Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P Pin skrev:
[länk]

Tyder inte barnkonventionen på samma sätt som du gör.
  1. Barnets föräldrar eller annan vårdnadshavare ansvarar för barnets uppfostran och utveckling. De ska också stötta barnet i att få sina rättigheter uppfyllda.
 
harry73
P Pin skrev:
Jag vaccinerades på en skola, som ställt gymnastiksalen till förfogande i somras. Jag tror du får se skolan som en lokal, inte arbetsplats eller något liknande. Läraren och klasskamrater är knappast närvarande när enskilda elever får sprutan.
F fsn skrev:
En skola är en lokal, en vaccinatör är kanske nåt annat? Jag vaccinerade mig i en Padelhall.
Om vaccineringen sker under skoltid på skolan, då är det lätt hänt att man ser vilka elever ska till vaccinlokalen och vilka inte.
Eller så frågar man vilka barn ska vaccineras och då vet skolan också.
Har skulle tro att infon räknas som känsliga personuppgifter, där det är osäker om skolans personal utan vidare får hantera dem.
Sedan har @BirgitS rätt att samma redan gäller för det vanliga vaccinsprogrammet och även där borde man kanske fråga sig hur lämpligt det egentligen är.
 
T tergo skrev:
  1. Barnets föräldrar eller annan vårdnadshavare ansvarar för barnets uppfostran och utveckling. De ska också stötta barnet i att få sina rättigheter uppfyllda.
Och sedan finns ett antal klausuler som motsäger detta.,


Vad som är bäst av vaccin eller inte finns ju inte koncensus på, iaf inte i den här tråden.
 
harry73
P Pin skrev:
Vad som är bäst av vaccin eller inte finns ju inte koncensus på, iaf inte i den här tråden.
Vad som är bäst för en specifik person vet man ju inte ens i efterhand
 
F
harry73 harry73 skrev:
Om vaccineringen sker under skoltid på skolan, då är det lätt hänt att man ser vilka elever ska till vaccinlokalen och vilka inte.
Eller så frågar man vilka barn ska vaccineras och då vet skolan också.
Har skulle tro att infon räknas som känsliga personuppgifter, där det är osäker om skolans personal utan vidare får hantera dem.
Sedan har @BirgitS rätt att samma redan gäller för det vanliga vaccinsprogrammet och även där borde man kanske fråga sig hur lämpligt det egentligen är.
”Eller så frågar man vilka barn skall vaccineras”

Lite oklart där, vem är ”man” och vem får frågan och varför skulle ”man” få ett svar?

Det finns sätt att lösa det på, man kan tex gå i grupper, tex klassvis och man kan se till att alla går dit och slussas igenom, de som skall vaccineras och se som inte skall vaccineras.

Det måsta vara underbart att se obeskrivligt stora problem hela tiden.
 
harry73
F fsn skrev:
Lite oklart där, vem är ”man” och vem får frågan och varför skulle ”man” få ett svar?
Bra fråga, det kan ju vara läraren som vill planera ett grupparbete och vill veta vilka barn försvinner under lektionen
 
harry73
F fsn skrev:
Det finns sätt att lösa det på, man kan tex gå i grupper, tex klassvis och man kan se till att alla går dit och slussas igenom, de som skall vaccineras och se som inte skall vaccineras.
Det finns absolut sätt att göra det anonymt på riktigt och dig förslag funkar säkert bra.
 
harry73 harry73 skrev:
Vad som är bäst för en specifik person vet man ju inte ens i efterhand
Inte?
 
F
harry73 harry73 skrev:
Bra fråga, det kan ju vara läraren som vill planera ett grupparbete och vill veta vilka barn försvinner under lektionen
Lärare har inte rätt att ställa sådana frågor. Lärare kan förstå var eleven är men det är som sagt inget läraren har nåt med att göra.
 
harry73
P Pin skrev:
Inte?
Nej, för det finns två alternativ och man vet bara resultatet av ett alternativ. Så det är svårt att säga vad som hade varit bäst på personsnivå
 
P Pin skrev:
Teoretiskt kan väl problemet lösas på en månad att ge samtliga spruta nr ett och spruta nr två. I praktiken tar det längre tid och alla kommer inte vaccinera sig ändå.

Hur menar du att IVA kan rampas upp snabbare än så?
Jag avvaktar nog till större hot mot mänsklighetens överlevnad än Covid 19 innan jag överväger tvångsvaccinering.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är det du syftar på med din första mening?

Inte så lätt att satsa på IVA. Vem är det som inte ska få vård för att personal flyttas till IVA?
Flockimmunitet.
Ja, tyvärr är väl vården ett norrsummespel. Vi måste omfördela resurserna. Om ett år kanske vi kan se en ljusare framtid an.
 
BirgitS
M mickef skrev:
Jag avvaktar nog till större hot mot mänsklighetens överlevnad än Covid 19 innan jag överväger tvångsvaccinering.
Tvångsvaccinering är det väl ingen som har förespråkat.
Det är väl inte frågan om hela mänskligheten ska överleva utan att så många som möjligt ska överleva, och det gäller ju inte bara att överleva covid utan också att det finns vårdpersonal som kan ta hand om trafikolyckor, cancer, hjärtinfarkter och allt annat som människor råkar ut för. Men om det inte gör dig något om dina närstående blir påkörda och behöver intensivvård för att överleva och så finns det inga intensivvårdsplatser för de är redan upptagna av covidpatienter.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.