Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Nu läste jag en artikel i läkartidningen om barnvaccineringen [länk]
Den är skriven av ett flertal läkare och man skriver att vaccinet befinner sig i fas 3.
Det finns längst ner också en länk till ett svar på debattartikeln, där man säger att vaccinet visst är godkänd och befinner sig i fas 4.
Kan någon insatt förklara för mig varför en stor grupp läkare säger att vaccinet befinner sig i fas 3, medan andra säger att det är fas 4?
Jag är förstås inte insatt i hur just de läkarna resonerar men det finns ju många vaccinmotståndare här i tråden som brukar skriva att de bland annat inte vaccinerar sig för att vaccinet är experimentellt och inte godkänt (båda delarna felaktigt förstås). Det verkar vara en del av antivaxx-rörelsens olika argument för att pådyvla andra hur farligt vaccinet är.

De preliminära resultaten från fas 3-studien för 12-15 år kom i april: https://www.bmj.com/content/373/bmj.n881
Varpå EMA godkände vaccinet utifrån resultatet i fas 3-studien i maj: https://www.ema.europa.eu/en/news/first-covid-19-vaccine-approved-children-aged-12-15-eu
 
BirgitS
M mickef skrev:
Mycket medel skulle kunna tillgodogöra svensk sjukvård och beredskap om viljan och väljarna fanns.
Vad menar du med det?

Min fråga var:
"Och vad finns det för stora idiotprojekt som betalas av regionskatten?
Dessutom måste det ju finnas sådana i alla regioner om det ska gå ihop sig."
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Vad är för koppling du menar?Är ju självklart att dom dog i covid 19 pga deras immunförsvar inte orkade med sjukdomen och varför överlevde dom andra brukarna som blev smittade?
Jag tror att fsn menar att vaccineringen på det äldreboendet kan t.ex. ha skett med förstört vaccin (transportskadat) och att de äldre där därför inte har varit skyddade. (Dock tror jag att det är troligare att det har gått för lång tid sen vaccinationen.)

Det har alltid varit så att en stor del av de smittade på ett äldreboende inte har avlidit. Det var så redan under första vågen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad menar du med det?

Min fråga var:
"Och vad finns det för stora idiotprojekt som betalas av regionskatten?
Dessutom måste det ju finnas sådana i alla regioner om det ska gå ihop sig."
Det får räcka med att tråden har börjat handla om svensk vårds tillkortakommande.
Det är inte regionerna som ska omfördela resurser primärt utan statens olika meningslösa projekt och slöseri ska stoppas och pengarna ska läggas på svensk välfärd och omsorg.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror att fsn menar att vaccineringen på det äldreboendet kan t.ex. ha skett med förstört vaccin (transportskadat) och att de äldre där därför inte har varit skyddade. (Dock tror jag att det är troligare att det har gått för lång tid sen vaccinationen.)

Det har alltid varit så att en stor del av de smittade på ett äldreboende inte har avlidit. Det var så redan under första vågen.
Åtusan så måste det ju vara och inte som läkarna säger att brukarna är svaga och inte orkar med sjukdomen. Sämsta bortförklaringen hittills.
 
F
V växelventil skrev:
Vad är för koppling du menar?Är ju självklart att dom dog i covid 19 pga deras immunförsvar inte orkade med sjukdomen och varför överlevde dom andra brukarna som blev smittade?
jag ger upp. Du ser ingen, absolut ingen uppenbar koppling mellan dessa 8 dödafall? Förresten, svara inte på det.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
M mickef skrev:
Kollektivtrafik är en samhällsservice och bör vara avgiftsfri i rusningstid och trängselskatten ska tas bort. Pengar som saknas ska tas från idiotprojekt som belastar skattekistan.
Avgiftsfri i rusningstid? Inte tvärtom då för att sprida ut resenärerna över dagen? Med din prismodell får de dimensionera flera ggr högre gör rusningen och sedan är den outnyttjad till kvällen. :thinking::rolleyes:

Är det samma resonemang när du skulle dimensionera sjukvården?
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Avgiftsfri i rusningstid? Inte tvärtom då för att sprida ut resenärerna över dagen? Med din prismodell får de dimensionera flera ggr högre gör rusningen och sedan är den outnyttjad till kvällen. :thinking::rolleyes:

Är det samma resonemang när du skulle dimensionera sjukvården?
Rusningstiden är när de som bidrar till vår välfärd tar sig till och från gruvorna och de är värda lite extra service till skillnad från samhällets friåkare. Och ja, de är värda en fullgod sjukvård utan att behöva köa även där.
 
  • Haha
Pin
  • Laddar…
M mickef skrev:
Rusningstiden är när de som bidrar till vår välfärd tar sig till och från gruvorna och de är värda lite extra service till skillnad från samhällets friåkare. Och ja, de är värda en fullgod sjukvård utan att behöva köa även där.
…och gratis kommer att locka fripassagerare i form av pensionärer, skolbarn, arbetslösa.sjukskrivna och andra samhällets slashasar till denna tid som blir rusning 2.0

Köa kommer ju arbetarna att behöva göra bakom kadrar av grånade pensionärer med rullatorer, horder av småglin med ryggsäckar, några burksamlare med sopsäckar och diverse löst folk utan mål och mening med sin resa. Här kommer plebejerna på väg till gruvorna!


De ovaccinerade är kanske friåkare i sjukvården? Trots att det är lika gratis att vaccinera sig som att åka med i mickes buss.
 
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
KristinaRT
F fsn skrev:
Det är jag fullständigt medveten om. Då vet du säkert att man inte blir lika sjuk om man är vaccinerad, därför är det anmärkningsvärt att 8st fullvaccinerade dör på samma boende. Om det är så att många på boendet är vaccinerade samtidigt så är jag väldigt nyfiken på hur du kan veta att det inte finns potential för att det skulle hunna vara en felhantering av vaccinet?
Baserat på vilka som idag får plats på boende (och det är en annan diskussion) är det personer som är mycket gamla, mycket sköra och/eller har mycket stort vårdbehov. Typ multisjuka, >90 eller med allvarliga funktionshinder efter stroke. gissningsvis dessutom vaccinerade första kvartalet i år, kanske tom jan-febr. Vilket alla är faktorer som ökar risken att avlida i covid
(Även efter vaccination).

Men jag håller med om att 8 st avlidna fullvaccinerade på ett och samma boende är något man ska bli fundersam över och titta mycket noga på!!!
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
…och gratis kommer att locka fripassagerare i form av pensionärer, skolbarn, arbetslösa.sjukskrivna och andra samhällets slashasar till denna tid som blir rusning 2.0

Köa kommer ju arbetarna att behöva göra bakom kadrar av grånade pensionärer med rullatorer, horder av småglin med ryggsäckar, några burksamlare med sopsäckar och diverse löst folk utan mål och mening med sin resa. Här kommer plebejerna på väg till gruvorna!


De ovaccinerade är kanske friåkare i sjukvården? Trots att det är lika gratis att vaccinera sig som att åka med i mickes buss.
Det är nog ingen fara, de sover som sötast efter nattens tevetittande.
 
M mickef skrev:
Det är nog ingen fara, de sover som sötast efter nattens tevetittande.
Då får jag lita på din kunskap på det området.
 
  • Haha
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
[länk]

[länk]

Förhoppningsvis vet de vad de pratar om.
F fsn skrev:
Vi har pratat med våra företagsjurister om en massa olika Covid-relaterade frågor. Enligt dom får man inte fråga. Det har varit andra frågor tidigare hur man hanterar smittspårning på arbetsplatsen om nån varit i kontakt med nån som testat positivt och dessa personer har inte heller varit tillåtna att namnge vilket försvårar spårningsarbetet.
Vad menar de att man bryter mot om man frågar?

Inte ens fackens jurister säger att man inte får fråga. Det alla (jag sett hittills) sagt är att det kan vara olämpligt, men framförallt att det centrala är hur man agerar på det.
 
P
V växelventil skrev:
I fallet kalix var det en som var vaccinerad som hade varit ute och rest som tog in smittan på boendet.
Det spelar inte så stor roll. Risken större att en ovaccinerad tar med sig smitta än att en vaccinerad gör det. Ovaccinerade bör inte besöka äldreboenden men alla besökare bör hålla avstånd.
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.