Laddar…
H HLen skrev:
Det har tagit en stund men nu är allt igång. Avtal skrivna och ställning uppsatt. Jag har satt ett stopp på 350k i år för jobb och har förhoppningar på att det ska räcka för fasadens tre sidor. Snickarna kom i måndags och har satt upp ställning o byggbod. Idag togs taket på lilla glasverandan bort och det såg bättre ut än förväntat. Jag är mycket nöjd över att dekorerna och de fint utsirade takstolarna (syns lite i bild) är i gott skick och kan återanvändas. Undertaket var i pärlspont, men en grövre sort än den jag har målat. Så snickarna skaffar ny som jag får måla när den är på plats. I isoleringen fanns getingbon, sågspån och vete samt gamla tidningar där jag hittade datum, november 1921. Förmodligen runt när verandan byggdes. Inte konstigt att takpappen var slut.

Allt känns bra hittills, så mycket nöjd! Nu får jag fortsätta måla och fundera på om veranda ska få lite isolering. Min mamma var och hälsade på idag och hon påpekade hur smart det hade varit om jag kunde hitta en man så jag inte behövde greja själv: ett så gott skäl att hitta en partner som något annat. Så det får också bli ett projekt :).

[bild] [bild] [bild] [bild]
Hälsa lilla mamma att en bra kvinna reder sig själv ;)

(En partner (karl) har man för nöjes skull)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Ramnemark och 16 till
  • Laddar…
Mycket, mycket imponerande. Verkar finnas en hel del envishet hos dig, de flesta hade nog gett upp redan efter första året.
 
  • Gilla
  • Älska
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
J jliljeha skrev:
Mycket, mycket imponerande. Verkar finnas en hel del envishet hos dig, de flesta hade nog gett upp redan efter första året.
jag gör ju inte så mycket själv utan tänkte från start att jag köper ett billigare, orenoverat hus och lägger pengar på hantverkare. Men visst är det stort projekt att renovera ett hus.
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Jag jobbar borta mån-tis och tors-fre varje vecka just nu och det är väldigt kul att komma hem nu. Sen senast har verandan fått nytt undertak; fin ny pärlspont och under takutsprånget är det målad pärlspont uppsatt. En plåtslagare ska ha varit här och titta för kunna lämna offert på ett litet plåttak istället för att lägga nytt tegel. Man ser på taket att det förmodligen varit plåt innan och det skulle klart se smäckrare ut. Men det beror såklart på vilket pris det blir. Jobbigt att förhålla sig till budget :).

Panelen är borttagen där timmer behöver bytas, notera hålet in till insidans el… Nu i helgen ska jag måla och införskaffa kalkbruk som jag bara hittat på Bauhaus så det blir en tripp dit. Stommen på verandan är förmodligen ok och kan vara kvar, men behöver då skrapas så det kanske jag också får börja med. Min assistent (läs pappa) har skaffat hundvalp så närmsta veckorna är jag on my own. Fortsättning följer!
Ny pärlspont på verandan under takutsprånget vid en husfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny pärlspont under verandans takutsprång vid ett gult timmerhus, med avtagen panel och synlig stålställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt av verandan med ny pärlspont under takutsprånget och synlig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av veranda, borttagen panel avslöjar skadat timmer, med ställning och nya OSB-skivor uppsatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ramnemark och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.