Sen när jag ändå hade slipgrejerna framme tog jag bort färgen, mest för @nanowire s hjärtats skull. Slipad yxa med delvis avlägsnad färg avslöjar den underliggande metallytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hittade det här under all färg En hand håller ett slipat verktyg där man ser texten "S.A. WETTER STORVIK" uppenbarad efter borttagen färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai och 9 till
  • Laddar…
Cheesen
Frustrator Frustrator skrev:
Sen när jag ändå hade slipgrejerna framme tog jag bort färgen, mest för @nanowire s hjärtats skull.[bild]
Hittade det här under all färg[bild]
Varför är den så blodig?
 
Cheesen Cheesen skrev:
Varför är den så blodig?
Den är helt oblodig. Förra ägaren tyckte den skulle målas kanske som rostskydd. Så vederbörande slabbade på en röd grundfärg och sen vit färg ovanpå. Sen låg den i princip oanvänd efter det tills jag hittade den på en loppis. Nu skavs ju all färg av vid användning och nano får en hjärtattack varje gång min yxa är på bild för att han tror att jag satt den i benet ;)
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Det gjorde min farfar en gång ute i skogen, fick cykla hem ca 10km, gummistöveln var fylld med blod sade dom.
 
Cheesen
DennisCA DennisCA skrev:
Det gjorde min farfar en gång ute i skogen, fick cykla hem ca 10km, gummistöveln var fylld med blod sade dom.
Hur gick det med cykeln?
 
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Det gjorde min farfar en gång ute i skogen, fick cykla hem ca 10km, gummistöveln var fylld med blod sade dom.
Pysslade om en nyantagen student en gång som högg sig i smalbenet ett par veckor in i mottagningsaktiviteterna. Jag hade väl ett milt adrenalinpåslag själv och kunde inte hålla mig från att kommentera hur det såg ut "där inne" och den stackarn blev bara blekare och blekare...sedan krockade de på vägen till akuten.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Det gjorde min farfar en gång ute i skogen, fick cykla hem ca 10km, gummistöveln var fylld med blod sade dom.
Kan man kasta in hatten?
 
  • Gilla
  • Haha
kulle och 2 till
  • Laddar…
Alltså har jag skrivit dålig svenska eller nåt? Jag förstår inte.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Alltså har jag skrivit dålig svenska eller nåt? Jag förstår inte.
"Kasta in hatten" refererar till den här sketchen;
 
  • Haha
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Alltså har jag skrivit dålig svenska eller nåt? Jag förstår inte.
Nä du är finlandssvensk och för ung. Du har troligen inte hört den här sketchen.


Någon hann före
 
Övat på att få till ngn slags ytbehandling
Hantverkare övar på ytbehandling av trä på en svarv, med närbild på behandlad träyta och svarvverktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai och 11 till
  • Laddar…
En kniv fastspänd i en slipställning med en vattenpassindikator som visar slipvinkeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snyggat till en kniv.
 
  • Gilla
Alltgår och 3 till
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
[bild]
Snyggat till en kniv.
Hej Anderscurl!

Kan du ge lite mer fakta om knivslipen?
Var har du köpt den?
Vilka stenar har du?
Och framför allt ditt omdöme om hur den fungerar.

Dag
 
stigen stigen skrev:
Hej Anderscurl!

Kan du ge lite mer fakta om knivslipen?
Var har du köpt den?
Vilka stenar har du?
Och framför allt ditt omdöme om hur den fungerar.

Dag
Hej Dag,

Det är enklast, billigast möjliga från amazon.se 299kr inklusive frakt. Då inklusive stenarna. Grit 120, 320, 600 & 1500. Även vinkelmätaren är därifrån.

Lite rapplig, men det skulle avhjälpas av att fästa den i lämplig skiva. Med vinkelmätaren var det mycket enkelt att ställa in önskad vinkel. Vinkeln stämmer bra mellan stenarna. Största nackdelen är dock att det inte är snabbfäste/enhandsfattning för att vända kniven. Så det är lite pill att byta sida. (1st insex skruv och tre hands fattning.)
Stenarna är limmade på ett plastblock. Men då jag inte lägger något tryck på verkar de plana och lämnar bra yta efter sig. Med 1500 grit blir eggen riktigt blank.
Kommer jag uppgrader? Japp, det kommer jag. När rätt deal dyker upp. Men endast för att få enhandsgrepp att vända kniven med. Nu är den 20år gamla Ica kniven bättre än ny. Och då har den haft många dyrare konkurrenter i lådan som fått gå vidare.
https://www.amazon.se/dp/B07ZYKPKKP...7c-32b2-4a45-b4f7-d172050fd68a&pd_rd_wg=Jyzd4

Anders
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Hej Dag,

Det är enklast, billigast möjliga från amazon.se 299kr inklusive frakt. Då inklusive stenarna. Grit 120, 320, 600 & 1500. Även vinkelmätaren är därifrån.

Lite rapplig, men det skulle avhjälpas av att fästa den i lämplig skiva. Med vinkelmätaren var det mycket enkelt att ställa in önskad vinkel. Vinkeln stämmer bra mellan stenarna. Största nackdelen är dock att det inte är snabbfäste/enhandsfattning för att vända kniven. Så det är lite pill att byta sida. (1st insex skruv och tre hands fattning.)
Stenarna är limmade på ett plastblock. Men då jag inte lägger något tryck på verkar de plana och lämnar bra yta efter sig. Med 1500 grit blir eggen riktigt blank.
Kommer jag uppgrader? Japp, det kommer jag. När rätt deal dyker upp. Men endast för att få enhandsgrepp att vända kniven med. Nu är den 20år gamla Ica kniven bättre än ny. Och då har den haft många dyrare konkurrenter i lådan som fått gå vidare.
[länk]

Anders
Tack Anders!

Då får det bli ”spaning” efter en vändbar modell!

Dag

PS. Snabb spaning gav följande resultat! Ser ut att vara vändbar.

Dag

Professionellt knivsliparsystem med flera slipstenar, instruktionsmanual och bärpåse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.