Det var tämligen luddigt. Fanns det fall där det var brandorsaken?
 
Kan aldrig få någon form av lönsamhet om man köper ved i små säckar. Köp torr björk- eller blandved per m3.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
V ValterP skrev:
Känns som att dina värden på verkningsgrad för kaminerna är rättså höga?
Det tycker jag med .... men jag gick på de källor jag angivigt.
Dock vet jag att både kakelugn, ny plåtkamin och nya vedpannor har riktigt höga verkningsgrader så jag ifrågasatte inte värdena.
 
J Jehu skrev:
Kan aldrig få någon form av lönsamhet om man köper ved i små säckar. Köp torr björk- eller blandved per m3.
Kollar jag priserna omkring där jag bor så kostar
1kbm stjälpt ved 700kr vilket motsvarar 1120kr för 1kbm staplad ved.
och om det nu är 40L i små säckarna så ger det en kostnad på 1250 kr för 1kbm
 
M Markarbetaren skrev:
Köpte 40 säckar hos Byggmax. Lämmarna på kärran är 80cm.
[bild]

Mina bulkbyttor måttar 115x95x100 (LxBxH). Blev lite förvånad, 16st säckar inkastat i en bytta blev inte ens 70cm på höjden. Dvs. inte ens 0,8m2. Hustrun orkade inte vänta och kastade in 5 säckar i byttan bredvid och det hade fått plats utan vidare ovanpå dom 0,8. Men då hade det blivit drygt 1m3. Så min slutsats är att ca. 20st säckar från Byggmax motsvarar 1m3 stjälpt mått, då känns det inte så billigt längre, 1000kr/m3. Min gissning är att säckarna inte innehåller den uppgivna mängden. Kanske ska fylla badkaret med vatten och kolla:rofl:.
[bild]

hmm
25st 40L små säckar = 1000L , dsv 1kbm vilket ska motsvara 1.6kbm stjälpt ved.
så 20 st säckar ska då motsvara 1.3kbm stjälp ved.
men om det är som du säger att det är mindre i säckarna än 40L ...
säg 33L då får motsvarar dina 20 säckar 1kbm stjälpt.

Så ni har nog rätt i att det är nog inte 40L i varje säck.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
D DFYD123 skrev:
Jag håller helt med dig. Dock anser jag att det går åt ungefär 15säck för att motsvara en kbm stjälpt ved. Men likväl, 600:- för ved i fina hanterbara säckar tyckte jag är betydligt mer bekvämt än ett lass med 10kbm som välts ner på tomten och behöver staplas.
Kan stämma med 15 säckar. Beror på vilken leverantör man köper från I guess. Fortfarande "billigt" för K V A L I T E T
 
A
P Peter321 skrev:
Har bergvärme idag till vattenburna element. I huset finns även en kakelugn.

Jag kan vara bara få tag på ved genom att köpa färdigkluvet i butik, typ 40-50 kronor per 40 liters-säck eller så.

Det blir ju en stor osäkerhet kring hur effektiv kakelugnen / bergvärmen är etc men vad skulle ni vilt gissa att det skulle krävas för elpris för att det skulle löna sig att dra ner på bergvärmen och istället elda morgon och kväll i kakelugnen?
Har eldat med ved året runt i drygt ett år, för ett antal år sedan i braskassett. Hade egen ved men köpte ibland och tog DÅ reda på vad det kostade. Men det var för jobbigt att hålla på och elda och det blev en stress och lite tjat hemma om att bära in och fylla på när någon var borta.
Och det blev kallras från fönstren på vintern och ojämn temperatur i huset. Skall man elda med ved kom jag på skall det vara i en vedpanna med vattenburet system.
1 kubikmeter ved innehåller 2600 kWh, björk.
Verkningsgraden på kassetten satte jag till 70% Det stod 83% på instruktionen, men det stämmer nog inte. För så noggrannt kan man inte elda.
1 kubikmeter = 1820 kWh
1 kubikmeter kostar 500 kr
Det blir avrundat uppåt 30 öre/kWh

Idag kostar bara el-överföringen 89 öre/kWh + elen kanske 70 öre = 1,60 kr/kWh.
Med bergvärme blir det en cirka en tredjedel, alltså cirka 55 öre/kWh beroende på el-avtal.

25 öre per kWh skulle du spara. eller cirka 3000 kr/år för en vanlig villas värmebehov. Eldar du morgon och kväll sparar du kanske 1500 kr per år. + att du kanske pajar kakelugnen och pipan för de är gjorda för att vara igång längre tid och att man fyller på ved på dagen. Kan bli sprickor och läckage annars för ojämn eldning blir ofta att röken är sval och då är det aggressiva syror från röken om förstör långsamt murstocken och kakelugnen.

Bättre är nog att du elda på helgen eller flera dagar i rad då någon är hemma och kan passa.

Kakelugn hade min mormor och minns att det tog en hel dag innan de var genomvarma. Det är nog meningen att de skall eldas i konstant när det är säsong. Morgon och kväll så pajas nog den efter ett tag + att den aldrig hinner värmas upp ordentligt.

Sedan har man jobbet med veden. Enligt vad jag har hört skall den färdigtorkade veden alltid förvaras utomhus i en kall dragig bod eller bara under tak. Inte inomhus eller hemma i torrt garage eller i källaren, för då blir den för torr och brinner för fort. Helst bara i en carport.
Jag högg min ved på vintern för den är torrast då och klöv direkt och väntade ett år på torkning innan den skule användas. Kul att ha testat att elda mycket med ved. Men totalt meningslöst för all tid som det tog för att spara så lite. Jag fick gå ut och hämta ved i boden ett par tre gången per dag ibland i ur och skur och i djup snö, värdelöst och stressigt, Var man borta ett tag var det stressen att direkt springa in och elda. puuhhhh, inte igen. Himla få håller på att elda med ved jämt tror jag, om man jobbar osv.
Men är man tex bonde på landet och ändå är hemma och har egen ved och traktoraggregat och vedpanna med akumulatortank osv, så är det nog riktigt bra.
Nu myseldar vi bara.

Men i framtiden om man är pensionär och har riktig vedpanna så är det nog rätt bra affärsidé för en själv
 
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
M
M MrDizzy skrev:
hmm
25st 40L små säckar = 1000L , dsv 1kbm vilket ska motsvara 1.6kbm stjälpt ved.
så 20 st säckar ska då motsvara 1.3kbm stjälp ved.
men om det är som du säger att det är mindre i säckarna än 40L ...
säg 33L då får motsvarar dina 20 säckar 1kbm stjälpt.

Så ni har nog rätt i att det är nog inte 40L i varje säck.
Jag bar in 19 säckar i garaget. Ska stapla dom och se hur mycket det blir per säck.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
D rob_t_j72 skrev:
Hur mycket kostar 30m3 hos dig?
10500
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Nu har jag nog ett energieffektivt boende men det är intressant att lära sig mera
Luft/vatten pump med golvvärme, jag har även en Contura med täljsten centralt placerad i öppen planlösning med fläkt inbyggd för värmespridning.

Jag eldar ju en del med 40 l säckarna men brukar även slänga in värmelogg på slutet av "myseldningen".
Är det någon som har räknat på dessa jmf med veden? Det står på specen att de ger 4.8 kWh/kg ( 1kg styck) och kostnaden är 2,50 per styck.
I Conturan kan jag kanske räkna pessimistiskt med 65% verkningsgrad.
Om man då får jag ca 0,83 per kWh tillförd värme.

Det jag inte har koll på är hur jag ska räkna på min AutoTerm AquaMax Combi? För det fina med kråksången där är väl att den ska ha en COP som ger bra utväxling per använd kWh där.
Är det någon som vet hur man hittar hur effektiv pannan är? Eller om jag har missförstått det hela här? Jag är ny på detta med hus :D
 
V Vindens skrev:
Förr hade man en kakelugn i varje rum.
Det funkar bra att värma ett rum men inte så mycket mer. Det är lätt att få sprickor i kakelugnen om man eldar för länge eller hårt.
En ordentlig kamin dock kan värma väldigt bra.

Jag använder contura kamin och har på så sätt lägre kurva på frånluftsvärmepumpen. Det är inga astronomiska summor man sparar men mysigt. Dessutom el-element på övervåningen som endast sätta på nattetid när vi är nere i -5 eller kallare då värmen sprider sig bra uppåt.
Köp en pall briketter när de är billiga, ca 55-65 öre kWh minus verkngrad etc så kanske 100 öre/kWh färdig värme. De brinner dessutom kontrollerbart
 
  • Gilla
jaash
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Har eldat med ved året runt i drygt ett år, för ett antal år sedan i braskassett. Hade egen ved men köpte ibland och tog DÅ reda på vad det kostade. Men det var för jobbigt att hålla på och elda och det blev en stress och lite tjat hemma om att bära in och fylla på när någon var borta.
Och det blev kallras från fönstren på vintern och ojämn temperatur i huset. Skall man elda med ved kom jag på skall det vara i en vedpanna med vattenburet system.
1 kubikmeter ved innehåller 2600 kWh, björk.
Verkningsgraden på kassetten satte jag till 70% Det stod 83% på instruktionen, men det stämmer nog inte. För så noggrannt kan man inte elda.
1 kubikmeter = 1820 kWh
1 kubikmeter kostar 500 kr
Det blir avrundat uppåt 30 öre/kWh

Idag kostar bara el-överföringen 89 öre/kWh + elen kanske 70 öre = 1,60 kr/kWh.
Med bergvärme blir det en cirka en tredjedel, alltså cirka 55 öre/kWh beroende på el-avtal.

25 öre per kWh skulle du spara. eller cirka 3000 kr/år för en vanlig villas värmebehov. Eldar du morgon och kväll sparar du kanske 1500 kr per år. + att du kanske pajar kakelugnen och pipan för de är gjorda för att vara igång längre tid och att man fyller på ved på dagen. Kan bli sprickor och läckage annars för ojämn eldning blir ofta att röken är sval och då är det aggressiva syror från röken om förstör långsamt murstocken och kakelugnen.

Bättre är nog att du elda på helgen eller flera dagar i rad då någon är hemma och kan passa.

Kakelugn hade min mormor och minns att det tog en hel dag innan de var genomvarma. Det är nog meningen att de skall eldas i konstant när det är säsong. Morgon och kväll så pajas nog den efter ett tag + att den aldrig hinner värmas upp ordentligt.

Sedan har man jobbet med veden. Enligt vad jag har hört skall den färdigtorkade veden alltid förvaras utomhus i en kall dragig bod eller bara under tak. Inte inomhus eller hemma i torrt garage eller i källaren, för då blir den för torr och brinner för fort. Helst bara i en carport.
Jag högg min ved på vintern för den är torrast då och klöv direkt och väntade ett år på torkning innan den skule användas. Kul att ha testat att elda mycket med ved. Men totalt meningslöst för all tid som det tog för att spara så lite. Jag fick gå ut och hämta ved i boden ett par tre gången per dag ibland i ur och skur och i djup snö, värdelöst och stressigt, Var man borta ett tag var det stressen att direkt springa in och elda. puuhhhh, inte igen. Himla få håller på att elda med ved jämt tror jag, om man jobbar osv.
Men är man tex bonde på landet och ändå är hemma och har egen ved och traktoraggregat och vedpanna med akumulatortank osv, så är det nog riktigt bra.
Nu myseldar vi bara.

Men i framtiden om man är pensionär och har riktig vedpanna så är det nog rätt bra affärsidé för en själv
Var är det en nätavgift på 89öre/kWh?
 
Eon skulle jag tippa på. Jag betalar 82.95öre i överföringsavgift också.
 
M Markarbetaren skrev:
I februari var det ett sjujäkla liv när elpriset låg på 203 öre/kwh. Kommer vi se 6-700öre/kwh+skatt+moms på skatten osv. osv. så blir det garanterat lönsamt att köpa ved på säck på macken även om man kör med bergvärme.
[bild]
Nej. Varför har du rörligt elpris ? Jag har fast 3-årspris (kostar 1 kr inkl allt). Elpriset är detsamma som för 25 år sedan (lite över 30 öre innan skatt).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.