stigen stigen skrev:
Andra läggdagen

Vi kom igång ganska tidigt men kroppen var seg. Med gårdagen krypande och ovanliga arbetsställningar inser man att man inte är 28 längre.

Vi matade på i hallen och kom fram till barnrummet. Där blev också första plankan genom dörrposten konverterad till en dubbel spontbräda.

[bild]
[bild]Det blir ju snyggt med ett golv utan trösklar. Golvet i sig är supersnyggt!



När väl den extra fjädern var limmad upptäckte jag att den var några mm för bred. Men som tur var hade jag packet med mig mina Rali hyvlar. Det tog några minuter så var fjädern justerad. Underbara små hyvlar!

[bild]

Vi sågade bort lite mer under dörrposterna för att lättare kunna få in golvet under. Gott om spik där under. Minst tre på varje ställe! Men med lite jädrar anamma fick vi bort dom.

[bild]
[bild]
[bild]

[video]

Dagens bokslut. Två rum klara!

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Morgondagens mål är att fylla hela hallen och stora rummet. Åtta obrutna golvpaket ligger och väntar. Men först lite vila.
Dag
 
  • Gilla
Benny Bjerrehus
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Men som tur var hade jag packet med mig mina Rali hyvlar. Det tog några minuter så var fjädern justerad. Underbara små hyvlar!
Här vaknade minsann villhöverkänslan! Lite googling hittade denna:

Rali G 30N hyvel med 30mm arbetsbredd på en webbsida with pris och köpknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr (lyckligtvis?) mattades känslan lite när jag såg priset. Över fem lax för en "liten" hyvel??? :surprised: Hur kan de vara så extremt dyra?
 
Sortiment av RALI snickarverktyg inklusive hyvlar och stämjärn presenterade på rali-shop.de reklamsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Gå in på rali-shop.de så blir det ännu billigare!
Allting görs inhouse. Bra garantier och support.
Kolla på deras koffertar! Då blir det ännu billigare!
Deras stämjärns system Shark är också väldigt bra och genomtänkt.
Jag har ett sådant med mig också.

Här är en komplett koffert.
Alla hyvlar, alla stämjärn, skrapa och adapter till sticksågblad plus många extra skär.
Behändigt format!

Öppen verktygskoffert med plats för hyvlar, stämjärn och tillbehör, ordnat i skumplastinlägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verktygskoffert med RALI hyvlar, stämjärn, skrapa, och sticksågsbladsadapter samt extra skär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Genau!


(Det är all tyska man någonsin behöver.)
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Genau!


(Det är all tyska man någonsin behöver.)
STIMMT! :geek:
 
Redigerat:
Stimmt nicht


Enligt min tyskalärare i gymnasiet räcker det att man pratar högt och bestämt.
 
  • Haha
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Stimmt nicht


Enligt min tyskalärare i gymnasiet räcker det att man pratar högt och bestämt.
Stämmer på alla språk!
 
richardtenggren
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Genau!


(Det är all tyska man någonsin behöver.)
Gefällt mir gut! (?)
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Tredje dagen ”Lucas”

Plötsligt kommer ”Lucas”, prinsen av det berömda mörkret på besök!

Emblem med texten "Lucas Prince of Darkness" och en stiliserad lejonfigur mot en röd bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi sågade av karmen vid altandörren för att bereda plats för det nya golvet. Då tystnar Feinmaskinen plötsligt! Strömmen gick!

Bakom dörrkarmen precis bakom väggskivan låg tydligen två elrör. Ett tomt men det andra hade ledare.

Skadade elledningar synliga efter sågning i en dörrkarm under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter mycket pillande och lirkande såg vi två skadade ledningar i det röret. Ledarna var hela! Bara ytterplasten var lite skadade på två av dom.

Skadade elektriska ledningar synliga bakom avsågad dörrkarm under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så det blev till att göra om ledningsskyddet. Gamla hus bjuder på överraskningar! Den rördragningen hade inte varit godkänd i dag. Det positiva är ju att jordfelsbrytaren fungerade perfekt!

Första bräden från hallen in i vardagsrummet fick en extra fjäder så att vi kunde bygga åt bägge hållen. Brädan riktades med en extra lång golvplank innan den fästes på plats.

Installation av trägolv med golvbrädor som delvis lagts nära en dörrkarm, verktyg i närheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installation av trägolv med golvplank som riktas med en lång golvplanka och skruvtvingar vid en altandörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elincidenten förde med sig att dagens mål inte kunde nås. Vi har kvar en tredjedel av stora rummet. I och med golvhöjningen på 25mm har vi också behövt sågat nya mått på några dörrblad.

Renoveringsprojekt med nytt golv delvis lagt, dammsugare och cirkelsåg på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men i morgon är det en ny dag och målet att bli klara på fredag kväll lever.

Dag
 
  • Gilla
LoweW och 7 till
  • Laddar…
Då åker Nisse hem igen...eller vad heter den nya?
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
”Nisse” heter numera ”Misse”!
 
  • Gilla
Benny Bjerrehus
  • Laddar…
Hej dessa verktyg ser väldigt fina ut.
Titta lite på rale-shop.de som du pratade om och blev väldigt sugen :D
De har ju lite olika paket, Systainer 220 Exclusive + och sen nedåt i pris.
Vad skulle du rekommendera än som bygger mest för själv och tycker att det är lite mycket pengar med en
Systainer 220 Exclusive + ?

//Fredrik

stigen stigen skrev:
[bild]


Gå in på rali-shop.de så blir det ännu billigare!
Allting görs inhouse. Bra garantier och support.
Kolla på deras koffertar! Då blir det ännu billigare!
Deras stämjärns system Shark är också väldigt bra och genomtänkt.
Jag har ett sådant med mig också.

Här är en komplett koffert.
Alla hyvlar, alla stämjärn, skrapa och adapter till sticksågblad plus många extra skär.
Behändigt format!

[bild]

[bild]

Dag
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Ursäkta frågan, men konverterar du för att du skruvar golvet, eller varför kan man inte backa när man lägger golv?
(Ställer frågan då vi ska limma golv mot betong och hade ingen plan på att konvertera där det eventuellt behövs)
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Ursäkta frågan, men konverterar du för att du skruvar golvet, eller varför kan man inte backa när man lägger golv?
(Ställer frågan då vi ska limma golv mot betong och hade ingen plan på att konvertera där det eventuellt behövs)
Hej xLnT!

Våra golvplank skall skruvas i sponten. Det går inte att skruva i noten. Därför gör förstabrädan in i rummet om till dubbelspont. Hur det blir vid limning har jag ingen aning om.
Dag
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.