P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Själv har jag i alla fall svårt att se problemet med att bensinmackar inte längre har mer biltillbehör än torkarblad och lite oljor. Å andra sidan har jag knappt satt min fot inne på en mack de senaste 5–10 åren.
Till macken åker jag när jag måste panikköpa gräsklipparbensin. Den betalas i kassan.
:worried:
 
P
S skaraborgsfakir skrev:
Har en krimverklighetsberättelse : rånet av Brinks i Boston 1950. Översättningen är från typ 1960 och jo där i har översättaren översatt originalets ord för pengar till deg.
Det kanske helt enkelt var för att "dough" är amerikansk slang för pengar?
 
F
TeroM TeroM skrev:
Deltron vill jag minnas.
Javisst, helt rätt Deltron var det.
 
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kommer ni ihåg när Sverige var så fattigt att gemene man behövde köpa reservdelar för att laga bilen nästan lika ofta som man behövde tanka? Det är sant! Det var till och med så att bensinmackarna alltid hade en serviceverkstad och ett reservdelslager (i alla fall för Volvo) som närmast kunde mäta sig med dagens Meconomen.

Å andra sidan kunde man knappt få en kopp kaffe medan man väntade. Tveklöst en annan, sämre, tid.
Tråkigt att bensinstationerna bara klarar sälja kaffe och korv och därmed konkurrerat ut de tidigare kioskerna. Dålig kunskap om bilar och tillbehör. Behöver man en glödlampa eller säkring ser personalen ofta ut som fågeholkar.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
...filmen morrhår och ärtor där väl Gösta Ekman bor med sin mamma i en våning på Östermalm... Har jag för mig, jag såg filmen när jag var barn... Den är kanske kul att se igen?
Den är grym, även idag.
 
Saker vi glömt bort.......
Tiden när värdeökningar var rimliga.
För 9 månader sen köptes en lägenhet i mitt område, BR radhus mitt ute i spenaten 3,5 mil från Stockholm.
Idag såldes lägenheten igen för 1.020.000 mer än den köptes för.
Med skatten borträknad har ägaren tjänat 2.334:- per dag att bo !!!!
 
  • Gilla
  • Wow
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Den är grym, även idag.
Måste man ha en VHS spelare för Att få tag på den?
 
J JohanLun skrev:
Måste man ha en VHS spelare för Att få tag på den?
Bra fråga. Lyckligt nog har jag den på VHS, och äger en spelare.
Måste fan upp på vinden och hämta grejerna, var väl förra århundradet man såg den senast.
 
Finns i en piratbukt nära dig. Dock inte i HD
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tack vare Corona tvingades vi till Sverigeresa istället för utlandsresa i somras. Vi använde White guide för att hitta vettiga restauranger. Ibland fick vi köra flera mil omväg för att hitta någonstans att äta.

Skulle aldrig kunna bo så.
Tiden då även stockholmare vågade erkänna att de längtade ifrån sina ängsliga trakter. Skönt ändå att deras undermedvetna får fram vad de känner, innerst inne.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
engs engs skrev:
Nån som minns bastarden Larven?
[länk]
Svar ja!! :D Användes flitigt av samerna då det begav sig.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men nu är det som sagt ortenungdomarna som står för språkutvecklingen.
Språkavvecklingen tror jag nog att du menar.
 
V videopac skrev:
Språkavvecklingen tror jag nog att du menar.
Tjugo spänn på att dina föräldrar/morföräldrar sagt exakt samma sak om det språk din generation använder. ;)
 
F frasen_36 skrev:
Tråkigt att bensinstationerna bara klarar sälja kaffe och korv och därmed konkurrerat ut de tidigare kioskerna. Dålig kunskap om bilar och tillbehör. Behöver man en glödlampa eller säkring ser personalen ofta ut som fågeholkar.
Hela det här samtalet låter typisk Sverige igen. Har sett många svenskar snacka på nätet och det går ofta i samma tomgångar. Det låter som Sverige helt enkelt körts ner utanför de största städerna, ingenting verkar funka där längre. Här finns en bildelsaffär där dom vet bättre än jag vilken del min bil ska ha (jag hade fel, dom hade rätt) och macken har kompetent folk.

Kommer ni ihåg då hela Sverige ännu fungerade, eller har det glömts bort?
 
  • Haha
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Och jo orsaken jag letade upp tråden var att dra upp LA telefonerna ännu en gång. Här är två jag kommer köpa nu:
NpsAgtP.jpg

Ska bli leksaker åt pojkarna mina. Dom fick moderna "wrist watch" walkie talkies då dom fyllde, höll en vecka. Typiskt moderna skitleksaker. Så jag började leta upp nånting äldre och pålitligare. Ska gå igenom dom och kanske fixa med litiumceller istället för AA batterier. Så får dom något som inte är skräp att leka med. Tur i oturen är ju 27Mhz bandet ganska övergivet.
 
  • Gilla
snaggletooth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.