Mikael_L
Men det är fortfarande en cliffhanger ... :surprised: :sweat: :thinking:

Nu bara med lite färg ... :cool:
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Ser väl mest ut som förberedelse för att plocka hem en röntgengardin i bly från jobbet istället för den blommiga.
 
  • Gilla
  • Haha
b8q och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Interiör från klädkammaren. Detta hör alltså till projekt källare. Kan någon gissa varför ;)
Jag gissar att det börjar ta slut på arbetsmoment som kräver transport av material genom det minimala hålet så du börjar planera att bygga en riktigt nedgång med trappa?
 
tommib
Inte då. Har du inte hört talas om titthålskirurgi? Klart det går att göra titthålsbyggen också.

Det är balken till vinschen, som jag frågade om i en annan tråd (som flera uppenbarligen har läst).
 
  • Gilla
hackatall
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag gissar att det börjar ta slut på arbetsmoment som kräver transport av material genom det minimala hålet så du börjar planera att bygga en riktigt nedgång med trappa?
Jag gissar att det slutar med en hiss i klädkammaren, det är väl bara en avancerad ubyggnad av vinschen såär det klart :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Det kanske nalkas VP-flytt :)?
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Nja, det är nog minst ett år bort. För att flytta den måste brinerören också dras om och för att det ska göras måste en utbyggnad vara påbörjad och för att.... Ja, ni fattar.

Däremot är är det ett kassaskåp som ska ner :)

Och så vill jag testa konceptet.
 
tommib
Betongplatta med isolering och plastsäckar framför inplastat berg i en byggprojektsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Format av.

Började också plasta in berget bakom, mest för att plasten ska ligga rätt i förhållande till det som är under plattan. Just här har jag aldrig sett något inträngande vatten men man kan väl göra rätt för det... Jag övervägde att mura några varv leca också men blev lite oväntat andfådd och svettig av det andra jobbet så jag tar det nog lite lugnt närmaste dagarna.
 
  • Gilla
Donn och 4 till
  • Laddar…
tommib
Förberedde lite i torsdags. Ny fin betongbil (sedan sommaren i alla fall).
En bagagelucka på en bil öppen med flera säckar av betong redo för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gräsänkling i helgen så då blir det gruvarbete som vanligt. Har hunnit armera, forma och gjuta. Bland annat gjorde jag kanten mellan stora golvet och första nivån som har stört mig länge. Fick hjälp av grannen att lyfta ner 400 kg betong och sju hinkar med grus. Måste få tag på en polare så jag kan få ner de resterande två tonnen med grus som står på uppfarten och nu börjar bli lite i vägen. Skulle vara skönt att få ner dem innan det blir höst på riktigt.

Nyformad betongkant och armeringsmaterial i ett pågående källarrenoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggplats i källare med armeringsmaterial, betongblock och plastöverdrag över grusgrop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybetonggjuten kant vid övergång mellan olika nivåer i ett byggprojekt, verktyg och material syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Luddis_1 och 16 till
  • Laddar…
tommib
Nyformad betongplatta i byggprojekt, verktyg och material synliga, med återanvända betongrester för återfyllnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Betongarbeten i ett byggprojekt med murade block och nivellerade trappsteg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Format av. Det blev helt ok. Några ställen var lite dåligt vibrerade så det var lite håligheter men det är nu lagat med murbruk. Borde lagat med betong men orkade inte blanda det och jag hade ändå murbruk färdigt.


Lekt lite mer murare.
Betongkonstruktion med vissa håligheter lagade, omgiven av byggmaterial och en arbetslampa i ett ofärdigt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete med synliga betongväggar, verktyg och återanvänd betong som fyllnadsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Notera återanvändningen av betongrester som återfyllnad. Slipper släpa upp det och slipper släpa ner grus.

Tigersåg med stenblad och oöppnad säck av murbruk på ett dammigt betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Undrar varför jag inte köpte en sån här såg tidigare? Den är rätt trevlig, jag hoppas att den håller också. Att köra vanlig fogsvans gick jättebra på första stenen, dåligt på andra och inte alls på tredje. När jag kollade på den var tänderna halverade.

Edit: Själva sågbladet då, som är något slags stenblad från Bosch med karbidtänder. Ska funka i tegel, hålsten och lecablock säger förpackningen. Tigersågen köpte jag av någon oklar anledning för rätt många år sedan. Väntar på att den ska gå sönder så att jag kan köpa en bättre. Kanske köper en bättre ändå....
 
Redigerat:
  • Gilla
keeej och 7 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Edit: Själva sågbladet då, som är något slags stenblad från Bosch med karbidtänder. Ska funka i tegel, hålsten och lecablock säger förpackningen. Tigersågen köpte jag av någon oklar anledning för rätt många år sedan. Väntar på att den ska gå sönder så att jag kan köpa en bättre. Kanske köper en bättre ändå....
Har något liknande blad i en Makita 3070 (som ju har pendling). Den kombon är ett jädra monster i lecasten. Bladet verkar hålla länge.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Är pendling något man ska ha i tigersågar? Jag hade bespetsat mig på en Bosch GSA 1100 E för 1300 kr, bland annat för att jag har flera andra sladdmaskiner från Bosch. Batterimaskiner kör jag dock Makita 18 V.

Jag gillar iofs att ha allt från samma märke men om det finns en bra anledning till att köpa Makitan istället så är jag öppen för förslag.
 
Om du ska såga i mjuka material som trä och leca så gör pendlingen stor skillnad. Det är precis jämförbart med att stänga av pendlingen på sticksågen.

är det mest metall du ska kapa behövs således inte pendlingen.
 
  • Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Jag har en Bosch GSA 1100 E och den äter sig igenom trä utan större problem. Tror skillnaden är att jag till tigersågen har grova blad som är mer lika en vedsåg/fogsvans än en sticksågs fina tänder och därför inte sätts igen. Därmed saknar jag inte pendlingen.

Säkert en kul grej till att ha, men jag ser tigersågen som en destruktiv maskin utan finlir. 95% av tiden använder jag den för att riva saker. Däremot är variabel hastighet ett måste, om inte så för säkerheten.
 
richardtenggren
Jag har en GSA 1300, den ska ha pendling, men har inte testat Makitas med pendling så vet inte om det är någon skillnad så. På Boschen är den väl alltid på, min tidigare Makita saknade nog pendling och den hann dö innan jag slog till på Boschen, så blev aldrig någon jämförelse dem emellan.

Sågade en HEA200 med tigersågen, gick ändå rätt bra! Ska skaffa sånt där leca-blad inför källaren! :)

Såg att Duab har bra priser på Bosch just nu,
https://duab.se/maskiner-verktyg/elverktyg/tigersagar/bosch-gsa-1300-pce-tigersag?gclid=Cj0KCQjwv5uKBhD6ARIsAGv9a-zonPTJs1p1DoSiHzknshbmb5jed4GC8jV79ADyXhK30DAZS5a7SuQaAit1EALw_wcB
J
ag köpte min för 1900 för två år sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.