Hej på er!
Jag är supernöjd med taket och panelerna.
För det första är det sjukt snyggt!
Men det levererar även ström :)
Har fått in nästan 10.000 Kwh sedan dom installerade i slutet på Maj.
Om det är bra eller inte i en jämförelse vet jag inte, men det tycker jag är bra.
som du säger, kanske inte det mest tekniska teamet, alltid massa snack om div ”optimerare” osv i andra forum. Här är det snarare fokus på utseende, premium fokus på detaljer och sen är det i deras händer.
Summa summarum, ett mkt fint tak som levererar passiv inkomst.
 
  • Gilla
LaCa67 och 2 till
  • Laddar…
F fimpan skrev:
Hej på er!
Jag är supernöjd med taket och panelerna.
För det första är det sjukt snyggt!
Men det levererar även ström :)
Har fått in nästan 10.000 Kwh sedan dom installerade i slutet på Maj.
Om det är bra eller inte i en jämförelse vet jag inte, men det tycker jag är bra.
som du säger, kanske inte det mest tekniska teamet, alltid massa snack om div ”optimerare” osv i andra forum. Här är det snarare fokus på utseende, premium fokus på detaljer och sen är det i deras händer.
Summa summarum, ett mkt fint tak som levererar passiv inkomst.
Vad slutade kostnaderna på? Det är ju ändå det som man skall jämföra med för att kunna göra en helhetskalkyl...
 
F fimpan skrev:
Hej på er!
Jag är supernöjd med taket och panelerna.
För det första är det sjukt snyggt!
Men det levererar även ström :)
Har fått in nästan 10.000 Kwh sedan dom installerade i slutet på Maj.
Om det är bra eller inte i en jämförelse vet jag inte, men det tycker jag är bra.
som du säger, kanske inte det mest tekniska teamet, alltid massa snack om div ”optimerare” osv i andra forum. Här är det snarare fokus på utseende, premium fokus på detaljer och sen är det i deras händer.
Summa summarum, ett mkt fint tak som levererar passiv inkomst.
Tack för feedback! Ungefär hur har det levererat jämfört med deras uppskattning eller kalkyl, har du koll på det?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Vad slutade kostnaderna på? Det är ju ändå det som man skall jämföra med för att kunna göra en helhetskalkyl...
kan tyvärr inte avslöja totala kostnaden, då vi sign en superdeal med två tak samtidigt i området och har haft det för visning och repotage för deras användning.
 
F fimpan skrev:
kan tyvärr inte avslöja totala kostnaden, då vi sign en superdeal med två tak samtidigt i området och har haft det för visning och repotage för deras användning.
Vad skulle det ha kostat?
 
  • Haha
JD9
  • Laddar…
F fimpan skrev:
kan tyvärr inte avslöja totala kostnaden, då vi sign en superdeal med två tak samtidigt i området och har haft det för visning och repotage för deras användning.
Ok. Det hade varit intressant att veta. Jag är ju som tidigare diskuterats skeptisk till detta ur ett samhällsperspektiv, men får jag ihop kalkylen så kan jag tänka mig att lägga ett sådant ändå när det är dags för takbyte.
 
”Ur samhällsperspektiv” vad menar du?
Jag bygger inte taket åt någon annan, det är mitt tak.
Hursom, ett okomplicerat tak med relativt lite lutning och inte massa håltagning samt vinklar går nog loss på ca 450-500.000:- innan avdrag om det är typ 150-155 kvm totalt och ca 130-135 kvm paneler
 
Jag har fått offerter runt 400k för mitt tak, drygt 125kvm enkelt sadeltak.
Total produktion årligen runt 16-17000 kWh
 
Jag har också bytt tak. Tittade på integrerat. Fick någon offert på närmare 700k (benders carisma + någon typ solcell), halvkomplicerat tak med vinkelutbyggnad. Skulle ha solceller i 2 riktningar. Vi la sedan bara carisma på allt för en kostnad av 170k. Så i mitt fall var deltat närmare 500k för att få lyxen av integrerade celler. Celler som man inte vet om de går ersätta om 15-20 år om något fallerar.
 
  • Gilla
Henke-70
  • Laddar…
Klev över 10.000 Kwh igår! Wohoo.
Missade ju tyvärr April och nästan hela Maj.
Blir nog tight o få in mer än 10,5-11 Mwh iår.
 
  • Gilla
JD9 och 2 till
  • Laddar…
D Davoda skrev:
Jag har fått offerter runt 400k för mitt tak, drygt 125kvm enkelt sadeltak.
Total produktion årligen runt 16-17000 kWh
Integrerat eller utanpåliggande? Från vilka leverantörer? Hur mycket installerat totalt i kW och i vilka väderstreck?
 
M MatteGbg skrev:
Integrerat eller utanpåliggande? Från vilka leverantörer? Hur mycket installerat totalt i kW och i vilka väderstreck?
Integrerat.
Total produktion mellan 16-17 000 kWp ungefär.
Sunroof, gruppsol, Soldags.
Stora taket i sydläge, ett litet tak (med utanpåliggande i svag lutning i norr)
 
P
F fimpan skrev:
Blir nog tight o få in mer än 10,5-11 Mwh iår.
MWh? Hur stort tak har du?
 
P pmd skrev:
MWh? Hur stort tak har du?
:rofl: Lite väl mycket där!
1,1 Gwh ska det vara.
 
KILO!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.