F
S Skarby skrev:
Hej
Angående pool och värmekostnad.
Poolen är utvändigt isolerad med dubbel isolering, 20 centimeter runt om och i botten.
Gjuten sula på 30 cm och Finja-block på 30cm.
Allt därefter putsat.
En tjock liner m.m.
Systemet kopplat till den största CTC pannan på marknaden med tillhörande luft/vatten växlare.
Medfört att begränsad tid av uppvärmning ( ca 1 vecka på låg nivå) därefter har poolen inte behövt ngn tillförsel av värme.
liner, puts mm gör inget till uppvärmningsbehovet, inte heller vilken värmekälla den är kopplad till spelar nån roll om poolen inte behöver nån tillförsel av värme. Isolering i väggar och botten spelar såklart en viss roll men mest skillnad gör taket.

Behovet av tillförd värme under säsong beror på när man startar poolen och hur länge på hösten man har igång den. En pool där ingen effekt tillförs blir ganska exakt lika varm som dygnsmedeltemperaturen. Har man glastak så får man soliga dagar ett ordentligt tillskott via solen (på bekostnad av klor).
 
F
S Skarby skrev:
Hej
Här kräver det fysiskt och matematiskt kunnande om watt och kWatt.
En solig dag producerar jag med solpaneler och vind 14.000 Watt per sekund.
Om vädret soligt och vinden är konstant blir detta per timme.
Ekvationen blir således:
(14.000 x 3600) / 100
detta ger vad jag producerat på en timme.
Den som inte förstår multiplicerar med 24 = ett dygn men solen lyser inte på natten men vinden kan kvarstå. Alltså, för att göra en vederhäftig beräkning behöver man ett år.
Hitintills har våra elkostnader blivit lägre än när tillbyggnaden tillkom.
Därmed har vi inte haft någon elräkning på ett antal månader.
Med ökade elpriser är detta ofrånkomligen ett plus
Det är bra att du försökt läsa på men det där är helt enkelt inte din grej…. Snacka om att krångla till det och få det fel.
 
  • Haha
RoAd
  • Laddar…
F falkn skrev:
Kan informera om att det tätaste huset som mätts i Sverige var ett hus murat med isoleca. Dock Webers, men principen är den samma. Putsen in- och utvändigt gör att väggen blir helt lufttät.
Hej
Finja-isolerblock har det bästa Q-värde. Finns i olika bredd storlekar. Ju bredare - ju högre Q-värde. Vi byggde i den näst breda stenen - 350mm.
 
S svannis skrev:
Jag misstänker att det är ett feltänk i dina beräkningar eller i hur jag tolkar dig. Säg att ni producerar momentant 14kW, och gör detta i en timma så har ni producerat 14kWh, inte 14000*3600/100 (sen vet jag inte vart 100 kommer från?).

Watt per sekund är inte en enhet som man ens använder under normala fall då watt anger energi (joule) integrerat över tid (sekund).
Hej kul att få en dialog.
Helt rätt watt per sekund är inte en enhet!
Det jag beskrev var en blick ( en sekund ) på mina omvandlare.
Dessa gav 14000watt i denna ”sekund”.
En timme består av 60 minuter x 60 sekunder = 3600

Men som jag sa - en timmes produktion kan variera pga. ett moln passerar eller att vinden varierar
 
joakim_j joakim_j skrev:
Jag håller med! Här var det inte så mycket känslotjafs. Jag tyckte att det var ett bra avsnitt!
Hej
Ett krav från mig och min hustru var att programmet skulle vara ett byggprogram, det heter ju Husdrömmar, inte ”känslorjafs” typ ”familjen Wahlgren”. Vill TV-tittaren se sådant -byt program.
Kanske därför blev producenten sur och benämnde huset i programmet med ett namn som vi avvisade.
Veckan före sändning fick jag se programmet.
D var det inte möjligt att ändra hans benämning.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
S Skarby skrev:
Hej
Goddag yxskaft!
En dag producerar vi med solpaneler och vindkraftverk 14.000W per sekund.
Solen är inte konstant 24 timmar om dygnet så Ej heller vinden.
Så här är det:
Ekv.
(14.000 x 3600 / 100 gav denna mängd kWatt på en timme.
Inget är konstant så även under de mörka timmarna, eller?![/QUOTEn obegriplig uträkning. 14 kW i en timme blir 14 kWh, inte 504000 "kW på en timme".

En obegriplig uträkning. 14 kW i en timme blir 14 kWh, inte 504000 "kWatt på en timme".
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
J jaronsso skrev:
Enligt marknadsdomstolen ligger det där.
Lantmäteriet säger det ej är en geografisk fråga.

[länk]
Hej
Fullständigt ointresserad av lokal benämning.
Från visst håll kommer svenskar som säkert kallar Hörby för Österlen.
För de som frågar svarar vi att vi bor på sydkusten ”Sydlen”. På stranden t ex kommer solen från havet.
 
S Skarby skrev:
Hej kul att få en dialog.
Helt rätt watt per sekund är inte en enhet!
Det jag beskrev var en blick ( en sekund ) på mina omvandlare.
Dessa gav 14000watt i denna ”sekund”.
En timme består av 60 minuter x 60 sekunder = 3600

Men som jag sa - en timmes produktion kan variera pga. ett moln passerar eller att vinden varierar
Som det har nämnts tidigare så tänker du nog fel i omvandling från ”momentan” effekt till total producerad effekt (energi) över en dag. Det du läser av på är alltså 14kW momentant, har du denna effekt i en sekund så har du producerar 14kWs, har du den effekten i en timme så är det 14*60*60kWs=14kWh.
 
F fsn skrev:
Utan att ha sett avsnittet.... självförsörjande på el, hur skulle det gå till med ett gäng solceller och en leksaks-vindmölla? Måste vara ett missförstånd.
Hej
I Tyskland är solpaneler en naturlig del i ett bygge.
Detta Bolund m fl. ägna mer tid och sätta sig in i vad - ”många bäckar små………”.
Vindmöllan ger ström dygnet runt när det blåser.
Solpaneler ger inte ström när det är mörkt men vindmöllan ger ström- och blåser gör det alltid vid kusten mer eller mindre.
 
H Herc skrev:
15000 kWt / år Dream on
Hej
Fortsätt du och dröm, sanningen är att det blev mer än så.
 
H Herc skrev:
15000 kWt / år Dream on
Hej
Fortsätt och dröm - sanningen är att det blev mer.
 
joakim_j joakim_j skrev:
Det dr funderade jag också på. Aldrig hört talas om en tvåvägskabel?
I en kabel kan ström gå åt båda hållen och samtidigt!
Ex. Sverige säljer och köper ström i samma kabel.
Men för att detta ska kunna vara möjligt krävs:
- en kraftigare kabel pga. Värmeutveckling. Vanligtvis en aluminium kabel
- en elmätare som mäter in och utgående ström.
- vid produktion tar vi producerad ström först / säljer överskott.
 
S Skarby skrev:
Detta Bolund m fl. ägna mer tid och sätta sig in i vad - ”många bäckar små………”.
.
Ja, nybyggen med platta tak borde vara förbjudet, lämplig lutning för solceller ett krav.
 
  • Gilla
Skarby
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Nu är det ju inte bara materialet som kostar. Tio hantverkare kostar en kvarts miljon i veckan !
Så dyrt är det inte men allt material som skulle kunna användas men som kastas pga. bekvämlighet kan med stor säkerhet motsvara 10% av materielkostnaderna.
Bara att samla allt spillvirke det innebär att jag inte behöver köpa ved de närmaste 10 åren.
 
G GladanS skrev:
Ja, det blir intressant att se om de pratar mer om det vid ev återbesök. Lät orimligt. Därför vill man ju veta mer.

Hej
Vi överskred budget med 200.000 pga. att vi fick ändra/ reparera felaktigt utförda arbeten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.