Jag skulle vilja laga/byta ut nedanstående elementvred i källaren på mitt hus från mitten av 1940-talet.Yttre mått på insatsen (övergången mässing/silvermålat) är ca 44 mm.
Jag har bland annat gått igenom "ROT-BOK. En liten idébok om hur man moderniserar äldre radiatorsystem", men jag hittar inte någon motsvarighet till modellen som jag tycker passar.
Är det någon som känner igen den här modellen och/eller kan ge tips på vad jag ska söka efter?
Jag har bland annat gått igenom "ROT-BOK. En liten idébok om hur man moderniserar äldre radiatorsystem", men jag hittar inte någon motsvarighet till modellen som jag tycker passar.
Är det någon som känner igen den här modellen och/eller kan ge tips på vad jag ska söka efter?
Bästa svaret
Det är ingen konventionell radiatorventil av de typer du tänker på och där det kan finnas olika rot-satser. På bilden har du en dåtida avstängningsventil likt de där man numera ofta använder kulventiler och alltså inget man normalt har för att reglera värmeelement. Typen är en sluss- eller skjutventil och något du enkelt kan renovera lite om du tycker läckaget vid spindeln stör. Alternativt kan du bygga om och sätta in en ny avsedd radiatorventil men blir lite mer jobb så klart.
Liknande trådar
-
Blandare droppar trots bytt insats
Vatten & Avlopp -
Droppande radiatorer, byte vred/termostat ventilhus?
Värme allmänt -
Duschblandare - hur få loss vred för att byta insats
Vatten & Avlopp -
Sätta in radiator-termostat-ventil-insats i ventilhus för manuellt vred
Värme allmänt -
Jungs ram, dimmervred och täckplatta med annan tillverkares dimmerinsats?
El