Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är förmodligen riktigt dålig effekt på kakelugnen! Dålig värmelagrande effekt också. Myselda och njut av att du har den billigaste uppvärmingen som finns.
Aldrig myselda i en kakelugn , då spricker den.
Två fulla hårt eldade brasor sen stäng spjäll mm så ger en gammal kakelugn många 100w i timmar.
 
Nu hittar du på. Att elda hårt ger stora hastiga temperaturförändringar. Det sliter mycket mer än lugnare temperaturförändringar.
 
B BSOD skrev:
Insidertips: när värmeverken köper bränsle så väger de ett bränsleprov, ställer det i ugnen på 125C ungefär (om jag inte minns fel), och sedan väger det igen, för att avgöra hur mycket fukt det var i bränslet. Det är lätt att väga exakt.

Det blir betydligt mer exakt sätt att bestämma hur mycket energi man fått, jämfört med att trassla med volym och massa antaganden.

Naturligtvis tar det lång tid i ugnen med tjocka klabbar. Man får klyva testpinnarna till mindre stickor.
Ja, så mäter jag när jag vill kolla hur fuktig veden är. Enkelt och noggrant. Väger-torkar-väger, räknar ut skillnaden i vikt. Då vet jag vattnets vikt före torkning.
 
M
D Daniel 109 skrev:
Nu hittar du på. Att elda hårt ger stora hastiga temperaturförändringar. Det sliter mycket mer än lugnare temperaturförändringar.
Man kan ju ta orden fel. Men kakelungsmakaren som sköter om mina ugnar visade och förklarade.
Tänd en rejäl brasa och kör alltid med fulla spjäll. Fyll sen på en gång när första brunnih ut. Funkar toppen på våra spisa från förrförra seklet
 
M Markarbetaren skrev:
Får nog hålla med Daniel 109 här!
citat:
"4. Elda lugnt! Kakelugnen får aldrig bli så varm att du inte kan lägga handen på kaklet. Då har du eldat för hårt och riskerar skador på kakelugnen."

Elda i kakelugn – så gör du! - Kamin & Energi i Nyköping (kamin-energi.se)
Så varm blir inte någon av våra ugnar som eldas varje vinter.
Men bäst är nog att lära sig sin ugn. Hur mycket sand mm som ska värmas upp.
Poängen var att inte myselda i den som en öppen spis och aldrig med öppna luckor, vilket jag iof inte skrev. Men dom påtalar detta i din länk och trycker samtidigt på att elda rejält och sen låta den vara.
 
Stryper du så sotar elden, men du spräcker absolut inte en kakelugn genom att elda lugnt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Stryper du så sotar elden, men du spräcker absolut inte en kakelugn genom att elda lugnt.
Så må vara, jag har fått lära mig utav dom som jobbar med detta att myselda är big nono för då förstör man ugnen.
 
Antingen definierar du myseldning annorlunda än jag eller också låter det som ett missförstånd.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
B
C cap skrev:
Så må vara, jag har fått lära mig utav dom som jobbar med detta att myselda är big nono för då förstör man ugnen.
Var det kondens ni pratade om? Att elda med så låg effekt att man får kondens i skorstenen eller slutet av kakelugnen är ju inte bra. Gäller alla eldstäder.

Jag har i alla fall fått lära mig att kakelugnen ska eldas på full effekt en kort stund, och sedan på "halv fart" ungefär tills den är varm (men inte brännhet).
 
D Daniel 109 skrev:
Antingen definierar du myseldning annorlunda än jag eller också låter det som ett missförstånd.
Så kan det vara, för mig är det samma som att elda i en öppen spis. Dvs en ny pinne hela tiden med konstant brasa
 
M
B BSOD skrev:
Var det kondens ni pratade om? Att elda med så låg effekt att man får kondens i skorstenen eller slutet av kakelugnen är ju inte bra. Gäller alla eldstäder.

Jag har i alla fall fått lära mig att kakelugnen ska eldas på full effekt en kort stund, och sedan på "halv fart" ungefär tills den är varm (men inte brännhet).
Vill minnas att när jag monterade min kamin med stålskorsten så var det minst 65gr 0,5m innan rökrörets ände som gällde för att slippa kondens.
 
D Daniel 109 skrev:
Nu hittar du på. Att elda hårt ger stora hastiga temperaturförändringar. Det sliter mycket mer än lugnare temperaturförändringar.
Sotarn sade till mig att folk eldar aldelens för lugnt nu för tiden då sotar det mer och kan bildas tjära i skorstenen börja lugnt och och sedan ha bra drag sa han både vad häller kamin och vespiseln
 
M MrDizzy skrev:
Tänker mig att man kan göra en automatisering mha en raspberry pi.
Man behöver ha ett matningsband'
Nått som kan tända ljuset
samt något som känner av om ljuset brinner eller inte. (för styring av matningsbandet) typ en ljussensor.
Svåra tricket är väl att komma på något som kan tända ljuset och styras från pie:n
En liten sparlåga från en gasolbrännare som tänder veken när värmeljuset passerar förbi. Bandet måste var 4 timmar långt så att ljuset brunnit ut vid. Vägs ände. Skrotvärdet på aluminiumet är inte oväsentligt.
Bengt a
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
B boohoo skrev:
Slog på skynews precis som hade ett 15 minuters reportage om elpriserna i Storbrittanien och EU. Här hemma tycker jag det är förvånansvärt tyst om elpriser, orsaker etc.
Det är ju snart val..
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.