Jag skulle vilja se mailet du skriver om i ditt första inlägg. (Mailadresser,namn , signaturer och liknande utsuddat förstås)
Formuleringen i det mailet tror jag är rätt så viktigt, speciellt hans svar . För du skriver” leverans ” av fönster v.38 .
Har ni beställt fönster genom hantverkaren eller genom ett annat företag ?
 
"Attans att flygtaxin inte kom och hämtade dig när du skulle på semester. Du missade flyget, men vadå, vi hade ju faktiskt annat för oss och orkade inte säga till."
 
  • Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
Helt oacceptabelt bemötande mot kund.
Det är bara i byggsvängen som det verkar vara vanligt.
I min värld åker han ut direkt.

Ring runt till andra är mitt absoluta tips.
 
  • Gilla
Halmen och 4 till
  • Laddar…
D DaDolly skrev:
Jag skulle vilja se mailet du skriver om i ditt första inlägg. (Mailadresser,namn , signaturer och liknande utsuddat förstås)
Formuleringen i det mailet tror jag är rätt så viktigt, speciellt hans svar . För du skriver” leverans ” av fönster v.38 .
Har ni beställt fönster genom hantverkaren eller genom ett annat företag ?
Känns olustigt att skick en screenshot men jag kan klistra in exakt text

Hantverkare skickar offert
Jag svarar:
Vi godkänner offerten! Bokar vi in start måndag v38 (dvs 20 sept 2021)?
Hantverkare svarar: Spännande då bokar vi in det

Hade jag kunnat uttrycka mig tydligare?! Jag vet inte hur.
Hade han kunnat uttrycka sig tydligare kring att vi bokar in ”måndag v38 plus ett spann på upp till 4 veckor”? Jag kan tycka det.
 
wildeside wildeside skrev:
Måste vara en massa fönster om monteringen kostar flera hundra tusen. grannen fick hela sitt 1,5 plans hus på 130 kvadrat med 12 fönster och två dörrar monterat vädertät för 200 tusen.
Haha nej för katten. Det var en referens till tidigare jobb såsom badrum, golvbyten, köksmontering etc. Själva monteringen ska kosta ca 50k. Själva fönsterna närmare 200k.
 
krzysgro krzysgro skrev:
Har du funderat över vilken form av kompensation kommer du att kräva för denna förseningen och problemet med bokade gästerna mm?
Hmm nej det kommer nog inte bli något krav på kompensation. Kommer nog bara se till att allt blir gjort innan jag betalar så det inte blir en massa småsaker kvar som det blev förra gången. Då pushade han mig att betala ändå men det kommer jag inte göra om.
Möjligtvis om det dyker upp något oväntat kanske jag ber honom göra det gratis som lite plåster på såren.
Men kompensation känns omöjligt utan förseningsvite i avtalet.
 
  • Gilla
krzysgro
  • Laddar…
Krilleman
Om man vänder på steken...

Låt oss säga att dina fönster som du köpt blivit försenade (händer ganska ofta). Har då hantverkaren samma "rättigheter" åt andra hållet och således kunnat fakturera dig för stilleståndstiden när denne skulle varit och arbetat hos dig?

Nej, sunt förnuft kommer man lågt med. Sitt lugnt i båten.

Och givetvis ska du aldrig betala en krona innan arbetet är färdigt. Det gäller alla arbeten som man köper av hantverkare!
 
  • Gilla
Snickarkirre och 5 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Om man vänder på steken...

Låt oss säga att dina fönster som du köpt blivit försenade (händer ganska ofta). Har då hantverkaren samma "rättigheter" åt andra hållet och således kunnat fakturera dig för stilleståndstiden när denne skulle varit och arbetat hos dig?

Nej, sunt förnuft kommer man lågt med. Sitt lugnt i båten.

Och givetvis ska du aldrig betala en krona innan arbetet är färdigt. Det gäller alla arbeten som man köper av hantverkare!
så du tror inte att hantverkare skulle ha fakturerat för tiden om kunden strulat till det? Haha. Självklart skulle dom ha gjort det. Kanske inte fullpris men något. ”Om du hade köpt fönstren genom oss istället för privat så…” Och dessutom skulle dom ha tagit ett annat uppdrag samtidigt som stod och väntade på tur.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
J JLM-A skrev:
Känns olustigt att skick en screenshot men jag kan klistra in exakt text

Hantverkare skickar offert
Jag svarar:
Vi godkänner offerten! Bokar vi in start måndag v38 (dvs 20 sept 2021)?
Hantverkare svarar: Spännande då bokar vi in det

Hade jag kunnat uttrycka mig tydligare?! Jag vet inte hur.
Hade han kunnat uttrycka sig tydligare kring att vi bokar in ”måndag v38 plus ett spann på upp till 4 veckor”? Jag kan tycka det.
Att spika ett exakt datum för att starta ett fönsterbyte 6 månader i förväg är ju onekligen dumt av hantverkaren.
Det vanliga är väl att man sätter v.38 som en beräknad monteringsvecka som man tar sikte på och sedan bokar in mer exakt tid när det börjar närma sig .
Finns mängder av saker som kan göra att ett jobb kan antingen dra ut på tiden eller behöva planeras om .
Hantverkaren skulle ha varit tydligare med att de inte går att sätta ett exakt datum och en ursäkt för det hade förmodligen löst situationen.

Sen är det många som skriver en hel del om viten vilket jag tycker missbrukas.
Bygger du ett nytt hus och byggtiden blir längre än vad som avtalats så är det självklart bra att med vitesbelopp i avtalet då kunden åker på en massa merkostnader p.g.a förseningen i form av boende och liknande .
Byter du däremot fönster i ett hus du redan bor i så känns vite överdrivet. Betala när allt är klart så kan man känna sig säker.
 
Redigerat:
  • Gilla
Daggew och 2 till
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
så du tror inte att hantverkare skulle ha fakturerat för tiden om kunden strulat till det? Haha. Självklart skulle dom ha gjort det. Kanske inte fullpris men något. ”Om du hade köpt fönstren genom oss istället för privat så…” Och dessutom skulle dom ha tagit ett annat uppdrag samtidigt som stod och väntade på tur.
nej jag är helt övertygad om att majoriteten av hantverkare inte hade fakturerat för den tiden
 
  • Gilla
Snickarkirre och 4 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Om man vänder på steken...

Låt oss säga att dina fönster som du köpt blivit försenade (händer ganska ofta). Har då hantverkaren samma "rättigheter" åt andra hållet och således kunnat fakturera dig för stilleståndstiden när denne skulle varit och arbetat hos dig?

Nej, sunt förnuft kommer man lågt med. Sitt lugnt i båten.

Och givetvis ska du aldrig betala en krona innan arbetet är färdigt. Det gäller alla arbeten som man köper av hantverkare!

Så du menar att du varken kan planera ELLER kommunicera?

För blir det en försening, oberoende om det är ditt fel eller kunden, så pratar man om det, och leverantörer är svårt för både beställare och utförare att påverka. Således kan denna situation uppstå oavsett vem som beställt fönsterna, men jag tror bägge parter har förståelse för det.

Lättast är ju att utföraren går vidare med nästa projekt vilket jag sällan tror är ett problem, men informerar denna kund att vi kommer behöva göra motsvarande paus (2-3 dagar?) när förra kundens fönster kommer.
Sen kan det såklart finnas omständigheter som gör detta svårare, men då får ju kunden som själv beställt fönstrena stå sitt kast och kanske behöva vänta ett par månader på att få sina fönster monterade, men då är det kundens problem.

Varför inte hålla oss till ursprungsfrågan där utföraren i detta fallet onekligen varken äger eller möjligen kan hantera en kalender?
 
  • Gilla
Halmen och 1 till
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
Va e problemet med att vänta förutom att de e drygt? De e ju inte så att dina nuvarande fönster blivit demonterade. Har han inte tid så har han ju inte lol. Inget som hindrar er att bo i huset heller.

vänta eller avböj och ta in någon annan
Om vi nu vänder på steken. Vad skulle snickaren säga om att få vänta? Jäklar det är ju annorlunda. Eller?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För att ta frågan tillbaka till det juridiska snarare än vad van tycker om sena hantverkare så är det inte mycket TS kan göra.

Det går ju inte att be polisen hämta hantverkaren och sen bevaka honom medan han gör sitt jobb. Andra tvångsåtgärder funkar inte heller så fort.

Rösta med fötterna kan man förstås göra, och byta hantverkare, men om det går fortare eller ej är ju svårt att veta. Iom. att det är en hantverkare ni anlitat tidigare gissar jag att det också finns någon form av förtroende för kvaliteten i dennes arbete.

I slutänden blir nog frågan om förseningen trumfar kvalitetsförtroendet, för juridiken kan inte bidra med mycket här mer än möjligen grund för att häva avtalet (om det inte finns en förseningsklausul som nämnts, då kan man ju ta fram den med).
I bland får faktiskt principer gälla och man tar dyrare o merjobb. Kommer de inte något så när när de ska så behöver de inte komma, lika så med sådana som fuskar o loppar sig bara o kasta ut dom
 
L Lechuza skrev:
Dina fönster kommer ju utsatta för väder och vind när dom är monterade. Dom står på pallar inte på mark, skyddade därigenom. Men om du nu är orolig varför lägger du inte bara över extra presenning eller ringer hantverkaren och be honom skydda in fönsterna lite extra imed förseningen ?

Att de är 4 veckor försenat ett jobb som bokades för 6 månader sen är fullt rimligt , oturligt med gästerna
Undrar om du resonerar lika dant när du lämnar in firmabilen på service, nä säger bilmecken den blev inte färdig i dag kom annat i mellan du får vänta ett par dagar el nån veckar el kanske jag vet inte
 
  • Gilla
MangeH och 3 till
  • Laddar…
M mackan_kal skrev:
Förstår inte hur vissa kan tycka att det är svårt att hålla en tid bokad 6 månader framåt, det är ju lättare. Du har det ju redan i kalendern, bara att inte boka in dom dagarna.

Jag jobbar med trafikverket, kommuner, andra företag, kan ha 2-3 olika företag inbokade vissa dagar.
Allt handlar om planering. Om trafikverket stoppar tågen för jag ska fälla träd den 12 december 08-12, då får jag banne i mig infinna mig där och då, såvida jag inte blir sjukskriven.

Lär er planera och sluta gnäll.
Det kanske kom mer lönsamma jobb i mellan.
 
  • Gilla
Halmen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.