Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast Günters är väl mer en institution än en korvmoj? Kan man bara gå till en specifik just i Birkastan förtas ju lite det där med att kunna ta något snabbt i steget.

Jag gillar korvmojar i teorin, men är inte direkt en frekvent kund längre.
Du har ju en bra på Östermalm också. Men det är nog dessa två som gäller om du ska ha bra körv. Taylor n Jones fanns i Hötorgshallen förut men de lade ner tyvärr.
 
C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast Günters är väl mer en institution än en korvmoj?
Verkligen. Trots att jag bott "granne" med Günters i 25 år har jag aldrig ätit en enda korv där eftersom det alltid varit stängt när jag kommit dit. :worried:
 
DennisCA DennisCA skrev:
Kiosker finns nu kvar i Finland iallafall. Här finns en som arbetar ur en konverterad husvagn bakom bildelsaffären:
[länk]

I storstaden (Vasa) finns det flera kiosker som varit där i decennier, dom verkar alla överleva trots kedjornas framfart.
Vi har 2 kiosker kombinerad med gatukök i vår by. Den ena kan lika gärna lägga ner då det enda som går att köpa är läsk och chips förutom riktigt usla pizzor.
Den andra har riktigt bra sortiment av allt möjligt. Den gör dessutom hemmagjord potatismos för den som gillar det.
Dock är öppettiderna inte som förr. Nu stänger den bäste kl 19 och den usla ibland 18 ibland 22.
Förr var de öppna mellan 10-23 och då tjänade de pengar då de ligger längs riksvägen så massor av förbipasserande stannade till =)
 
Vi har väl fyra matställen i dagsläget i byn, en pizzeria, en större grill + grillen i husvagnen jag nämde, finns också en slaktare brevid pizzerian så man har . Sen finns också en thairestaurang lite längre bort mot industriområdet. Ibland har maten där varit förfärlig, ibland är den bra. PIzzerian gör oftast bra kebab och pizza och båda grillarna är bra.

Macken serverar väl nåt också men brukar inte va dit så ofta. Sen har vi ett stort, nytt och bra supermarket och två mindre affärer längre bort i andra delen av byn (överbyn) som också går runt. Den ena av dom har bra sortiment och utbud, många specialare med importerade grejer från Sverige som man inte ens hittar i de stora affärerna i stan.

Jag tycker det är ganska bra för "huvudbyn" i en kommun på 6000 människor. Vet inte hur dom lyckats med sådant utbud. I en mindre by i samma kommun har dom en mack och pizzeria också.
 
T
DennisCA DennisCA skrev:
Vi har väl fyra matställen i dagsläget i byn, en pizzeria, en större grill + grillen i husvagnen jag nämde, finns också en slaktare brevid pizzerian så man har . Sen finns också en thairestaurang lite längre bort mot industriområdet. Ibland har maten där varit förfärlig, ibland är den bra. PIzzerian gör oftast bra kebab och pizza och båda grillarna är bra.

Macken serverar väl nåt också men brukar inte va dit så ofta. Sen har vi ett stort, nytt och bra supermarket och två mindre affärer längre bort i andra delen av byn (överbyn) som också går runt. Den ena av dom har bra sortiment och utbud, många specialare med importerade grejer från Sverige som man inte ens hittar i de stora affärerna i stan.

Jag tycker det är ganska bra för "huvudbyn" i en kommun på 6000 människor. Vet inte hur dom lyckats med sådant utbud. I en mindre by i samma kommun har dom en mack och pizzeria också.
En lunchrestaurang finns väl också. F.d charlies
Minns inte vad den heter idag. Minettes kanske?:thinking:
 
Maria T
I InsidersUnited skrev:
Fysiska Aktiebrev, hemskickade från VPC. Kommer fortfarande ihåg mina första 20 NK aktier. Tror de slutade med det i början av 90talet någonstans. Någon som vet?
Vet inte när fysiska aktiebrev försvann, men jag hade ett konsultuppdrag nån gång 1988 eller 89 som gick ut på att räkna aktier, obligationer, teckningsrätter och kanske nåt mer "värdepapper" på Sparbankernas Bank, de hade kontor ovanpå Gallerian. Vi var några stycken som blev inlåsta i ett bankvalv för att utföra uppdraget.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Maria T
Isakare Isakare skrev:
Men jag var tidigare ute än så och fick min bärbara skivspelare 1972, och har den som synes kvar, tyvärr saknas pickupen :confused:
Fick då även en skiva som jag inte har kvar, men nån kanske mins Kim Wildes lillebror Ricky.
Den skivan hade jag, och även en bärbar skivspelare fast av märket Philips, den var grå och betydligt fulare än din DUX.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
2. Märkligt..ingen av de matvarukedjor vi handlar i t.ex. ICA, COOP har motoroljor eller bensin...
"Naturlig del av sortiment"...
Hmm.. Är korv naturlig del av sortimentet drivmedel??
Tugga inte om foliehatt utan fast mark.
Ica Maxi i Lkpg har både motorolja, akrylatbensin i 5l dunk, rödsprit och spolarvätska.
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
Maria T
Alfredo Alfredo skrev:
Skamlöst snodd bild från tråden där man inte får skriva... Sorry @Mikael_L men jag korrigerar bara din felpost. :crysmile::p

[bild]
Två själar, samma tanke :rofl:
 
Maria T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du har ju en bra på Östermalm också. Men det är nog dessa två som gäller om du ska ha bra körv. Taylor n Jones fanns i Hötorgshallen förut men de lade ner tyvärr.
Men du kanske vågar dit till Kungsholmen eller är Hantverkargatan ett no-no?
 
  • Haha
Jonas Persson
  • Laddar…
Jonas Persson
Minns ni när man reagerade på stanken från att någon ätit vitlök? Minns på 80-talet när man t ex steg på en buss och möttes av en vägg av vitlöksdoft för att en person ätit vitlök. Idag är vitlök en basvara och få känner doften.
 
  • Gilla
Noramasen och 1 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Men du kanske vågar dit till Kungsholmen eller är Hantverkargatan ett no-no?
Inte lika nära jobbet :/
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Minns ni när man reagerade på stanken från att någon ätit vitlök? Minns på 80-talet när man t ex steg på en buss och möttes av en vägg av vitlöksdoft för att en person ätit vitlök. Idag är vitlök en basvara och få känner doften.
JAg som inte äter skiten känner, senast häromkvällen mötte jag en kvinna med någon liknande utandningslukt. Dock sällan numer (oavsett Covid)
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Ja, tänk tiden när man kunde äta ute utan att få i sig vitlök oavsett maträtt
 
F fribygg skrev:
Ica Maxi i Lkpg har både motorolja, akrylatbensin i 5l dunk, rödsprit och spolarvätska.
Är det inte så att MAXI har det där stora sortimentet, det har nämligen vårt med och grannstaden också.
Men däremot ica kvantum, och de mindre ica har ju inte sådant.
Coop däremot har inte så bra sortiment här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.