O OskarL skrev:
Stämmer verkligen detta? Vår barnstol Britax nånting sitter med 3 fästen som hindrar stolen från att åka framåt och två som hindrar från att åka bakåt. Man kan därför välja var man vill ställa den mellan ryggstödet och främre stolen. Så den behöver inte alls stå längst bak, det ser bara konstigt ut att ställa den så. Då är ju fötterna uppe på kudden?

Sen sägs det att barn inte har samma "problem" med att sitta ihopkrupet så man ska inte vara orolig över det. Bättre att se sitter säkert. Men det har jag ingen källa på.
Precis, det sitter ju en justerbar platta som sitter tryckt mot ryggstödet i baksätet så själva stolen behöver ju inte tryckas dikt an mot ryggstödet
 
Beror på vilken stol det är tänker jag.
De med isofix brukar ha en platta mot ryggstödet vad jag sett.
Vi valde klassiska stolar då de oftast är godkända för mer 25kg jämfört med 18 som för isofix (8månadersbarnet ligger på 13kg, och fyraåringen på 20kg+).
Ingen av anvisningarna visar på att stolen ska sättas mot ryggstödet, utan snarare att de ska stå en bit fram. De hålls ju på plats av remmarna.
 
Rickard.
Legacy kombi är faktiskt väldigt rymliga i modellerna runt 10-12 även om jag inte riktigt skulle våga rekomendera en. Pga åksjuk 1.5åring och åksjuk pappa får min sambo rätt ofta sitta bak mellan två bakvända stolar och det funkar bra även fast det inte är så graciöst att klämma sig in. Bagaget är rymligt och med takräcke skulle man nog klara det mesta även med hund.

Bilen är inte felfri men jag vill inte heller byta ut den trots snart 20 000 mil så helt värdelös är den väl inte heller.

Tyvärr så slutade väl subaru sälja den modellen efte så alla är ju gamla nu.
 
Redigerat:
  • Gilla
MARTINOV
  • Laddar…
TS skulle även kunna kika på Forester. Vi gillade den skarpt utrymmesmässigt men den årsmodell vi kikade på hamnade över budget.
 
engs
M MARTINOV skrev:
Precis, det sitter ju en justerbar platta som sitter tryckt mot ryggstödet i baksätet så själva stolen behöver ju inte tryckas dikt an mot ryggstödet
Vet inte vad modellen var på föregående stolar men någon sån platta fanns inte. Isofix.
 
richardtenggren
Vi har varit i en snarlik sits, dock bara ett barn och en hund på 5 kg. Men buren tar fortfarande massor av plats i vår V60 i kombination med barnvagn.
Vi valde och köpa en Kodiaq där utrymmet är mycket bättre, nu hade vi inte samma begränsade budget men våra andra alternativ var typ V90, Passat och Superb.
Men en lite äldre Multivan/Caravelle/Transporter borde ju ge er gott om plats.

13th Marine 13th Marine skrev:
Beror på vilken stol det är tänker jag.
De med isofix brukar ha en platta mot ryggstödet vad jag sett.
Vi valde klassiska stolar då de oftast är godkända för mer 25kg jämfört med 18 som för isofix (8månadersbarnet ligger på 13kg, och fyraåringen på 20kg+).
Ingen av anvisningarna visar på att stolen ska sättas mot ryggstödet, utan snarare att de ska stå en bit fram. De hålls ju på plats av remmarna.
Vi har idag två BeSafe med begränsningen 18 kg pga Isofix, men fick förra veckan upp ögonen för Axkid One som fixar 23 kg och Isofix. Den är dyr(lika dyr som vår vridbara BeSafe) men den kommer inhandlas i framtiden. Vår tjej beräknas nå gränsen kring 3 år, så vi har ett år tillgodo än så länge.
Men hade jag köpt en idag hade Axkid One varit det självklara valet, dock synd på avsaknaden av snurrfunktionen som vi verkligen älskar på BeSafe.
 
AXS
M MARTINOV skrev:
Oj, låter väldigt dyrt :D fattar inte riktigt upplägget, låter som att man kan köpa en tesla privat men få lån via blipp på något sätt? Hur som känns det lite fantasi att börja kolla på en bil för 700k när vi pratat om oöm bil för ca 120k att ha under småbarnsåren.
Kanske fantasi, men nog rimligare än du tror. Med leasing binder du inte kapital, elbil är billig i drift om du kan få vettig försäkring.

Kan lasta enormt i vår s, skulle rekommendera den om det inte var för hundarna.
 
Ständiga problemet att få plats med alla barnstolar i bilen. Vi har tre barn med 2,5 år emellan, vilket gjort att vi under två årstid haft två bakåtvända stolar och en framåtvända bältesstol. Vi har en Volvo V70. Jag är lång och kan inte sitta framför en bakåtvänd bilbarnstol, det går till nöds på passagerarsidan. Jag tycker att det fungerar bra i Volvon. Vi hade en bakåtvänd i framsätet och sen en bakåtvänd direkt bakom och sen bältesstolen i mitten. Det är lite trångt på bredden för en vuxen att sitta där bak, men det går ändå bra. Vi har åkt flera 70-80 mils resor på det sättet utan några större problem. Vi har en besafe bältesstol som verkar vara betydligt smalare än många andra. Bältesstolen var svindyr, men det har hjälpt mycket att den varit lite smalare. Jag har också insett att man ska se upp med vissa suvar. På många av dem är baksätet rättså upprätt vilket gör att längden på baksätet blir kortare än i en vanlig bil, även om baksätet i sig är rymligare. Längden är det viktigaste för bakåtvända bilbarnstolar och jag har sett att det blir rätt trångt även i en del stora suvar.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Kanske fantasi, men nog rimligare än du tror. Med leasing binder du inte kapital, elbil är billig i drift om du kan få vettig försäkring.

Kan lasta enormt i vår s, skulle rekommendera den om det inte var för hundarna.
AXS AXS skrev:
Kanske fantasi, men nog rimligare än du tror. Med leasing binder du inte kapital, elbil är billig i drift om du kan få vettig försäkring.

Kan lasta enormt i vår s, skulle rekommendera den om det inte var för hundarna.
Man får tänka steget längre också. Vad kan TS göra för pengarna som han inte binder i leasing/lån.

I de exempel på hemsidan ligger månadskostnaden för ränta och amortering på runt 12 000kr, d.v.s. runt 140 000kr om året. En rimlig månadskostnad för en bil för 120 000 på 5 år ligger kanske runt 2500kr. Det blir 9500kr över varje månad som med mycket god marginal borde räcka till både bränsle, service och någon reparation. Alternativt investera överskottet på börsen med 10% avkastning.
 
  • Gilla
Tomtom79 och 3 till
  • Laddar…
Ford S-max!
 
S
M MARTINOV skrev:
Jag har läst myyycket om Passat, men slutade helt när min granne på 185cm sa att han inte sitter särskilt bra framför deras bakåtvända stol. Det går, men det är inte bekvämt enligt honom. Jag är 182cm och har inte testat själv. Finns en del här i stan så det är ju egentligen bara att åka och testa.

Fakta är dock att bilbarnstolarna blivit groteskt stora på senare år (enligt säljare av just sådana, som jobbat med det i 15+ år), får hoppas de matchar storleken säkerhetsmässigt bara...
Vi har Axkid one i vår Passat. Svindyr men guldvärd. Det blev 10 cm mer utrymme fram och mer benutrymme för barnet bak jämfört med den tidigare bilstolen. Vi bytte stol när sonen växte ur den tidigare bakåtvända (105 cm).
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
S sinuslinus skrev:
Vi har Axkid one i vår Passat. Svindyr men guldvärd. Det blev 10 cm mer utrymme fram och mer benutrymme för barnet bak jämfört med den tidigare bilstolen. Vi bytte stol när sonen växte ur den tidigare bakåtvända (105 cm).
Låter bra! Vi tänkte byta till denna också, så kul att höra att ni är nöjda! :)
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
M MARTINOV skrev:
Intressant, ska utforskas. Den blev alltså mindre rymlig senare generationer? Eller menar du att den är utanför budget så att säga
Nej, - 15 och framåt är inte mindre rymlig än generationen innan, det är samma grundkonstruktion. Men jag skulle inte säga att den är överdrivet stor, speciellt inte om man jämför med minibuss..
 
  • Gilla
MARTINOV
  • Laddar…
B basseman skrev:
Ford S-max!
Vi var väldigt intresserade av S-max när vi letade bil för ett år sedan men blev väldigt besvikna när vi provade. De ligger högt i pris så vi förväntade oss något särskilt men hela bilen kändes lätt plastig och tråkig, min tonårsgrabb kunde inte sitta bakom mig som är 1.94 lång och stolsystemet upplevdes som bökigt. Dessutom så verkar rostskyddet vara obefintligt. Vibilägare har en följetång på en Mondeo som S-max delar bottenplatta med där man fått byta bärande balkar redan under garantitiden.

Den enda plus vi hittade var att den är förhållandevis rolig att köra.
 
Snackar man Ford gillade vi däremot utrymmena i SUVen Edge. Lite udda att köra då det är en amerikansk modell så väldig mjuk fjädring. Finfin komfort samt tyst.

Föll tyvärr på priset men annars troligtvis en trevlig familjesuv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.