K krill7 skrev:
Jo absolut, med 16A 3 fas så bör du väl kunna kräma ur maximalt 11KW, "Problemet" som jag ser det är att skulle du göra det så kommer du bli straffad med en kostnad på 33,5 *11 varje månad.

Så för min del ser jag ingen anledning för laddbox, jag kan inte ladda snabbare vilket hade varit mitt incitament för att skaffa en laddbox. (Jo jag kan ladda snabbare men vill inte pga av extraavgiften.)
Kostnaden för effekten kommer ju inte bli 33,5*11/månad utan 33,5*(11-normal maxeffekt). Om du normalt drar 9kW i maximaleffekt och ökar till 11kW för att du snabbladdar så blir merkostnaden för att snabbladda 33,5*2=67kr/månad.

Annars är det ju en fördel att kunna smeta ut elbilsladdninge på alla faserna och ladda med 6A trefas=4152W istället för 6Aenfas=1380W. Du kommer ladda bilen snabbare utan att få ökad effekttariff.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Effekttariffen går mot total effekt inte strömmen i den högst belastade fasen. En effektvakt på laddboxen ställd till vad som normalt är högsta effekten löser problemet.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Du bör ju inte ta ut mer än 10A kontinuerligt ur ett Schuko-uttag, helst bör du inte gå över 8A som jag förstått det. Om du kan begränsar dig till det så är det bra. Annars kan du kanske köpa en enfas laddbox med CEE-uttag och ställbar laddström för 1300kr från Kina...
Har du någon källa för detta?
 
VidarS
Samtidigt är de testade och godkända för 16A på motsvarande sätt som CEE don som ofta rekommenderas.
 
M merbanan skrev:
Har du någon källa för detta?
Det finns flera trådar i detta forum som diskuterar detta. Elektrikerna i dessa litar jag på.

Jag har dessutom själv varit elektriker en gång i tiden, numera är jag ingenjör. Lägg till detta att jag har erfarenhet av två "elbränder" hemma också (pga dåligt jobb av installatörer/tillverkare), så jag vet vad som händer om man lastar mer än vad anslutningen tål.

Läs även detta:
- https://www.elinstallatoren.se/2020/09/allmanbruksuttag-av-schuko-typ-ar-for-nodfallsladdning/

Detta citat kommer från den sidan:
– Vid laddning med strömmar på 10 A eller mer så har erfarenhet visat att uttagen utsätts för påfrestningar som förstör dem. Elsäkerhetsverket anger att laddströmmen bör begränsas till 8-10 Ampere, säger Joakim Grafström hos SEK Svensk Elstandard som gav ut en handbok om laddning av elfordon förra året.
 
VidarS
D Daniel 109 skrev:
Samtidigt är de testade och godkända för 16A på motsvarande sätt som CEE don som ofta rekommenderas.
Nyckelordet här är kontinuerlig drift.
En EVSE drar 16A i timmar i streck, det är inte schukouttaget, och ofta inte infrastrukturen bakom heller, dimensionerad för.
16A momentant okej, 16A kontinuerlig? Not so much.
 
Jo, det är den. Det finns ingen skillnad i dimensionering beroende på vilken typ av laster som ansluts. Dimensioneringen är beräknad för kontinuerlig belastning.
 
VidarS
D Daniel 109 skrev:
Jo, det är den. Det finns ingen skillnad i dimensionering beroende på vilken typ av laster som ansluts. Dimensioneringen är beräknad för kontinuerlig belastning.
Du menar alltså på fullt allvar att ett schukouttag och infrastrukturen bakom (som oftast är 1,5kvadrat) är dimensionerat för kontinuerlig last på 16A?
Det tar jag gärna en källa på.
 
Nej, ska det avsäkras 16A så är det i allmänhet 2,5mm^2, även om 1,5mm^2 är okej under rätt förutsättningar. Det är exakt samma dimentioneringsregler som för allt annat som kan dra 16A.
 
  • Gilla
krill7
  • Laddar…
Även om du har 2,5mm2 så är den stora svagheten kontaktytan mellan stickpropp och eluttag. Är bägge två i toppform så fungerar det alldeles utmärkt, men med de materialval som görs så kommer anläggningen att bli sämre med tiden. Särskilt när sakerna hanteras utomhus och kanske till och med i saltdränkt luft. Ett ett år gammalt eluttag som är monterat utomhus har ofta problem med oxider på anläggningsytorna.

Mitt 16A CEE-uttag som kör 16A kontinuerligt blir inte varmt, det schuko-uttag som laddar barnens mopedbil blir extremt varmt redan vid 8A (som den laddar med). Jag märker också av detta när jag laddar med reseladdaren till min bil (10A), den blir väldigt varm i vissa eluttag. Och inte varm alls i andra uttag...
 
  • Gilla
sinclairhacker och 1 till
  • Laddar…
Då är det nog läge att byta de uttag som har hög resistans.
 
sunnis
T toolman77 skrev:
Kostnaden för effekten kommer ju inte bli 33,5*11/månad utan 33,5*(11-normal maxeffekt). Om du normalt drar 9kW i maximaleffekt och ökar till 11kW för att du snabbladdar så blir merkostnaden för att snabbladda 33,5*2=67kr/månad.

Annars är det ju en fördel att kunna smeta ut elbilsladdninge på alla faserna och ladda med 6A trefas=4152W istället för 6Aenfas=1380W. Du kommer ladda bilen snabbare utan att få ökad effekttariff.
Under vintermånaderna speciellt så har nog i princip de flesta hushållen en effekttop på 11kW eller mer vid något tillfälle. Räcker med att VP-kompressorn går samtidigt som man kör ugnen och spisen vid matlagning så har man redan där med vanliga förbrukar i huset skapat månadens effekttopp som en elbilsladdare annars hade gjort.

67kr/månaden i merkostnad för effektavgift kan även komma från andra förbrukare och tillfälligheter också.

Inte för att jag tycker systemet är bra, men tror inte det kommer bli någon "kioskvältare" direkt för de flesta abonnenter för elnätsavgiften så länge man har en huvudsäkring på 16-25A. Sedan skulle även grundavgiften sänkas en del med effektsystemet.
 
VidarS
D Daniel 109 skrev:
Nej, ska det avsäkras 16A så är det i allmänhet 2,5mm^2, även om 1,5mm^2 är okej under rätt förutsättningar. Det är exakt samma dimentioneringsregler som för allt annat som kan dra 16A.
Jag har exakt 0 Schukouttag här hemma som är säkrat upp med 16A/2,5kvadrat. Allt är 10A. Även om mina uttag ser helt nya ut, så hade jag inte vågat dra kontinuerlig 10A ur mina schukos.

när även ESV säger att man max bör dra 8-10A ur schuko, så förstår jag inte ivern efter att utmana?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ja, jag kan bara svara för mig men jag har laddat min leaf i 18 månader i ett cee /shucko uttag utan värmeutveckling eller några problem. Det satt på egen jfb med 2,5mm2 kablar hela vägen.

Kommer jag ur beställningen med laddboxen så blir det samma uttag som får ladda den nya.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.