Staffans2000
TheJesper TheJesper skrev:
Sånna här godingar har jag i källaren i nya huset : ) "Falsk svarta änkan" eller "Fettspindel"...
Hoppas VERKLIGEN den är "falsk"... Ja, de börjar försvinna nu tack vare luftavfuktaren eller frekvent städning!

[bild]
Hade du tänkt att para dig med den?:D

Staffans
 
I
Vi har enormt många och stora husspindlar runt hel huset och garaget, på kvällarna hänger de i klasar. Varken svärmor eller min fru vågar sig ut i garaget eller runt huset när det är mörk.

Vid värmepumpen så är det så många och stora att avföringen som trillar ned på pumpen ser ut som fågeljakt!
 
  • Wow
blomknopp och 1 till
  • Laddar…
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Upptäckte just en duktigt stor spindel springandes omkring på sovrumsgolvet. Har inte sett något liknande förut så jag är nyfiken på vad det kan vara. Är det en normal spindel som finns i Sverige eller är det en giftig anabolaspindel från Afrika som liftat med bananbåten?
Vanlig stor husspindel!
 
  • Gilla
blomknopp
  • Laddar…
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Upptäckte just en duktigt stor spindel springandes omkring på sovrumsgolvet. Har inte sett något liknande förut så jag är nyfiken på vad det kan vara. Är det en normal spindel som finns i Sverige eller är det en giftig anabolaspindel från Afrika som liftat med bananbåten?
om du är intresserad av spindlar och allt bra de bidrar med i ditt hem. Att de är ofarliga för människor då det i Sverige finns två inhemska arter som kan bita genom vårt skinn och orsaka klåda.
Sök efter gruppen Spindelnätet på FB. Mycket kunnigt folk där
 
Unikt namn
Såg en korsspindel spinna ett stort nät utanför trappen här om veckan. Den var obekvämt stor och såg nästan exotisk ut, tills jag lade märke till korset på ryggen.
Tyvärr var det ingen linslus så bilden blev sådär.
En stor korsspindel med ett synligt kors på ryggen i ett nät vid ett hörn av en trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Såg en korsspindel spinna ett stort nät utanför trappen här om veckan. Den var obekvämt stor och såg nästan exotisk ut, tills jag lade märke till korset på ryggen.
Tyvärr var det ingen linslus så bilden blev sådär.
[bild]
Vi har haft en riktigt stor hona som spunnit nät hos oss. De blir normalt sett upp 18mm men den här var mycket större. Fick en bild en kväll jag var ute. Den är tagen på undersidan. Stor spindelhona sedd underifrån i sitt nät mot en suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
blomknopp och 1 till
  • Laddar…
För något år sedan filmade jag två husspindlar som slogs på vår altan. Som storleksreferens är brädorna 120 mm breda.
 
  • Gilla
  • Wow
blomknopp och 3 till
  • Laddar…
Det behövs ett bra ljudspår till den videon. Typ flamenco?
 
  • Gilla
blomknopp och 2 till
  • Laddar…
Stor spindel på kanten av en wellpappkartong bredvid bilmatta i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

här snackar vi stoooor spindel och så jävla snabb gick inte att slå ihjäl den. fanstyget hoppade mot mej. Titta bilmattan och jämför
Den fanns i mitt garage
 
Man borde jaga spindlar som monty python jagar myggor…

 
  • Haha
blomknopp
  • Laddar…
F Farzan skrev:
Vi hade gott om husspindlar i källaren förut. Några riktigt stora och fina. Sedan skaffade vi två katter och spindlarna försvann. Det visade sig att katterna gillade att äta dem.
Det är dock ingen lösning jag skulle rekommendera för den som vill bli av med husspindlar...jag föredrar spindlarna, faktiskt, eftersom de varken skiter under soffor, pinkar på folks skinnstövlar, klöser sönder möbler eller jamar när man försöker sova.
Om man skaffar svarta änkor, kan de ta kål på katterna?
Haha vi hade med gott om dessa men vår knasiga hund tycker om att jaga o äta dem, o silverfiskar o allt som rör sig, så nu finns inget av dem i huset längre (hunden får mycket hundmat med ;-):-D:p)
 
  • Gilla
blomknopp
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Råkade ut för en stor jäkel igår som gömt sig under en handduk. Dottern som lyfte på handduken beslutade att hon aldrig någonsin ska lyfta på en handduk som ligger på badrumsgolvet igen. Jag tyckte att den logiska åtgärden vore att aldrig mer lägga en handduk på golvet?
Man ska lära barn vad som är farliga spindlar. Såna finns inte i Sverige. Jaktspindlar finns i Sverige, de som inte gör nät. Kvinnor ska enl. tradition skrika när de ser råttor och skogsmöss och spindlar. Ta ungen på lite fobiträning, gå på Skansen och klappa Tarantella.
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Vi har såna här inne nån gång/vecka denna årstiden. Visade bilden för en bekant och hon sa att de bits?! Kände att det gick från bad to worse som man säger... :mad:[bild]
Nej, de bits inte!
 
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Som jag förstår kan den bitas, men den är varken farlig eller biter hårt. Ev lite rodnad.
Jag läste artiken om att Jaktspindeln kan bitas. Jag har varit sambo med Jaktspindlar i 25 år och de är skygga för människan. Mina hette Imse och Vimse. Katten tog dem men det kom ersättare snabbt. Det är iaf. tecken på att man bor i ett friskt hus!
 
Fn87 Fn87 skrev:
Ett av mina husdjur. Ovanligt lite spindlar i år här.
Ja, det är ovanligt lite spindlar i år. Varit flugår däremot!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.