K Keius skrev:
Tenacity, när det används förebyggande, dödar inte fröna egentligen utan skotten som gror ur fröna. De små skotten dör så fort fröet öppnar sig eller så växer de upp vit-lila och dör snabbt. Det ligger kvar i det översta jordlagret och ger effekt ca en månad.


Nope.


Dicotex fungerar inte mot gräsogräs.

Inga problem. Kul att få dela med sig av sitt nörderi .
Tack för allt:)
 
Kul att följa tråden! Tyvärr omöjligt för mig att prova då barnen leker på mattan alltid . Inte ens cylinderklipare bågar jag testa, den skulle aldrig tåla att käka upp en eller två plastspadar per klippning
 
Att kombinera barn och bra gräsmatta är svårt :) Jag spärrade av sektioner som jag "renoverar" och har sagt till barnet att man inte kan gå där på ett tag. Nu skriker hon på sina kompisar: "Neeeej! Gå inte på pappas gräsmatta! Då måste han göra om den och hinner inte leka med mig!"
 
  • Gilla
Martin Lindström och 2 till
  • Laddar…
Köpte Greenex från Italien får se om det tar fröogräs?
 
  • Gilla
MasMats
  • Laddar…
Lite frågor till er som använt Boxer eller liknande pre-emergents.

Jag funderar på att köra Boxer i kombination med stödsådd. Planen är att vattna ut det som bönderna gör dvs i september. Därefter tänker jag stödså (dormant) innan snön kommer och sen igen maj/juni.

1) Hur länge är Boxer aktivt i jorden med den rekommenderade doseringen on-label som bönderna har?

2) Skulle det fungera att vattna ut under höst samt vår i kombination med stödsådd? Kopplar an till fråga 1 beroende på aktiv tid i jorden.

3) Vilka erfarenheter av Boxer har ni? Fungerar det bra?

Är främst vitgröen jag vill åt i mattan som i övrigt består av rödsvingel och ängsgröe.
 
J Johan Pilot skrev:
Köpte Greenex från Italien får se om det tar fröogräs?
Nyfiken på detta. Rapportera gärna framöver om det funkar.
 
S
Såhär :sweat: kan det se ut hos er övriga också antar jag?
Börjar man dra - och då kräver det inget annat än måttlig handkraft - så kan man dra bort mängder av ”gräs”. :surprised:
Långa rötter, växandes ”på tvären”.

Gräsmatta med ett upprivet område som visar långa rötter och lösgjord jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gräs och rötter som dras upp ur marken, visar jord och långa rotsystem på tvären.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Tommy66 skrev:
Såhär :sweat: kan det se ut hos er övriga också antar jag?
Börjar man dra - och då kräver det inget annat än måttlig handkraft - så kan man dra bort mängder av ”gräs”. :surprised:
Långa rötter, växandes ”på tvären”.

[bild]

[bild]
Nej så ska det givetvis inte se ut. Har gräset haft god tillgång till vatten och näring högt upp i jorden? Mao inte haft anledning att söka sig ner i jorden. Har du haft insektsproblem?
 
S
S Sarlac skrev:
Nej så ska det givetvis inte se ut.
Jag tänkte kopplingen till Vitgröe. :thinking:
 
S Tommy66 skrev:
Jag tänkte kopplingen till Vitgröe. :thinking:
Vilken koppling?
 
S Tommy66 skrev:
Såhär :sweat: kan det se ut hos er övriga också antar jag?
Börjar man dra - och då kräver det inget annat än måttlig handkraft - så kan man dra bort mängder av ”gräs”. :surprised:
Långa rötter, växandes ”på tvären”.

[bild]

[bild]
Jag har också varit med om att det blivit ett mindre kalhygge när man gått offensivt fram. Dock så har ju vitgröe inga längre rötter att tala om, de växer väldigt ytligt och lossnar lätt när man drar rakt upp. Säker på att det inte är ett annat gräsosgräs?

Eller menar du att de växt ihop så kompakt att du får loss hela sjok när du drar? Det har jag också varit med om.
 
S
S Sarlac skrev:
Vilken koppling?
Ja apropå ämnet i tråden och om detta på något sätt skulle ha med vitgröe att göra.
Ingen aning själv om det skulle kunna vara så - det finns kanske inget samband alls. :thinking::rolleyes:
 
S
mg765 mg765 skrev:
Jag har också varit med om att det blivit ett mindre kalhygge när man gått offensivt fram. Dock så har ju vitgröe inga längre rötter att tala om, de växer väldigt ytligt och lossnar lätt när man drar rakt upp. Säker på att det inte är ett annat gräsosgräs?
OK, inga längre rötter - nä då borde det inte vara vitgröe som ger detta (kalhygge) för det är alltså långa (hur man nu definierar vad som är långt) rötter här i mitt fall.

Nä inte säker på att det är något annat, tar gärna emot tips/förklaringar på vad det skulle kunna vara i så fall.

mg765 mg765 skrev:
Eller menar du att de växt ihop så kompakt att du får loss hela sjok när du drar? Det har jag också varit med om.
Jag får hela sjok när jag drar, yes.

:(
 
Har så hemma också på hösten. Vad jag förstått det som så beror det på ollonborrlarven som äter gräsrötter.

Har grävt en del och får alltid upp massa såna larver.
 
B B-coy skrev:
Får du tillbaka pengarna du betalat varan? Meddelar tullen att de har skickat tillbaka varan?
Jag beställde Prodiamine 65 från staterna. Får se om det kommer fram. Det är en pre-emergent som ska förhindra frö att gro.
Fick du ditt Prodiamine eller stoppade tullen det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.