tommib tommib skrev:
Skyffel och murarhinkar. Genom huset :)
Du kanske kan få arbetsgivaren att betala friskvårdsbidrag för det där gym-passet...
 
tommib
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
House-fit hetere. Pysslat med det länge...
The first rule of house-fit is "You DO talk about house-fit".
Righty. På tal om House-Fit så finns det en "liten" hög med sten kvar om intresse fortfarande finns. ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
tommib tommib skrev:
Righty. På tal om House-Fit så finns det en "liten" hög med sten kvar om intresse fortfarande finns. ;)
Skicka en bild i PM.
 
Är källaren inred nu?
Behöver ngnstans att slagga när jag är på kurs i sthlm v42..
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Lekt lite mer murare idag. Inga bilder tyvärr. Har också gjort slut på alla armeringsjärn så jag måste åka och komplettera. Förhoppningsvis gjutning ikväll eller imorgon
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
tommib
Förresten, apropå murare....

Behöver man grundputsa leca eller kan man bara sopa på direkt med putsbruk? Tänkte köra Finjas puts & murbruk C om ingen har något bättre förslag.
 
richardtenggren
Jag har börjat med rödgrund i källaren på de väggar som inte varit putsade tidigare utan haft träpanel… :)
 
  • Gilla
F.Taleman
  • Laddar…
Finja Grundningsbruk A ska på först...
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Äsch, tänkte jag skulle slippa. Nåja, det är väl bara att köra enligt anvisningen då. Får se om putsningen blir till helgen eller när jag nu gör det
 
Efter gammalt slammade man ofta med portlandcement och lite mursand. Blanda till vällingkoncistens och dra på med kalkkvast. Brukar funka bra om man inte ska putsa så mycket att det behövs hela säckar med rödgrund.

Själv köper jag numera nästan bara portlandcement och murcement och blandar sedan de bruk jag behöver med sand och den betong jag behöver med gjutgrus.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Fick det rådet av en gammal murare när jag gjorde växthuset också, men tyckte det var enklare att köpa färdig rödgrund.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Jag putsade direkt på leca i källaren. Använde kalkbruk. Minns inte weber-numret. Det blev hur bra som helst, så jag påstår att iaf med kalkbruk behöver du inte grunda. Jag vattnade bara rikligt.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Efter att ha googlat lite är jag ganska säker på att det var weber 148 jag använde.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Problemet är att om du inte grundar så kommer Lecablocken och murbruket suga olika och du kommer att kunna se murbruksskarvarna i väggen. Att köra med en slamma av Portland cement är även det helt ok. Slamman jämnar ut underlagets sugförmåga.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Blir nog Grundningsbruk A. Det var inte så dyrt och jag behöver bara två säckar. Orkar liksom inte hålla på och blanda själv. Det är av samma skäl som jag köper färdig betong i säck istället för att köpa cement, sand och ballast. Det blir dyrare men det går snabbare och det är lättare att hantera saker i säck än lösprodukter nere i krypgrunden.
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.