Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Fel.
Det har jag redan besvarat. Minst två gånger.

Staffans
I vilka inlägg? Jag har inte sett att du angett deras ålder utöver ”medelålders” någonstans.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
Och i dagsläget finns det inget säkert svar på det. Så det framstår hittills som slumpartat.
Nej, helt slumpartat vet vi ju säkert att det inte är. I så fall skulle ju fördelningen mellan kön och åldersgrupper vara mycket jämnare.
 
P pmd skrev:
När det gäller akutsjukvård för covid-19-sjuka så går det inte att be de sjuka att ställa sig i kö. Då riskerar de att dö. De växande sjukvårdsköer som du syftar på handlar om icke-akuta operationer (antar jag). Det är visserligen inte bra att de köerna växer, men det är mycket värre med anhopningen av akuta covid-19-fall, varav en del behöver intensivvård. Covid-19 gör dessutom att köerna för icke-akut vård växer snabbare.
Växande sjukvårdsköer beror främst på personalbrist som i sin tur beror på politikers oförmåga att prioritera rätt. En fulldimensionerad sjukvård klarar av akuta situationer likt ett epidemiskt utbrott likt det aktuella.
 
Nissens
M mickef skrev:
Växande sjukvårdsköer beror främst på personalbrist som i sin tur beror på politikers oförmåga att prioritera rätt. En fulldimensionerad sjukvård klarar av akuta situationer likt ett epidemiskt utbrott likt det aktuella.
Nej, man kan inte dimensionera sjukvården efter att större pandemier bryter ut vart hundrade år. Det skulle innebära stora kostnader, höjda skatter och en överkapacitet i vården typ 98 år av 100…
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Risk är en statistisk storhet. Den beskriver sannolikheten för att råka ut för något dåligt. Risken för att jag skulle drabbas av en biverkning inför min vaccinering var förvisso inte noll. Det berodde på att det var känt att det hade förekommit biverkningar av vaccinering.

Att jag inte råkade ut för någon biverkning är ett bevis för att risken för att få en biverkning inte är 100 %. Alla som vaccineras råkar inte ut för biverkningar. Alltså är inte risken för att få en biverkning 100 %.
Jag vet inte hur länge det här ska diskuteras. Den som står inför en vaccination vet att den utsätts för en risk, liten eller mindre, överkomlig eller inte är upp till den själv att värdera. Vederbörande vet iaf att den utsätter sig till 100% för den risken. Risken att smittas av Covid19 är avhängigt ens riskbeteende. Överbelastningen i sjukvården är ytterligare en dimension och en annan frågeställning.
 
M mickef skrev:
Växande sjukvårdsköer beror främst på personalbrist som i sin tur beror på politikers oförmåga att prioritera rätt. En fulldimensionerad sjukvård klarar av akuta situationer likt ett epidemiskt utbrott likt det aktuella.
Men om det beror på personalbrist har iaf politikerna budgeterat för personalen. Vad ska politikerna prioritera, utbildningsplatser, att fler vill utbilda sig och arbeta inom vården?
 
M mickef skrev:
Jag vet inte hur länge det här ska diskuteras. Den som står inför en vaccination vet att den utsätts för en risk, liten eller mindre, överkomlig eller inte är upp till den själv att värdera. Vederbörande vet iaf att den utsätter sig till 100% för den risken. Risken att smittas av Covid19 är avhängigt ens riskbeteende. Överbelastningen i sjukvården är ytterligare en dimension och en annan frågeställning.
Ja nu kan jag bara läsa att dina 100% betyder precis det jag antog igår. Eller kan du själv förklara vad det är för risk som är 100%?
 
M mickef skrev:
Jag vet inte hur länge det här ska diskuteras. Den som står inför en vaccination vet att den utsätts för en risk, liten eller mindre, överkomlig eller inte är upp till den själv att värdera. Vederbörande vet iaf att den utsätter sig till 100% för den risken. Risken att smittas av Covid19 är avhängigt ens riskbeteende. Överbelastningen i sjukvården är ytterligare en dimension och en annan frågeställning.
Det resonemanget bygger på att man lever i total avskildhet. Eftersom Covid kommer att cirkulera i samhället under överskådlig framtid så är risken att smittas också 100% såvida man inte hinner dö innan.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
När det gäller akutsjukvård för covid-19-sjuka så går det inte att be de sjuka att ställa sig i kö. Då riskerar de att dö. De växande sjukvårdsköer som du syftar på handlar om icke-akuta operationer (antar jag). Det är visserligen inte bra att de köerna växer, men det är mycket värre med anhopningen av akuta covid-19-fall, varav en del behöver intensivvård. Covid-19 gör dessutom att köerna för icke-akut vård växer snabbare.
Vid en anhopning pga en katastrof eller epidemiutbrott ska en fungerande sjukvårdsapparat snabbt kunna ställa om och akuta könskorrigeringar, ansiktslyftningar och allt vad det kan vara ställas på vänt.
 
useless useless skrev:
Det resonemanget bygger på att man lever i total avskildhet. Eftersom Covid kommer att cirkulera i samhället under överskådlig framtid så är risken att smittas också 100% såvida man inte hinner dö innan.
Mitt resonemang bygger på att man utsätter sig för risk att bli smittad. Hur stor den är beror på hur man agerar, en del tar vaccinet andra inte. En del tar vaccinet, munskydd, avstånd mm, andra helt andra vägar. Hur man än agerar leder ditt resonemang till att alla smittas, förr eller senare.
 
K
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Okay okay.
Då drar vi det en vända till.

Jag tycker att det rent statistiskt är väldigt konstigt att fyra dog efter vaccineringen.
Den italienska Vicenzabon är väldigt för vaccineringar i allmänhet och denna i synnerhet, så jag finner ingen anledning till att misstro henne, den här gången heller.

Att kräva att man " med full säkerhet" skall ha bevisat att de fyra dog på grund av vaccinet, innan man kan tro att så var fallet, är att gå alldeles för långt eftersom det troligtvis är omöjligt.

Kunnighet i ett ämne är meriterande. Men jag har träffat så många "kunniga" som visat sig vara allt annat än det samt "okunniga" som visat sig vara kunnigare än de kunniga.

Detta och en del annat tog jag upp i svaret på Fordens fråga om is i motorn.

Staffans
Fast det du tog upp tidigare ger ju inte svar på alla frågor som jag ställde.
Att gå alldeles för långt är även att dra slutsatser att fallen skulle vara kopplat till vaccinet utan några bevis/fakta som stödjer detta . Märkligt ja absolut men det stannar där. Vi vet inget om livs stil och eventuella underliggande orsaker på dem avlidna.
Att dra alla kunniga över samma kant på grund av att du har dåliga erfarenheter är inte heller rätt att göra. I alla branscher finns rötägg absolut men det gör inte det automatiskt att alla är okunniga . jag förstår att du har en oro över att bli lurad och känner en osäkerhet mot forskare och läkare. Då är det självklart ett tryggare val för dig att lyssna på bekantar. Men detta betyder ju inte att dina bekantar vet vad dem pratar om. Gäller att vara källkritisk även där vet du. För att kunna bilda sig en uppfattning , i vilka yrkesgrupper finns dina bekantar ? Jag har förstått att en är läkare och en annan veterinär. Men låter som det finns fler?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M mickef skrev:
Vid en anhopning pga en katastrof eller epidemiutbrott ska en fungerande sjukvårdsapparat snabbt kunna ställa om och akuta könskorrigeringar, ansiktslyftningar och allt vad det kan vara ställas på vänt.
Nu får du faktiskt ge dig. Planerade operationer innefattar mängder av tillstånd som kraftigt påverkar människors hälsa och välbefinnande, även om operationen kan planeras och patienten inte riskerar att dö inom de närmaste dygnen utan operationen. Hjärtproblem, utslitna höftleder, ryggproblem, cancer, m.m.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
Mitt resonemang bygger på att man utsätter sig för risk att bli smittad. Hur stor den är beror på hur man agerar, en del tar vaccinet andra inte. En del tar vaccinet, munskydd, avstånd mm, andra helt andra vägar. Hur man än agerar leder ditt resonemang till att alla smittas, förr eller senare.
Ja, rent krasst är det så. Hur tycker du man ska leva de kommande 20 åren för att till 100% undvika att bli smittad?
 
P Pin skrev:
Ja nu kan jag bara läsa att dina 100% betyder precis det jag antog igår. Eller kan du själv förklara vad det är för risk som är 100%?
Det verkar som om vi är överens. Kanske är den här frågan avklarad.
 
M mickef skrev:
Vid en anhopning pga en katastrof eller epidemiutbrott ska en fungerande sjukvårdsapparat snabbt kunna ställa om och akuta könskorrigeringar, ansiktslyftningar och allt vad det kan vara ställas på vänt.
Det är massor med undersökningar och operationer som har skjutits på framtiden de senaste 1,5 åren, i alla fall inom regionerna (fd landstingen).
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.