Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Jag har en Bosch GSA 1100 E och den äter sig igenom trä utan större problem. Tror skillnaden är att jag till tigersågen har grova blad som är mer lika en vedsåg/fogsvans än en sticksågs fina tänder och därför inte sätts igen. Därmed saknar jag inte pendlingen.

Säkert en kul grej till att ha, men jag ser tigersågen som en destruktiv maskin utan finlir. 95% av tiden använder jag den för att riva saker. Däremot är variabel hastighet ett måste, om inte så för säkerheten.
det är pga att du inte testat med pendling som du inte saknar det…..:) stor skillnad även med grova blad. Makitan går ju att köra utan pendling förstås, så det är ju lätt att jämföra.

Skulle inte köpa en såg utan….
 
Jonas Persson
MathiasS MathiasS skrev:
det är pga att du inte testat med pendling som du inte saknar det…..:) stor skillnad även med grova blad. Makitan går ju att köra utan pendling förstås, så det är ju lätt att jämföra.

Skulle inte köpa en såg utan….
Hur bråttom har du? Det tar inte evigheter att såga av en 95x45 utan går på några sekunder. Det är trots allt en blå Bosch och ingen leksak.

Men som sagt, jag skulle inte säga nej till en med pendling. Gav 750 för min för fem år sedan, felmärkt och prismatchning gjorde underverk på slutpriset.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Hur bråttom har du? Det tar inte evigheter att såga av en 95x45 utan går på några sekunder. Det är trots allt en blå Bosch och ingen leksak.

Men som sagt, jag skulle inte säga nej till en med pendling. Gav 750 för min för fem år sedan, felmärkt och prismatchning gjorde underverk på slutpriset.
tillräckligt bråttom för att aldrig köra sticksågen utan pendling om jag inte måste. Den batteridrivna 1300-modellen från Bosch verkar ha pendling, den skulle jag kunna tänka mig.
 
Jonas Persson
MathiasS MathiasS skrev:
tillräckligt bråttom för att aldrig köra sticksågen utan pendling om jag inte måste. Den batteridrivna 1300-modellen från Bosch verkar ha pendling, den skulle jag kunna tänka mig.
En sticksåg i trä utan pendling står nästan still. En tigersåg avverkar minst lika snabbt som när du sågar frenetiskt med fogsvansen.

Det är sällan man sågar grovt virke, skulle jag riva en stockstuga blir det en annan sak. Men då kommer motorsågen fram.
 
tommib tommib skrev:
Att köra vanlig fogsvans gick jättebra på första stenen, dåligt på andra och inte alls på tredje. När jag kollade på den var tänderna halverade.
Det finns ju sågar för lättbetong som ser ut som en fogsvans... Jag har en från Jula som säkert har använts till 100 stenar.
 
tommib
Jo, men då får jag ju inte köpa en ny tigersåg....
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 9 till
  • Laddar…
Jonas Persson
tommib tommib skrev:
Jo, men då får jag ju inte köpa en ny tigersåg....
Ja denna naturlag vi kallar "villhöver" är stark.

Motion är alltid nyttigt, men elverktyg är roligare.

Du får själv bestämma vilken typ som är bäst för dig; såg, tigersåg eller tigersåg med pendling.

MathiasS nämnde det i förbifarten, batteri eller kabel. Personligen tycker jag batterihysterien gått lite väl långt och gillar kabel på rätt maskiner. Men just tigersåg med sina långa blad är lite som häcksaxen, kabeln letar sig på något maigiskt sätt till klingan. Så tigersåg hör helt klart till kategoribn där batteri är vettigt.
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jo, men då får jag ju inte köpa en ny tigersåg....
Du behöver lite fysiskt arbete när du sitter still där nere i källaren...
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
tommib
Jag längtar till källaren....

Sitter och jobbar hemifrån för ovanlighetens skull och lyssnar på en utbildning om upphandlingsjuridik och utvärderingsmodeller. Det är ärligt talat roligare att gjuta betong.
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Låter lika torrt som cement :crysmile:
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag längtar till källaren....

Sitter och jobbar hemifrån för ovanlighetens skull och lyssnar på en utbildning om upphandlingsjuridik och utvärderingsmodeller. Det är ärligt talat roligare att gjuta betong.
Du får glädja dig åt att offentlig upphandling kostar mer än det smakar.

Eller vänta nu…! ;)
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
tommib
Storsäck med grus på en träpall vid baksidan av ett hus, nära en svart staket och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade tid att flytta en sån här från uppfarten till baksidan. Ca 800 kg så ett helt ok crossfitpass.
 
  • Gilla
nino och 5 till
  • Laddar…
S
Crossfit?
En sten i taget eller hela säcken?
 
tommib
Skyffel och murarhinkar. Genom huset :)
 
  • Gilla
  • Wow
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Fulkemisten
House-fit hetere. Pysslat med det länge...
The first rule of house-fit is "You DO talk about house-fit".
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.