Blev några svarvstål på blocket.
Tre svarvstål med trähandtag på ett grått golv, förvarade i genomskinliga plastskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tillägg: stort tack till @Ola C för det sk "Daniel"-filtret du tillverkat tsom add-on till min mobiltelefon :)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Wirre740 och 3 till
  • Laddar…
D Danieln84 skrev:
Jag kör med en gammal Bosch gll 3-80P med mottagare när jag gräver. Det funkar helt ok men om det är soligt kan det vara svårt ibland. Man får inte ha mottagare och sändare för nära varandra heller (min 5m enligt manualen) vilket annars hade varit ett sätt att komma runt problemet.

Min har dock röd laser, tror de gröna ska vara bättre.

Till hobbygrävning funkar det helt ok!
Jag har samma uppsättning plus pinnen/linjalen till mottagaren. Funkar bra att väga av mark och altan så det blir i våg. 5m minimumgräns är väldigt pessimistisk. Under en halvmeter så blir det ibland lite svårt. Jag har inte så stor tomt så jag har nog inte testat längre än 25m dock upplevde jag inga bekymmer vid den längden.
Utan mottagare så är laser värdelöst utomhus. Med mottagaren så kan man jobba på soliga sommardagar. Har faktiskt inte haft problem så jag ens övervägt en rotationslaser. Den kanske skulle fungera på kortare avstånd utan mottagare men tills de har gjort en 3 linjes rotationslaser så klarar jag mig ;)
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
L Lovan83 skrev:
Jag har samma uppsättning plus pinnen/linjalen till mottagaren. Funkar bra att väga av mark och altan så det blir i våg. 5m minimumgräns är väldigt pessimistisk. Under en halvmeter så blir det ibland lite svårt. Jag har inte så stor tomt så jag har nog inte testat längre än 25m dock upplevde jag inga bekymmer vid den längden.
Utan mottagare så är laser värdelöst utomhus. Med mottagaren så kan man jobba på soliga sommardagar. Har faktiskt inte haft problem så jag ens övervägt en rotationslaser. Den kanske skulle fungera på kortare avstånd utan mottagare men tills de har gjort en 3 linjes rotationslaser så klarar jag mig ;)
Jag fick lite bekymmer när jag grävde ner dagvattenledningen från tillbyggnaden i vintras, ca 25m. Men om jag hade tänkt till och satt lasern på halva vägen från början hade det inte varit några problem :p
 
Jonas Persson
L Lovan83 skrev:
Jag har samma uppsättning plus pinnen/linjalen till mottagaren. Funkar bra att väga av mark och altan så det blir i våg. 5m minimumgräns är väldigt pessimistisk. Under en halvmeter så blir det ibland lite svårt. Jag har inte så stor tomt så jag har nog inte testat längre än 25m dock upplevde jag inga bekymmer vid den längden.
Utan mottagare så är laser värdelöst utomhus. Med mottagaren så kan man jobba på soliga sommardagar. Har faktiskt inte haft problem så jag ens övervägt en rotationslaser. Den kanske skulle fungera på kortare avstånd utan mottagare men tills de har gjort en 3 linjes rotationslaser så klarar jag mig ;)
Bortsett från högre precision så kan de fina rotationslasrarna även lutas ett visst antal garder så att man enkelt kan få fall för avlopp eller en sluttning. Jag löste det enkelt med min GLL380 genom att när det var mörkt ute sänka linjen det antal centimetrar jag behövde för rätt fall. Dagen därpå bara följa linjen med mottagaren på en pinne. Fungerar utmärkt för enstaka arbeten.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har ett ex av biltemas lilla spärrskaft för bits
[länk]
Utgått, så snart försvinner väl länken, så jag kopierar in en bild här också
[bild]

Denna är ju också en räddare i nöden. Men när man ska skruva i plintrader som är bakom någon jä*** hinder, så är detta något lite väl långsamt verktyg. Då tror jag stubbmejseln kommer bli bra mycket bättre.
Den var ju inte dyr heller. Och Hultafors, som jag gärna stödjer, ett av de sista företagen i Sverige som fortfarande försöker hålla uppe kvalitet före fina kvartalsrapporter.
Bosch har ju några liknande varianter på litet 1/4" spärrskaft:
Ett Bosch 1/4" spärrskaft med bits och hylsor i ett öppet fodral och lösa delar bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den finns här bl.a:
https://www.amazon.se/Bosch-skruvdragarbits-spärrnycklar-borrskruvdragare-skruvdragare/dp/B00HY7LV6E/ref=asc_df_B00HY7LV6E/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=476497952154&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=4179167894909115521&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1012617&hvtargid=pla-404766818319&psc=1
 
K
Kan varm rekommendera bacho satsen väldigt prisvärd och bra att ha med i verktygslådan
 
J john.h skrev:
Även Bahco [länk]

Wera [länk]

och Makita [länk]

Har liknande prylar. :)
Har wera satsen samt dess motsvarighet med sjukt grunda hylsor, riktigt andvändbart där inga andra verktyg kommer åt(y) Närbild på en Wera hylsnyckel mot en Yamaha-motorcykels vitlackerade yta, illustrerar verktygets passform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lilllen och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L
T trojlee skrev:
Har wera satsen samt dess motsvarighet med sjukt grunda hylsor, riktigt andvändbart där inga andra verktyg kommer åt(y)[bild]
Den är fin.
Men kostar därefter.
Jag nöjde mig med Biltema, och köpte öl för resten av pengarna ... :thinking:

Sorry för OT, jag rapporterade ju inget nytt jag köpt ... :oops:
 
  • Gilla
  • Haha
kristofo och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
köpte öl för resten av pengarna ... :thinking: Sorry för OT, jag rapporterade ju inget nytt jag köpt ... :oops:
Var det Arboga är du On Topic!
 
  • Gilla
  • Haha
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Den är fin.
Men kostar därefter.
Jag nöjde mig med Biltema, och köpte öl för resten av pengarna ... :thinking:

Sorry för OT, jag rapporterade ju inget nytt jag köpt ... :oops:
Bosch-satsen jag länkade till är ju faktiskt tillåmed billigare än Biltemas.
Den finns iofs att få tag på till skillnad från Biltemas sats, det kanske är där mellanskillnaden kan räcka till några bira ... ;)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
T
T trojlee skrev:
Har wera satsen samt dess motsvarighet med sjukt grunda hylsor, riktigt andvändbart där inga andra verktyg kommer åt(y)[bild]
Vad heter wera satsen med de grunda hylsorna?
 
T Ejmelie skrev:
Vad heter wera satsen med de grunda hylsorna?
Kolla Wera Zyklop Mini.
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
Trappan ska få sig en omgång så sambon ville ha en lackfräs, jag är ju inte den som säger nej till nya verktyg :crysmile::geek:
 
  • Ny inköpt Metabo lackfräs i verktygslåda redo för trapprenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lilllen och 9 till
  • Laddar…
K Krux skrev:
Kan varm rekommendera bacho satsen väldigt prisvärd och bra att ha med i verktygslådan
Håller med, en kär vän både på jobbet och hemma. Problemet är bara att se till så kollegor, lärlingar och praktikanter inte slarvar bort något så den blir inkomplett.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.