useless useless skrev:
Frågan kvarstår: Vad är syftet med frågelistan säljaren fyller i? Man kan ju uppenbarligen ljuga hur mycket som helst eftersom man inte behöver förstå vad man svarar på, men det spelar ingen roll eftersom dokumentet inte har något juridiskt värde.
Så varför ska man ens lägga ner tid på att producera detta dokument?
För att svara på den frågan så inleder jag med att påpeka att frågelistan är skapad av mäklarna på mäklarnas initiativ. Varken säljare eller köpare eller lagen har bett mäklarna ta fram en sådan lista.

Mäklare är allergiska mot att själva svara på frågor. Ställ, som spekulant, en fråga till mäklaren och hen ska vidarebefordra den till säljaren. Problemen för mäklaren om denne av misstag svarar fel på en fråga och hamnar mellan en arg säljare och en arg köpare är uppenbara så jag har full förståelse varför de gör så.

Även klagomål i efterhand på saker som "säljaren borde ha informerat köparen om" tar säkert en massa irriterande tid och kan skapa problem där mäklaren framstår som medskyldig i att mörka ett prissänkande fel eller dylikt.

Därav frågelistan. För att skydda mäklarna från att göra fel och isolera mäklaren mot ljugande säljare.

Detta baserat på vem som skapat frågelistan och vilka nyttor för skaparen jag kan se.
 
Claes Sörmland
Nissens Nissens skrev:
Nja, man kommer långt med att begränsa sig till byggnaderna…
Haha, du har missat alla trådar om att säljaren har varit sveklig för att köparen trodde att gränserna för fastigheten gick på ett annat ställe än de senare visade sig gå.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Haha, du har missat alla trådar om att säljaren har varit sveklig för att köparen trodde att gränserna för fastigheten gick på ett annat ställe än de senare visade sig gå.
Nja, jag trodde att tråden handlade om provtryckning av skorsten…
 
Claes Sörmland
Nissens Nissens skrev:
Nja, jag trodde att tråden handlade om provtryckning av skorsten…
Den är nog breddad sedan många timmar tillbaka. Nu t ex diskuterar vi ju på metanivå vad tråden handlar om.
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
A Alexiee skrev:
Hej
Har köpt ett hus från 1963. Säljaren har besvarat och skrivit under på frågeformulären att han har utfört provtryckning på skorstenen för 4 år sedan. Tyvärr det var inte så i själva verket, efter inträdet ringde jag till bolaget och kollade senaste besöket. Han har endast köpt en Brandskydds kontroll (visuell kontroll av en sotare) där han ha fått anmärkningar pga bristfälliga fogar på utsidan av skorstenen och han har saknat glidskydd för markstege sen 2008....

Är det helt ok att skiva vad som helst i mäklarens frågeformulär och och skriva under på heder och samvete?
Jag kanske kommer att sälja huset vidare och skriver då att jag har guldfiskar som simmar i min skorsten....

Skorstenen är lagad nu, skorstensskyddet är införskaffad och sitter där det ska....

Vem ska stå för kostnaden? Har jag rätt till att kräva säljaren betala för kostnaderna eftersom han har aldrig gjort något provtryckning och jag misstänker att vi måste göra en glidgjutning för att det ska bli godkänt.

Kallas det inte kontraktsbrott när man uppger falsk information medvetet? Han påstår att han har aaaaldrig hört något omn några brister och minsann han har eldat i eldstaden i varje år utan problem....
Var detta det värsta som hänt med ditt fastighetsköp borde du vara rätt nöjd.
 
redarn redarn skrev:
För att svara på den frågan så inleder jag med att påpeka att frågelistan är skapad av mäklarna på mäklarnas initiativ. Varken säljare eller köpare eller lagen har bett mäklarna ta fram en sådan lista.

Mäklare är allergiska mot att själva svara på frågor. Ställ, som spekulant, en fråga till mäklaren och hen ska vidarebefordra den till säljaren. Problemen för mäklaren om denne av misstag svarar fel på en fråga och hamnar mellan en arg säljare och en arg köpare är uppenbara så jag har full förståelse varför de gör så.

Även klagomål i efterhand på saker som "säljaren borde ha informerat köparen om" tar säkert en massa irriterande tid och kan skapa problem där mäklaren framstår som medskyldig i att mörka ett prissänkande fel eller dylikt.

Därav frågelistan. För att skydda mäklarna från att göra fel och isolera mäklaren mot ljugande säljare.

Detta baserat på vem som skapat frågelistan och vilka nyttor för skaparen jag kan se.
Helt korrekt, enligt 3 kap. 12§ i Fastighetsmäklarlagen ska mäklaren verka för att säljaren ger köparen information om fastigheten som kan vara av betydelse. Detta är ett bra sätt att visa att mäklaren har uppfyllt denna skyldighet.
 
Claes Sörmland
Jetkokos Jetkokos skrev:
Helt korrekt, enligt 3 kap. 12§ i Fastighetsmäklarlagen ska mäklaren verka för att säljaren ger köparen information om fastigheten som kan vara av betydelse. Detta är ett bra sätt att visa att mäklaren har uppfyllt denna skyldighet.
Det är ett enkelt sätt för mäklaren att visa att han har uppfyllt lagkravet i alla fall...
 
Har goda vänner som faktiskt fick nytta av frågelistan när de hittade massor fel i den lägenhet de köpt som var nyrenoverad.
I listan skrevs säljaren uttryckligen att alla renoveringar var gjorda av fackman och firma, men visade sig att denne gjort allt själv och väldigt mycket fel.
Efter mycket tid och kostnader med domstol fick de ut ett antal tusen i ersättning för åtgärdena, men var dock ändå rätt många tusen ifrån vad allt kostar att åtgärda och vad lägenheten varit värd utan felen....
Handlade om kostnader en bra bit över 100tkr
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är ett enkelt sätt för mäklaren att visa att han har uppfyllt lagkravet i alla fall...
Superduperenkelt. Snacka om låg insats av eget arbete, samtidigt som köparen ges en falsk tilltro på listans sanningshalt och betydelse, och säljaren en bra möjlighet att vagt friskriva sig diverse utfästelser. :ok:
 
  • Gilla
Alexiee
  • Laddar…
Patrik440
A Alexiee skrev:
stora feta akvarier.
Typ så här?
Panoramavy av ett vardagsrum med flera stora akvarier innehållande färgglada fiskar och växter.

:)

/P
 
A Alexiee skrev:
Hej
Har köpt ett hus från 1963. Säljaren har besvarat och skrivit under på frågeformulären att han har utfört provtryckning på skorstenen för 4 år sedan. Tyvärr det var inte så i själva verket, efter inträdet ringde jag till bolaget och kollade senaste besöket. Han har endast köpt en Brandskydds kontroll (visuell kontroll av en sotare) där han ha fått anmärkningar pga bristfälliga fogar på utsidan av skorstenen och han har saknat glidskydd för markstege sen 2008....

Är det helt ok att skiva vad som helst i mäklarens frågeformulär och och skriva under på heder och samvete?

Brandskyddskontroll/provtryckning...Kan nog tänka mig att åtminstone 50% av husägare som ringer sotaren, eller sotaren ringer till de, inte vet skillnaden mellan det ena och det andra. En ren missuppfattning från föregående ägare, han fyllde i på heder och samvete det han trodde var rätt.
Jag kanske kommer att sälja huset vidare och skriver då att jag har guldfiskar som simmar i min skorsten....

Skorstenen är lagad nu, skorstensskyddet är införskaffad och sitter där det ska....

Vem ska stå för kostnaden? Har jag rätt till att kräva säljaren betala för kostnaderna eftersom han har aldrig gjort något provtryckning och jag misstänker att vi måste göra en glidgjutning för att det ska bli godkänt.

Kallas det inte kontraktsbrott när man uppger falsk information medvetet? Han påstår att han har aaaaldrig hört något omn några brister och minsann han har eldat i eldstaden i varje år utan problem....
 
När vi köpte så trodde vi som många andra att den där listan betydde något. TS säljare har förmodligen ljugit, men vår säljare hade tveklöst gjort det. Han påstod att alla eldstäder (två kakelugnar, en bakugn, en vedspis och två öppna spisar) besiktigats enligt krav och sotats varje år. Det visade sig att de fått underkänt på besiktning/kontroll på två eldstäder åtta år tidigare och inte haft någon sotare där sedan dess. Klart att den vetskapen skulle ha påverkat priset och att säljaren blåljugit, men efter diverse juristkontakter så släppte vi det, då vi inte skulle ha något att hämta. Totalt runt 30 000 i läropengar för att få elda.

Så det där med att undersöka hela fastigheten eller bara byggnaderna. Något år efter vi flyttat in upptäckte vi att de runt 100 kubikmeter fyllnadsmassor som lagts upp för att fixa en ny infart och parkering inte alls bestod av sten och grus, utan mestadels bestod av byggsopor. En vända med juristerna igen och sedan släppa det. Eftersom vi inte skulle kunna bevisa när det miljöbrottet skett och preskriptionstiden är kort, så skulle det antingen inte leda till något alls, eller så skulle vi kunna få skit för det. På torsdag kommer grävaren och forslar bort skiten. 50 000 i läropengar.

Listan frågade: Funkar alla el-element? Säljaren svarade: Ja.
2 av 17 element i huvudbyggnaden funkade och resten var döda. Men eftersom de var rätt gamla och vi inte hade gått runt och kollat, så var det bara att ringa en elektriker och hosta upp med 120 000 till honom.

Nu hade vi en känsla av att säljaren var både ohederlig och en idiot, så vi hade räknat in 250 000 i vår kalkyl för rena ljugfixaråtgärder.

Vad vill jag då säga med alla mina ord. Jo, bara det att man i praktiken får ljuga precis hur mycket som helst både skriftligt i frågelistan, muntligt för besiktningsmannen, mäklarn och köparen utan att det leder till ett dugg.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
Hur mycket man vill tror jag inte man kan ljuga, men absolut om svårbevisade saker. I övrigt kanske om belopp upp till 60–80 tkr eller 2 % av köpeskillingen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Det finns en rätt enkel regel för att avgöra om det är ett dolt fel:

(0: Nej. lägg ned och fokusera på att lösa felet istället)
1: Nej, det räknas inte som ett dolt fel pga att om man anlitat Saida och en hord besiktningsmän hade det gått att ana sig till något som borde fått dig att misstänka att det var läge för en djupare inspektion.
2: Nej, det är förvisso helt fel och dolt, men för billigt att åtgärda.
3: Nej, du har redan börjat lösa problemet, så säljaren som du inte lyckades kontakta har inte fått möjlighet att åtgärda det.
4: Nej, för marknaden är så absurd att det inte hade påverkat försäljnings-värdet tillräckligt mycket.
5: Nej, för du köpte det av ett dödsbo.
...
99. Ja, men var det värt det?
 
  • Haha
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.