WaldenWoods StockholmM skrev:
Tror vi tänker likadant där. Jag har mest 12-aktors-boxar. Med lite överkapacitet. Så skillnaden är inte jättestor. Det jag menade är att med 24-aktors-box blir det väldigt få boxar i en vanlig villainstallation.

Även om man kan blanda olika fabrikat/modeller och det såklart fungerar hur bra som helst kan man ändå som hobby-KNX-programmerare tycka det är en fördel att ha fler av samma snarare än flera olika, för att det då är enklare att hitta bland parametrarna, dvs man blir van vid strukturen hos en modell.
Ja jag skall ju precis beställa till ett helt hus.. behöver typ 60 aktorer tror jag. Kanske värt ta 15x4 istället för 3x20... intressant tanke..
 
Har du kommit framåt i hur det ska läggas upp Lini? Alltså det som var uppe i början här med absurda mängder dragning trots ett system som i grunden avser motverka sånt.
 
GK100 GK100 skrev:
Har du kommit framåt i hur det ska läggas upp Lini? Alltså det som var uppe i början här med absurda mängder dragning trots ett system som i grunden avser motverka sånt.
Heheh ja, efter en blandning av en elektriker som insåg vad han sagt (jag skrev nämligen ner det ordagrant för att undvika missförstånd) och något som KANSKE kan tolkas olika än jag gjorde det så är det nu inte dedikerat stjärnnät "gratis" utan jag har fått avgöra exakt vilka jag vill bryta isolerat och vilka som kan/skall styras som grupp. Helt ok tycker jag, han tog inte mycket extra per uttag jag ville styra och det ÄR ju faktiskt onödigt att ha möjligheten 1:1 styra varje enskild spot när de ändå släcks/tänds i grupp om säg 10.

Däremot har resten av resan varit allt annat än friktionsfritt (don't get me started) men nu verkar det trilla på plats.

Tänkte faktiskt lägga upp en lite tråd om att välja just KNX från scratch utan att ha någon förkunskap och hur jag gick tillväga men har inte haft tid. Är dock mer och mer nöjd med mitt val så det kommer bli bra!

Det jag fortfarande inte har någon vidare insyn i är om, och i så fall hur, man kan dra trådar proaktivt. D.v.s är det lönt ta in 1,2,3 extra trådar i varje rum och rigga för framtiden? Bör man ha en bus-kabel som alltid tangerar vissa punkter i rummet oberoende om man behöver det nu? Eller är allt det onödigt ;9
 
L Lini skrev:
Ja jag skall ju precis beställa till ett helt hus.. behöver typ 60 aktorer tror jag. Kanske värt ta 15x4 istället för 3x20... intressant tanke..
Kikade lite på MDTs utbud. Får följande

Tabell som visar MDTs portar, kostnad och pris per port, med val mellan 8, 12, 16, 20 portar.

Undrar om jag inte skall ta 16 istället för 20 som jag tänkt mig.. hmmm
 
Har du medvetet bestämt att inte ha aktor som stödjer strömmätning? Tex MDT AMS-1216.02 för ca 25 EUR/kanal.

Det är ju med strömmätning som en brytaktor kan göras ”smart” så för så pass lite extra skulle jag välja det alla dagar i veckan. (Sen vet jag inte om MDT är det bästa valet men inte heller att det är dåligt val)
 
V Videonisse skrev:
Har du medvetet bestämt att inte ha aktor som stödjer strömmätning? Tex MDT AMS-1216.02 för ca 25 EUR/kanal.

Det är ju med strömmätning som en brytaktor kan göras ”smart” så för så pass lite extra skulle jag välja det alla dagar i veckan. (Sen vet jag inte om MDT är det bästa valet men inte heller att det är dåligt val)
Har en AMS, den enda jag köpt just nu faktiskt. Tror du fördelen är så stor att ha det överallt? Just nu har jag 12.. men måste givetvis välja vilka 12. Kanske skulle köra på alla hmmm.. Vad gör man med så mkt info? Tror annars MDS är en av de billigaste när det gäller aktor med mätning och pris per kanal men som fortfarande anses ha bra kvalitet. Har inte hittat billigare.

Täntke oberoende ha en LINGG&JANKE EZ-EMU-WSUP-D-REG-FW på väg in så jag får max info om alla faser...

/L
 
Strömmätning är ju inte så mycket för att mäta elförbrukningen då den inte är så exakt för det om jag förstått rätt. Däremot kan man ju då känna av om det finns elförbrukare inkopplade och om de tex är av, i standby eller påslagna. Man kan ju också följa maxvärden och se om de börjar dra mer ström. För tex en länspump kan man se att/om den går på så ofta den borde. För något som alltid skall vara på kan man ju sätta larm om den går under visst tröskelvärde.

Värdena från strömmätningen kan användas med tröskelvärden i aktorn för att direkt trigga GA som stänger av eller sätter på andra prylar. Eller så har man mer avancerade regler uppsatta i en central styrenhet.

Den L&J elmätaren har jag också tittat på men även deras version med modbus. Men skulle allra helst vilja ha med IP/ethernet och inte hittat ett bra alternativ ännu. Vill ha ”riktig” 3-fas elmätning för huvudgruppen och för bergvärmesystemet men tar evtl den första från Fortums elmätare via seriell IR och den IEC-standard som finns.
 
V Videonisse skrev:
Strömmätning är ju inte så mycket för att mäta elförbrukningen då den inte är så exakt för det om jag förstått rätt. Däremot kan man ju då känna av om det finns elförbrukare inkopplade och om de tex är av, i standby eller påslagna. Man kan ju också följa maxvärden och se om de börjar dra mer ström. För tex en länspump kan man se att/om den går på så ofta den borde. För något som alltid skall vara på kan man ju sätta larm om den går under visst tröskelvärde.

Värdena från strömmätningen kan användas med tröskelvärden i aktorn för att direkt trigga GA som stänger av eller sätter på andra prylar. Eller så har man mer avancerade regler uppsatta i en central styrenhet.

Den L&J elmätaren har jag också tittat på men även deras version med modbus. Men skulle allra helst vilja ha med IP/ethernet och inte hittat ett bra alternativ ännu. Vill ha ”riktig” 3-fas elmätning för huvudgruppen och för bergvärmesystemet men tar evtl den första från Fortums elmätare via seriell IR och den IEC-standard som finns.
L&J mätaren har jag förstått lagrar data och så kan man polla/hämta det. Har dock inte hittat någon fördjupad info om exakt hur (har i ärlighetens namn inte sökt så mkt heller). Läste även om att vissa av deras moduler har en egen web-server som man kan hämta data över REST/Json vilket ju hade varit perfekt. Måste gräva lite till, i värsta fall måste man ju köpa deras server också för att komma åt värdena och det är €2000 jag inte vill betala.

5min senare

Skärmdump av en text som beskriver FacilityWeb-funktioner för en EMU-elektromätare, inklusive datalagring och FTP-överföring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den lagrar alltså värden (verkar gå ställa in) för upp till ett år sen går det hämta m.h.a FTP ovanpå bus-protokollet och så får man göra vad man vill med det. Perfekt, då går det få i hop en slinga.
 
  • Gilla
Videonisse
  • Laddar…
Mätarna OEM:ar dom från ett Schweizisk företag som jag inte kommer ihåg namnet på nu. De har ett speciellt protokoll där de kan skicka FTP över själva KNX-bussen och det är ju en av sakerna jag tycker verkar idiotiskt när bussen redan är långsam och stor risk att det stör övrig trafik. KNX över TP (gröna kabeln) är inte väl lämpat för denna mängd data. Vore det KNX över IP vore det ju en annan sak, men så är det inte.

Återkommer om/när jag hittar smartare lösning... Men tror det som sagt lutar åt modbus då den även kan användas för FTX-aggregatet, vattenmätaren och kanske andra elförbrukare man vill mäta på ett kostnadseffektivt sätt i framtiden (tex kanske elbilsladdare).
 
Jag är själv i tagen att installera el, KNX och DALI i en nybyggd villa.

Har du några lärdomar, tankar och erfarenheter från ditt projekt, nu när det gått 3,5 år?
 
hus-mic hus-mic skrev:
Jag är själv i tagen att installera el, KNX och DALI i en nybyggd villa.

Har du några lärdomar, tankar och erfarenheter från ditt projekt, nu när det gått 3,5 år?
  • Solid installation, har funkat klockrent sen jag installerade 0 avbrott
  • Inte värt det försöka lyssna på trafiken på bussen själv för att skapa sig en bild av vad som sker (jag lade ner ett par timmar på Calimero. Kom en bit men Calimero i sig är inte så modulärt som man skulle önska). Fick däremot igång HA som auto-detectade (se bild) i stort sett allt. Än så länge mest kuriosa men har planer på att göra något med all info.
  • Jag har fler möjligheter än jag utnyttjar. I.o.m att du binder aktorer (t.ex strömbrytare) till funktioner med kod så kan du få massvis att ske bara med en knapptryckning. Här har jag inte haft ork/tid konfa upp saker optimalt. Har nöjt mig med att ha en brytare uppe vid sovrummet som slår av all belysning nere.
  • Väldigt nöjd med kombinationen KNX och Philips Hue spottar och google home, ger mig möjlighet styra enkel av/på via KNX och sen dimmerfunktion via hues app eller google home. Har även en KNX-brygga mellan Hue och KNX men efter 3,5år har jag ännu inte orkat konfa upp allt ;) Gör jag det kan jag få dimmer-funktion på mina knappar
  • Jag borde skapat en/flera extern punkt styrningsbussen går genom så att jag kan koppla saker utomhus (t.ex temp-mätare) på den enkelt
  • Mina brytare har temp-mätare i sig, väldigt praktiskt om man vill ha den infon från varje rum.
  • Det var/är enkelt förstå hur man bygger och sen konfigurerar KNX. Nu har jag lite försprång med hela mitt yrkesliv inom mjukvara/utveckling men bara man har rudimentär förståelse av logik så funkar det fint.
  • ETS5 suger, inte sett på 6an än.
Skärmdump av ett hemautomatiseringssystem som visar många statusikoner för olika sensorer och enheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
WaldenWoods och 1 till
  • Laddar…
hus-mic hus-mic skrev:
Jag är själv i tagen att installera el, KNX och DALI i en nybyggd villa.

Har du några lärdomar, tankar och erfarenheter från ditt projekt, nu när det gått 3,5 år?
Jag har nu haft min KNX-anläggning i drygt 7 år. Några lärdomar:
  • Jag är på totalen supernöjd.
  • DALI är mycket bra och rejält kostnadseffektivt jämfört med KNX-aktorer, särskilt på de kanaler man vill ha dimring. Dessutom slipper man mycket kabeldragning. Så investeringen i en KNX-DALI gateway betalar sig snabbt.
  • Om jag byggt från början idag hade jag antagligen byggt fler undercentraler (jag byggde två centraler på 280 kvm) för att minska kabeldragningen. (Och satsat på mer DALI.)
  • I varje rum satte jag vid dörren en strömbrytardosa med busskabel på "normalhöjd" för en brytare med fysiska knappar. Så att man kan sträcka in handen "runt hörnet", och veta vad man ska trycka på utan att behöva läsa på en liten skärm. Det är jag nöjd med. En bit ovanför dessa satte jag ytterligare en strömbrytardosa med busskabel, tänkta för en kontrollpanel typ Zennio Z41. Ett par stycken sådana har jag skaffat, resten av de dosorna har blindlock, men det blir nog fler så småningom. Allt detta är jag mycket nöjd med. Misstaget jag gjorde här var att jag borde dragit fram även TP-kabel till de övre dosorna. En sådan panel blir mer kompetent om den även har TP. Exempelvis hade jag i så fall haft ett fungerande intercomsystem i huset nu, det saknar jag. (En panel som kör Wifi med hjälp av de extra 29V i busskabeln skulle lösa problemet, men någon sådan har jag inte hittat.)
  • Branschaktörerna påstår gärna att KNX-prylar aldrig går sönder. Visst, de är driftsäkra. Men jag har haft ett par enheter som behövt skickas in för service. Lärdomarna av detta är 1) ha mer än ett power-aggregat till KNX-bussen. Om det ena går sönder kan man då koppla in de viktiga enheterna på den man har kvar, och slipper tappa all funktionalitet samt 2) om man har en centralenhet med mycket logik (jag valde BabTecs eibPort som jag är mycket nöjd med) bör man tänka igenom så att det viktigaste fungerar även om den behöver skickas iväg på service en vecka eller två.
  • Med tanke på att varje enhet har många utgångar trodde jag aldrig att jag skulle komma upp i 64 enheter på bussen, och trodde därför aldrig att jag skulle behöva en linjekopplare. Men KNX är kul och nu närmar jag mig 60 st, och måste snart skaffa linjekopplare. Nog bra att tänka igenom redan från början hur man i så fall segmenterar sina linjer, dvs rent fysiskt drar ut flera busskabelslingor från huvudcentralen redan från början på ett genomtänkt sätt. Det kommer funka hos mig, men jag får erkänna att det var mera tack vare tur än tanke.
  • Jag var total nybörjare, och gav mig på att programmera själv. Som Lini säger, har man erfarenhet av någon form av programmering är det inte supersvårt.
  • Som Lini säger mellan raderna tar det en del tid med programmering, och jag är fortfarande efter 7 år långt ifrån klar. Dvs allt funkar, men jag har inte ännu byggt scenarier i alla rum, och mina mobil/webinterface är mer uppslängda för att fungera än snyggt organiserade. Men allt är en prioriteringsfråga.
 
  • Gilla
hus-mic och 1 till
  • Laddar…
L Lini skrev:
  • ETS5 suger, inte sett på 6an än.
Har inte heller tittat på 6:an. Men 5:an var ett rejält lyft jämfört med 4:an. Inte funktionellt egentligen, men mycket mer logiskt organiserat och överskådligt.
 
WaldenWoods StockholmM skrev:
Jag har nu haft min KNX-anläggning i drygt 7 år. Några lärdomar:
  • Jag är på totalen supernöjd.
  • DALI är mycket bra och rejält kostnadseffektivt jämfört med KNX-aktorer, särskilt på de kanaler man vill ha dimring. Dessutom slipper man mycket kabeldragning. Så investeringen i en KNX-DALI gateway betalar sig snabbt.
  • Om jag byggt från början idag hade jag antagligen byggt fler undercentraler (jag byggde två centraler på 280 kvm) för att minska kabeldragningen. (Och satsat på mer DALI.)
  • I varje rum satte jag vid dörren en strömbrytardosa med busskabel på "normalhöjd" för en brytare med fysiska knappar. Så att man kan sträcka in handen "runt hörnet", och veta vad man ska trycka på utan att behöva läsa på en liten skärm. Det är jag nöjd med. En bit ovanför dessa satte jag ytterligare en strömbrytardosa med busskabel, tänkta för en kontrollpanel typ Zennio Z41. Ett par stycken sådana har jag skaffat, resten av de dosorna har blindlock, men det blir nog fler så småningom. Allt detta är jag mycket nöjd med. Misstaget jag gjorde här var att jag borde dragit fram även TP-kabel till de övre dosorna. En sådan panel blir mer kompetent om den även har TP. Exempelvis hade jag i så fall haft ett fungerande intercomsystem i huset nu, det saknar jag. (En panel som kör Wifi med hjälp av de extra 29V i busskabeln skulle lösa problemet, men någon sådan har jag inte hittat.)
  • Branschaktörerna påstår gärna att KNX-prylar aldrig går sönder. Visst, de är driftsäkra. Men jag har haft ett par enheter som behövt skickas in för service. Lärdomarna av detta är 1) ha mer än ett power-aggregat till KNX-bussen. Om det ena går sönder kan man då koppla in de viktiga enheterna på den man har kvar, och slipper tappa all funktionalitet samt 2) om man har en centralenhet med mycket logik (jag valde BabTecs eibPort som jag är mycket nöjd med) bör man tänka igenom så att det viktigaste fungerar även om den behöver skickas iväg på service en vecka eller två.
  • Med tanke på att varje enhet har många utgångar trodde jag aldrig att jag skulle komma upp i 64 enheter på bussen, och trodde därför aldrig att jag skulle behöva en linjekopplare. Men KNX är kul och nu närmar jag mig 60 st, och måste snart skaffa linjekopplare. Nog bra att tänka igenom redan från början hur man i så fall segmenterar sina linjer, dvs rent fysiskt drar ut flera busskabelslingor från huvudcentralen redan från början på ett genomtänkt sätt. Det kommer funka hos mig, men jag får erkänna att det var mera tack vare tur än tanke.
  • Jag var total nybörjare, och gav mig på att programmera själv. Som Lini säger, har man erfarenhet av någon form av programmering är det inte supersvårt.
  • Som Lini säger mellan raderna tar det en del tid med programmering, och jag är fortfarande efter 7 år långt ifrån klar. Dvs allt funkar, men jag har inte ännu byggt scenarier i alla rum, och mina mobil/webinterface är mer uppslängda för att fungera än snyggt organiserade. Men allt är en prioriteringsfråga.
Det är kul att se dina synpunkter. Jag ser dem som ett uttryck från en vettig användare utan för mycket bias i varken elinstallationer eller systemering, programmering i andra sektorer. Det är de vattentäta skotten mellan dessa som ofta ger onödig förvirring utan att komma fram till ett bra utnyttjande av systemet. Nu är det ju väldigt gammalt men ändå används det ju och då synd att inte på så lång tid komma framåt.

Din tredje punkt har alltid förvånat mig allt sedan jag först såg systemtrypen då kallad InstaBus. Att inte likt det redan då vanliga industriellt att skilja kraftbuss och logisk buss både rumsligt och på funktionsnivå är en för mig ren gåta. Att det inte fått framgång i den konservativa installationsbranschen är kanske inte så konstigt men ändå över decennier det är inget plus i kanten.
 
  • Gilla
WaldenWoods
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Din tredje punkt har alltid förvånat mig
Jag minns samtalet med den erfarne elektrikern, under projekteringen. Jag sa "visst tänker jag rätt med en liten central per större rum?" Och fick svaret att nej, så bygger man inte, det är mycket smidigare med allt i en central. Eftersom jag var nybörjare litade jag på rådet (fast det blev två centraler av praktiska skäl).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.