M -MH- skrev:
Om du kan säga var i tråden jag får svara på min fråga, så slipper jag läsa igenom hela.

Hejdå Martin!
Hej -MH-

I mitt förra inlägg #359 skrev jag en hänvisning till " inlägg #58"

Sedan är det bra om du läser fler inlägg från mig och andra.

Detta är ett forum inte en tillrättalagd (färdig) utbildning.
 
hsd
Har haft några avbrott, ett par timmar, och kan konstatera att när vi hade kopparen ansluten så dök adsl:en efter 50-60 minuter men telefonen fungerade hela tiden och nu med fiber tar det 20-30 minuter till avbrott (så det är inte lönt att byta batteri i ups:en här hemma), lika illa har det varit med mobilnätet en halvtimma sen funkar bara nödsamtal
 
Hej Martin!

Nu har jag läst inlägg #58. Får jag ställa en fråga nu i ditt forum?

Hejdå Martin!
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Hej Martin!

Nu har jag läst inlägg #58. Får jag ställa en fråga nu i ditt forum?

Hejdå Martin!
Hej, -MH-

Naturligtvis får du delta i dialogen.

Du kanske hittar en ”tankevurpa” i det jag skrivit och då kan vi reda ut det.:)

Men det är inte specifikt mitt forum, jag vill dock att man håller sig till ämnet
Annars så blir det fort onödigt många inlägg, och nytillkommna, intresserade, har svårt att hitta det som rubriken anger.
 
Redigerat:
Eftersom du har en tydlig vilja att styra "dina trådar" kanske du ska höra om du inte kan få bli en moderator?
 
  • Haha
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Nja, det är värre om det händer någonting som brand eller olycka / sjukdom
Dessutom blir det kanske nya olyckor eftersom man inte vet hur tant Agda mår och klarar ovädret så någon får ta risken att åka hem till Agda å kolla, förr med koppartrådstelefon funkade det att ringa även vid längre strömavbrott
Det finns ju nästan alltid den möjligheten att man hälsar på tant Agda (och andra) lite någon gång då och då, speciellt då det pga brist på telecom frigörs en massa tid.
 
E elmont skrev:
Eftersom du har en tydlig vilja att styra "dina trådar" kanske du ska höra om du inte kan få bli en moderator?

Hej elmont

Nej tack,

Når jag läser en tråd så har jag ett intresse att tråden ”håller sig till ämnet” precis på samma sätt, som när jag läser en tidningsartikel, bok, en forskningsartikel etc.

Min ambition med att man ”håller sig till ämnet” i den tråd där jag skrivit rubriken och ingressen, är för deltagarna i forumstråden, inte för att få vara moderator?

Ska jag tolka ditt inlägg att en moderators uppgift är att påpeka när man inte ”håller sig till ämnet”?

I inlägg #360 tolkar jag att -HM- ansåg att inläggen var många, och att en del möjligen inte hörde till ämnet.

Men det är valfritt att följa tråden och att starta nya trådar…
 
C
Jag tycker trådrubriken är missvisande.
Den här tråden handlar uppenbarligen om vad man får skriva i tråden eller inte.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Hej,

För den som är intresserad av att veta mer om reservkraft, i allmänhet, gav Högskolan Väst 2015-06-16 ut ett dokument (ett examensarbete); ”Sammanställning av utbildningsmaterial om reservkraft med inriktning dieselaggregat” https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:850354/FULLTEXT01.pdf

I sammanfattningen står bl.a. ”Syftet med det här arbetet var att ta fram kursmaterial för att läsaren ska få en övergripande kunskap om reservkraft med inriktning på dieselkraft. Det framtagna kursmaterialet består av rekommendationer i form av sidhänvisningar ur källor som kan användas vid sammanställning av undervisningsmaterial. Kompendiematerialet kompletteras med en PowerPoint-struktur som kan användas i undervisningssyfte”

Det finns bl.a. ett 15-tal hänvisningar i en källförteckning på sid 18 i dokumentet.
 
Redigerat:
När jag har ögnat igenom arbetet har jag till min förvåning inte hittat nått om dom absolut vanligaste resevkraftsanläggningarna. Dom som rätt frekvent förekommer i jordbruk och drivs av jordbruken traktorer. Är det jag som har missat eller är det dom som utfört arbetet?
 
Hej elmont

Om du tittar i dokumentet jag hänvisade till i #369

Se där i källförteckning 4 på sid 18; ”Svenska Elektriska Kommissionen, SEK (2006). Generatoraggregat – Tekniska anvisningar för anslutning och drift av generatoraggregat, Utgåva 1. SEK, Svenska Elektriska Kommissionen.”

Klicka på länken; https://elstandard.se/handbok/447

Där kan vi läsa om innehållet i handboken; ”SEK Handbok 447 ger information och praktiska anvisningar om val, anslutning och drift av bärbara, traktormonterade, transportabla eller fasta aggregat i storlekar upp till cirka 50 kVA. Avancerade stationära aggregat behandlas inte. Den vänder sig till dem som tillverkar eller importerar, säljer eller hyr ut generatoraggregat för reservkraftändamål eller för matning av tillfälliga anläggningar eller enskilda objekt, men kan också användas av mer eller mindre fackkunniga användare.

Handboken vill ge vägledning och svar på de viktigaste frågorna som kan uppstå vid val och användning av generatoraggregat i olika tillämpningar. Tillverkare skall lämna information om aggregatets skötsel, men ofta saknar användaren information om andra viktiga frågor, t ex om jordning, skydd och om aggregatens uppträdande under olika förhållanden. Syftet med handboken är att råda bot på detta.”

Svarade det på din fråga?
 
Hej,

Jag är inte klar med min reservkraftsanläggning. Men eftersom jag har ved, reservelverk, bränsle och batterier etc. så har jag sett till att jag kan nyttja dessa saker redan denna vinter.

Två spisinsatser och omvandlare till cirkulationspump värmer huset och cirkulerar vattnet i elementen, det senare för att undvika frysrisk.

Jag har både ett antal blybatterier (12 V) och ett antal lithiumbatteri (18 V) avsedda för batteriverktyg som båda via olika typer av omvandlare kan driva cirkulationspump, datorer, belysning etc.

Kyl och frys klarar enligt tillverkaren 24 timmars strömavbrott det innebär att jag skulle kunna starta elverket 1–4 ggr per dygn och hålla dessa kalla. Samtidigt kan jag då ladda den batterikapacitet jag tagit ur mina batterier.

Den jordlina som jag lade runt huset tillsammans med anslutningar mot inkommande jordplint och armering mm. i huset kan jag nu använda som jordtag till elverket. Med ett antal gummikablar, och grenuttag kan jag skapa ett separat (reservkrafts)elnät för de enheter som behöver elkraft.

Hur det kommer att se ut när anläggningen är ”mer färdig” vet jag inte men jag ser i alla fall till att jag klarar (har beredskap för) ett överraskande strömavbrott.

Blir det ett strömavbrott så kommer det säkert fram, vad jag missat i planeringen.

Har ni ”bra beredskap” inför denna vinter?
 
Nån som har läst prepparens guide?
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Inte så rolig bok men den tar upp ämnet på en nivå som inte är zombirelaterad
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Inte så rolig bok men den tar upp ämnet på en nivå som inte är zombirelaterad
Ni i Kalmar (om du nu bor i Kalmar) har i alla fall en bra politiker (Alfsson) som kan energiproduktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.