Anna_H Anna_H skrev:
Ja, jag tittar och tittar på planlösningen och undrar vad de ska ha alla de jättestora ytorna till, när sovrummen ändå är såpass få. Eller bor alla vännerna i närområdet? Jag uppfattade det som att det var sommarstuga från början och att de flyttar dit i samband med pension, så jag tänker att gästerna ofta är tillresta och ska övernatta?


Sedan inget sovrum alls på bottenvåningen? (antar att relaxen är klassad som sovrum för att uppfylla tillgänglighetsregelrna)
Och takterassen där man kan vilja sitta en blåsig kväll nås genom ett av sovrummen? Hade det inte varit bättre att ha den mitt på?
Hej
Ja vi har stora ytor och sovrummen ( de små) är större än du tror. Vi bor här året om. Barnen och gäster ger vi möjlighet att sova över.
Vi tycker det är naturligt- tydligen finns det de som har en annan åsikt
 
M Mikedigitize skrev:
Tyckte det var ett sorgligt program.
Helt tondövt att lägga ett sådant hus (/tillbyggnad) på den platsen. Att skohorna in bygget på i princip hela tomten (byggnadsnämden sovit, eller?). Dessutom inte anpassat nybyggnationen till befintlig byggnad är också svagt. Anslutning huskropp och takkupa borde väl rimligtvis hamnat i linje med ursprungsbyggnaden, på mittskeppet, eller? Till grannarna/ invånarna i Abbekås; blir så ledsen för Er skull..
Hej
Abbekåsborna är mycket glada för vårt hus.
Vi bor här 365 dagar om året och till skillnad från alla som vill bo vid havet 30 dgr om året, medverkar till att verksamheter i alla områden kan fortsätta sin verksamhet.
 
J Jarlsgård skrev:
Jag håller med dig!

Som sagt, jag förstod visionen med att kunna erbjuda husrum åt nära och kära och ha stora sällskapsytor men man hade nog kunnat göra det avsevärt mycket yteffektivare :D 400kvm.. Ja de hade utan bekymmer kunnat ha detta som ett lyx B&B:crysmile:
Hej
Kommer aldrig bli ngt B&B.
 
F fsn skrev:
Vi har på vår 8x3,5m pool gått från 9800kWh till ca 12500kWh för 29 grader vatten från mitten av Maj till September. Deras beräknade förbrukning låter låg, skulle gissa på att dom får kriga och ha innetofflor för 18000kWh.
Hej
Angående pool och värmekostnad.
Poolen är utvändigt isolerad med dubbel isolering, 20 centimeter runt om och i botten.
Gjuten sula på 30 cm och Finja-block på 30cm.
Allt därefter putsat.
En tjock liner m.m.
Systemet kopplat till den största CTC pannan på marknaden med tillhörande luft/vatten växlare.
Medfört att begränsad tid av uppvärmning ( ca 1 vecka på låg nivå) därefter har poolen inte behövt ngn tillförsel av värme.
 
H hempularen skrev:
Här var för en del år sedan en lång tråd om den typen av minivindkraftverk. Det fanns en firma i Kristianstad somm tillverkade. De som köpte kände sig rätt lurade.

Den de visade igår hade ju enligt vad de sad tillverkat 0,3 kwh på 3 eller 4 timmar... fast det utrycktes som "300 w", med beundran i rösten. Det låter ju bättre med 300 än 0,3.
Hej
Här kräver det fysiskt och matematiskt kunnande om watt och kWatt.
En solig dag producerar jag med solpaneler och vind 14.000 Watt per sekund.
Om vädret soligt och vinden är konstant blir detta per timme.
Ekvationen blir således:
(14.000 x 3600) / 100
detta ger vad jag producerat på en timme.
Den som inte förstår multiplicerar med 24 = ett dygn men solen lyser inte på natten men vinden kan kvarstå. Alltså, för att göra en vederhäftig beräkning behöver man ett år.
Hitintills har våra elkostnader blivit lägre än när tillbyggnaden tillkom.
Därmed har vi inte haft någon elräkning på ett antal månader.
Med ökade elpriser är detta ofrånkomligen ett plus
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Hur kan man bygga något sådant där för 3.5-4.2 miljoner med totalentreprenad? Kostar inte enklaste 1.5-planshuset med oinredd övervåning 3 miljoner på totalentreprenad?
Hej
Detta beror på förutsättningarna och bra avtal.
Vi valde att använda svenska entreprenörer
 
G Guson skrev:
"352 watt på 18 timmar". Displayen verkade visa momentan uteffekt i filmögonblicket. Goddag yxskaft med andra ord.
Hej
Goddag yxskaft!
En dag producerar vi med solpaneler och vindkraftverk 14.000W per sekund.
Solen är inte konstant 24 timmar om dygnet så Ej heller vinden.
Så här är det:
Ekv.
(14.000 x 3600 / 100 gav denna mängd kWatt på en timme.
Inget är konstant så även under de mörka timmarna, eller?!
 
Z ZipLock skrev:
Hur kan man bygga något sådant där för 3.5-4.2 miljoner med totalentreprenad? Kostar inte enklaste 1.5-planshuset med oinredd övervåning 3 miljoner på totalentreprenad?
Hej
Förutsättningarna är olika. Dessa förutsättningarna kom inte att beröras vilket jag anser är en brist i programmet. Men ledningen av Husdrömmar bör fundera på vad de förmedlar. Vi bor kvar och avser att gör så länge andra väljer denna kanal utöver Hemnet?!
 
L Låset skrev:
Jag tycker också att budgeten lät väldigt låg ca 12-14 kSEK/m2.

Solceller som ska producera 18 000 kWh/år kostar väl runt 250 papp, vindsnurran 65 papp. Säg 300k bara där.

Pool har jag ingen aning om vad det kostar - någon?

Garage/carport såg ju lite halvstor ut, oklart vad den kan kosta.

Papptak däremot, det är väl en billig lösning.

Det hade helt klart varit intressant att se budgeten.

Nämnde dom något vad det var för värmesystem?
Hej
Värmesystemet är luft/ vatten från CTC.
Med detta har vi sänkt skissad kostnad för huset med en tredjedel. Men sanningen är val av väggar, på nedre plan och vald isolering på övre och tak.
Med att välja golv värme har huset en jämn uppvärmning jmf. med punktvärme -element.
 
Bjor Bjor skrev:
Hur är det med köldbryggor i att mura med isolerblock? Är bara bruk mellan varven, inte nå mellan blocken, så där blir det nog inte så tätt. Isolerar man med isolerskivor är det viktigt att man lägger dom med överlapp.
Hej
Läs på Finja’s hemsida hur man murar isolerblock IDAG. Ej att likställa med en tegelvägg!
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Tvåvägs-kabel :thinking:? Vad är det? Är kablar enkelriktade nu för tiden :crysmile:?
Hej
Tala med din el-leverantör.
Ja strömmen kan gå båda vägarna men det krävs en speciell kabel för detta.
 
S Skarby skrev:
Hej
Tala med din el-leverantör.
Ja strömmen kan gå båda vägarna men det krävs en speciell kabel för detta.
Nej det gör det inte. Däremot krävs det en annan elmätare som kan mäta både inkommande el och utgående el.

Du får gärna förklara vad det är för speciell kabel
 
J justusandersson skrev:
Detta måste det finnas uppgifter om. Kolla på Webers hemsida. Putsen på ut- och insida är nödvändiga för tätheten. Utan stötfogar måste cellplastkärnorna kunna ligga tajt mot varandra. De horisontella tunnfogarna med nätarmering bidrog helt klart till ett högt tempo. Principen bakom isolecablock är helt klart suverän ur byggnadsteknisk synpunkt.
Hej
Din synpunkt är korrekt!
Gäller bara att anlita rätt byggare - svenska som är bekanta med material och byggtekniken - Finja isolerblock!
 
S Skarby skrev:
Hej
Här kräver det fysiskt och matematiskt kunnande om watt och kWatt.
En solig dag producerar jag med solpaneler och vind 14.000 Watt per sekund.
Om vädret soligt och vinden är konstant blir detta per timme.
Ekvationen blir således:
(14.000 x 3600) / 100
detta ger vad jag producerat på en timme.
Den som inte förstår multiplicerar med 24 = ett dygn men solen lyser inte på natten men vinden kan kvarstå. Alltså, för att göra en vederhäftig beräkning behöver man ett år.
Hitintills har våra elkostnader blivit lägre än när tillbyggnaden tillkom.
Därmed har vi inte haft någon elräkning på ett antal månader.
Med ökade elpriser är detta ofrånkomligen ett plus
Jag misstänker att det är ett feltänk i dina beräkningar eller i hur jag tolkar dig. Säg att ni producerar momentant 14kW, och gör detta i en timma så har ni producerat 14kWh, inte 14000*3600/100 (sen vet jag inte vart 100 kommer från?).

Watt per sekund är inte en enhet som man ens använder under normala fall då watt anger energi (joule) integrerat över tid (sekund).
 
  • Gilla
xLnT och 4 till
  • Laddar…
S Skarby skrev:
Hej
Goddag yxskaft!
En dag producerar vi med solpaneler och vindkraftverk 14.000W per sekund.
Solen är inte konstant 24 timmar om dygnet så Ej heller vinden.
Så här är det:
Ekv.
(14.000 x 3600 / 100 gav denna mängd kWatt på en timme.
Inget är konstant så även under de mörka timmarna, eller?!
Det är bra att hålla koll på enheterna. Solpanelerna ger 14000 Watt. Inte Watt per sekund. På en timme har dom producerat 14 kWh. kWatt är ingen enhet för energi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.