Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
A Angiiez skrev:
Tänker då inte sitta och länka till allt när de som säger motsatsen inte har sakliga argument och länkar att komma med själva. För de som är intresserade så finns det flertalet sammanställda rapporter från senaste månaderna, till och med uppdelat per märke av vaccin. Är man intresserad och letar och läser, då lär man sig dessutom till och med ny information. Tänk så häftigt. Men de flesta verkar inte intresserade. Men länka gärna till motsatsen så kan vi jämföra? För alla påståenden borde vi länka till då ju?
Vilka sammanställda rapporter tänker du på? Jag har inte sett någon rapport uppdelad per vaccin den senaste tiden som visar på det du påstår.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
A Angiiez skrev:
Eh nu blandar du nu ihop lite, detta var svar på ovan inlägg där jag frågade om statistiken. Konstigt att inte en enda kan länka till något?
Tråden är flera hundra sidor lång. Det har länkats till MASSOR med studier. Vilken av dessa är det du menar är felaktig och vilken eller vilka studier är det du har läst som du menar på motsatsen?
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
A Angiiez skrev:
Vad finns era påståenden att finna då? Varför skulle det vara hittepå när det är allmän information? Ej mitt jobb att styrka då jag svarade på ett påstående som däremot inte går att hitta.
Vilket påstående svarade du på?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS
A Angiiez skrev:
"Resonerar du likadant om när äldre människor (och en del andra) vaccinerar sig mot influensan varje år,"- Är väl inte bara äldre som tog den och vad skiljer det vaccinet mot detta? Som är en form av samma virus? Och vart tog säsongsinfluensan vägen? Ska vi vaccinera oss mot den med
Att sen jämföra med TBE-vaccinet är inte någonstans relevant då det handlar om fästingar så det kan ni sluta med. Som att jämföra med alla sprutor för utomlandsresor. Varför inte ta alla som finns direkt?
Nu talade vi om detta vaccin och dess biverkningar. Det var inte på tal om varken en tredje eller fjärde spruta från början. Dessutom sades det vara säkert redan i informationen landsting skickade ut långt innan start förra året, att vaccinet va beprövat och säkert. Väldigt pålitlig? Av de miljoner du talar om antar jag då att ni räknar med statistik även från alla länder? Där människor har dött knall fall efter andra sprutan? Gällande yngre åldersgrupp har det alldeles precis kommit ut information om detta och hur anmälningar sprutar in. Från början smittade inte ens yngre barn enligt studier så hur mycket ska man lita på alla dessa motsägelsefulla studier?
Du nämner även "fullvaccinerade" på sjukhus -så de som inte tagit alla sprutor ska bekosta sin vård med? Och att ovaccinerade är minoritet? Finns dessutom mycket information överallt att tillgå, att av dessa 10 000-14 000 så räknas även de som avlidit av andra orsaker alltså "med" inte "av". Hur det ser ut på sjukhusen är så olika så går inte att dra en exakt slutsats, särskilt när de rustat ner sjukhusen i åratal. Att någon är läkare ger jag absolut noll för, det är inte likvärdigt med hur påläst man är. Då kan läkare gärna svara på förra frågan och förklara varför man har större risk som vaccinerade att bli smittad av covid?
Väldigt vad du skriver svårläst men jag ska försöka svara på åtminstone en del av dina frågor.

1. Det är stora skillnader på influensavaccin och covidvaccin.
2. Nej, influensavirus och coronavirus är två helt skilda typer av virus.
3. Säsonginfluensan blev det inget av förra vintern eftersom svenskar var tillräckligt bra på att följa de restriktioner som gällde.
4. Det är många som vaccinerar sig mot säsongsinfluensa. Förhoppningsvis fler än vanligt i år eftersom man förväntar sig en svårare säsong i år än vanligt eftersom förra säsongen uteblev vilket innebär att fler har dåligt skydd.
5. Det är inte upp till dig att bestämma vilka vaccin man får jämföra med. Om man inte kan tänka sig att ta covidvaccin därför att man behöver flera doser men kan tänka sig att ta TBE-vaccin så är det en högst relevant jämförelse.
6. Man kan ju inte veta i förväg hur bra och långvarigt skydd det blir vare sig av en ny sjukdom eller av ett nytt vaccin mot den nya sjukdomen. Det får man lära sig efterhand genom studier på de som har varit sjuka resp. vaccinerade.
7. I fas 3-studien så ingick 20 000 människor och sen var det många i USA, Storbritannien och Israel som hade vaccinerat sig innan man började i Sverige så det fanns definitivt pålitlig information i slutet av december förra året.
8. Det är mer än en miljard i värden som har vaccinerat sig. Det är mer än 7 miljoner i Sverige.
9. Mycket få som har dött av vaccinet jämfört med de mängder som har dött av viruset.
10. Jag har aldrig skrivit något om att ovaccinerade ska betala sin vård. Så varför fråga mig om något sånt?
11. Ja, det är en minoritet av den svenska befolkningen som är ovaccinerad.
12. Det är närmare 15 000 som har avlidit med covid. Det är något färre som har avlidit av covid men fortfarande långt över 10 000. Socialstyrelsen håller reda på vilka som avlider av covid.
13. Regionerna vet exakt hur det ser ut på sjukhusen. Du bara tramsar.
14. Naturligtvis har en som är dubbelvaccinerad lägre risk att bli smittad än en som är ovaccinerad.

Du verkar behöva läsa på en hel del för du verkar sakna mycket kunskap om coronavirus och covid.
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 10 till
  • Laddar…
A Angiiez skrev:
Google?
Rapporterade biverkning



Google?
Läkemedelsverket, FHM, m fl. Arbetar som förskollärare och förra året fick vi statistik från studier från FHM att de yngre barnen ej smittade, därav ej stängda förskolor. Tänker inte sitta och leta upp när det finns offentliga uppgifter. Då är Läkemedelsverket, FHM och alla andra tvivelaktiga med andra ord då det är där uppgifterna kommer ifrån. Länka gärna till information hur yngre barn smittar och behöver vaccin? Varför togs detta beslut nyss, tveksamt dessutom och emot vad våra utvalda epidemiologer säger? Allt detta ha till och med varit på nyheter så knappast något nytt. Länka gärna själv till annat än Socialstyrelsen? På FHM har det hela tiden stått info om att dödsfall gäller oavsett orsak.
Du har missuppfattat det kapitalt. Fohm sa att barn inte driver smittan.De kan bli smittade och smitta andra. Att dagisbarn inte driver smittan beror på att de har mycket begränsat socialt umgänge - familjen, dagisgruppen och kanske någon till kompis. Allt geografiskt samlat till ett begränsat område.

Fohm skiter i vem som blir smittad, bara det inte sprider sig för mycket och skapar kaos i samhället. Annars kan ju små barn smitta och de kan ju inte hålla två meters avstånd till alla eller ha munskydd och de brukar vara duktiga på att allmänt kladda, ta på saker och smaka på saker. Perfekta att smittas och smitta alltså. Att barn oftast inte blir så sjuka motverkar nog detta lite.

Så det fanns inte anledning att stänga förskolan pga smittspridning. Det hade även skapat problem för föräldrarna att inte kunna arbeta när de måste passa barnen hemma.
 
  • Gilla
kashieda och 8 till
  • Laddar…
A Angiiez skrev:
Hur kan man konstatera att de i huvudsak är säkra? Det finns mängder med information och statistik som säger motsatsen. För att inte tala om de yngre åldersgrupperna. Det är inga enstaka som har avlidit och än mindre fått allvarliga biverkningar. Det är väldigt många i förhållande till de som drabbats av covid.
Litar du på Läkemedelsverket?
https://www.lakemedelsverket.se/sv/...nkta-biverkningar---coronavacciner#hmainbody3

De för statistik på biverkningar och så här ser det t.ex. ut för Modernas vaccin (ett av de vanligare i Sverige) när det gäller avlidna där det SKULLE kunna finnas ett samband med vaccinet (men långt ifrån säkert). Totalt tre dödsfall under 60 års ålder. Ingen under 30. Tycker du det är många i förhållande till hur många som drabbats av Covid?

Tabell från Läkemedelsverket som visar rapporterade dödsfall efter åldersgrupp och kön, misstänkta att vara kopplade till vaccin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här är motsvarande siffror för Pfizers vaccin, där är det 16 under 60 års ålder, varav 2 under 30:
Tabell med rapporterade dödsfall per ålder och kön från Läkemedelsverkets databas om biverkningar av vaccin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Gallianoman och 5 till
  • Laddar…
Nailman Nailman skrev:
Nej så många har inte dött av covid utan MED covid å det är en jäkla skillnad...
JA! det är just exakt det jag skriver!

”Dessa 14000+ har inte dött AV covid utan MED covid, det är en väldigt stor skillnad.”

Min kommentar gällde följande tex:
hittills har över 14000 dött av covid.
, inlägg 3
 
timmelstad timmelstad skrev:
Det är ganska uppenbart att du har klara svårigheter att tolka information på ett vettigt sätt, så du behöver ändå klämma ur dig vilken information det är du drar dina slutsatser från.

Vem som helst kan säga att ”det har funnits information från FoHM tidigare om si eller så” och om ingen annan har dragit samma slutsats så är det mycket troligt att det kan handla om en feltolkning eller missförstånd. Därför behöver du belägga dina påståenden med någon form av underlag om du vill bli tagen på allvar.
Har svarat flertalet gånger att det finns på Läkemedelsverkets sida, senast uppdaterat igår. Jag kan inte sitta och leta upp all statistik och fakta från 1,5 år tillbaka med allt från olika bolag, FHM, regering etc. Det finns mängder med information från både svenska och utländska sidor. Här väljer man att feltolka och misstro, men är man intresserad så finns det att läsa. Ni är tydligen inte det, för då hade det inte varit något nytt. Ni väljer själva vad ni vill läsa om och jag tänker inte sitta och övertala er. Ni är vuxna människor. Men sitt inte och äckla om att människor ska betala för sin egen vård om man väljer att inte vaccinera sig för tillfället. Snacka om sjukt tänk.
 
  • Haha
  • Gilla
växelventil och 1 till
  • Laddar…
A Angiiez skrev:
Har svarat flertalet gånger att det finns på Läkemedelsverkets sida, senast uppdaterat igår. Jag kan inte sitta och leta upp all statistik och fakta från 1,5 år tillbaka med allt från olika bolag, FHM, regering etc. Det finns mängder med information från både svenska och utländska sidor. Här väljer man att feltolka och misstro, men är man intresserad så finns det att läsa. Ni är tydligen inte det, för då hade det inte varit något nytt. Ni väljer själva vad ni vill läsa om och jag tänker inte sitta och övertala er. Ni är vuxna människor. Men sitt inte och äckla om att människor ska betala för sin egen vård om man väljer att inte vaccinera sig för tillfället. Snacka om sjukt tänk.
Men du inser att om du är i minoritet så kanske det är du som feltolkar och misstror?

Eller har du så höga tankar om dig själv och din förmåga att du tror att jämfört med en överväldigande majoritet av såväl sakkunniga som gemene man så har du kunnat dra andra, mer riktiga slutsatser av den öppet tillgängliga statistik som finns än alla andra?
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Demmpa Demmpa skrev:
JA! det är just exakt det jag skriver!

”Dessa 14000+ har inte dött AV covid utan MED covid, det är en väldigt stor skillnad.”

Min kommentar gällde följande tex:
, inlägg 3
Det har faktiskt dött 14 236 personer AV covid hittills: https://www.socialstyrelsen.se/stat...d-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/
Sen är väl skillnaden inte så stor eftersom det är 14 864 som dött MED covid.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
  • Haha
växelventil och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
P pegr skrev:
Att folk inte skulle smitta när man är vaccinerad´är ju bara rent svammel iaf.
Det hittas fler med höga virustal(som då kan smitta) som är vaccinerade än ovaccinerade.
[länk]
Jag vet ingen som har påstått att vaccinerade människor inte kan smitta. Det enda man brukar säga att de har lägre risk att bli smittade och om de blir smittade så har de oftare inga symtom än ovaccinerade och oftare mildare symtom än ovaccinerade. Folk utan symtom och folk med milda symtom smittar mindre än folk som nyser och hostar för fullt.
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det ska förstås vara väl fungerande sjukhuslokaler som finns där jämnt inkl. personal. Det tog ju typ ett par veckor att iordningställa Älvsjömässan och så långt tid har man inte på sig jämnt.
Nej, så låt oss fixa ett vaccin i st.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Nej, så låt oss fixa ett vaccin i st.
Precis, mycket bättre med många vaccinerade personer som inte hamnar lika ofta på sjukhus som ovaccinerade.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag vet ingen som har påstått att vaccinerade människor inte kan smitta. Det enda man brukar säga att de har lägre risk att bli smittade och om de blir smittade så har de oftare inga symtom än ovaccinerade och oftare mildare symtom än ovaccinerade. Folk utan symtom och folk med milda symtom smittar mindre än folk som nyser och hostar för fullt.
Jag skulle säga att det är absolut tvärt om, du kommer tydligen inte ihåg diskutionerna i början på pandemin då det mättes spridning även när man andades,talade o sjöng. Om man springer runt asymptomatisk så blir ju dom vaccinerade som trojanska hästar.
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.