Karlia
Vid sådana tillfällen är det svårt att ha känslan av att alla djur har lika stor rätt att finnas..
 
Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jag gödslade några vattenmelonplantor som kom ut alldeles för sent, plantorna tog sig inte, men den egna komposten gjorde :surprised:
9Z10p-vJzesCPEb6Zgvrb-m2X2hdEZJ7lX1PFSc8VnYjO38UcL2xmqpj4at7lPhiuI1zSuMR_jhwczYY7GIOHg9RIzEOoUnD_4Mgw49SduNjRJmWNhl8aHeX-wTPdJj65vPUiKYpyyej2j7mMxKDAatPwSqnai2OR4yI30qxzREwOtyDifNPEZwQ1l6s4y1S0utg5mvN4lEi6DYcvh6GvNB7rOrj0q1ZgMPnZZMEcQWF9y0glvO9ltuEcLX7xfuI2Ida9qfDrP8ZpY2jMMuGVRaR62MwDtZKzIx1si-jR9k8ojbc7sDzEpg8UrBjuq9FRcT9duKl6yr1UcyGGwhgjAuWplnHp84aehfhp4J_K5VtbXwVysEnFPkv5tE_QP3UWF_Sg0olEtTsbKJCMmbDiTbxb3iApb-7WLvWm_Yxxevdq-fQX7O-gRDm__5AKBb7MWWXUZvN2QaflSrVpzuJov7emscqTj1McDITV6QRJN3nVnDk5czEYLyVHhjX7S9TEu4nbz4TlkLiPL9KIn8WV06G_hE0dNUkh17k20P-U4_HnoiLmlKhw-BD0yeIzbEAppsLkVSjD8iV2GmZi3sBuqDV2fk0zJhfSYQ7_yj_I9JsfCWemJmWvupp9uwxIGHJ6ymxY42-w9OtqQUJchJJDkVU445Gu9-KH86aMgNNxeBxL0sfFfNUDFc5WZWZWvKTBGi1sL9pGowPheYbz1LbRYSia00D8V5KOTwWs33N8C3YywAfn7bOKMhSGxSCpN3Sb_EHC8re-pjPTsciZayxTIIzFbevRveP_Jo9gbUDLoKp7oJ_pRwpIkRwwbkWnzWDOb88FCKGijH7f2R7BrIHkzqd4s97NB6zhm7q_s0z4yVu6XjWxnSbRXouFFWD_7BauTaTdzqpOtzTWHgmaNffvS-vELt9T124Ua8L3bUEcVgtc-kKU0ZB8nKPgIQVGkY_h16RIJusqx9JZwZ-t-GoyoYtx-FF=w727-h969-no
 
  • Haha
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag gödslade några vattenmelonplantor som kom ut alldeles för sent, plantorna tog sig inte, men den egna komposten gjorde :surprised:
[bild]
..växtkraft!
 
Hand håller ett glasburk med hemgjord sirapsliknande äppelsås, etikett visar ingredienser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjortlite småhet äppelsås i helgen.. mums - lite lagom hetta på tungan .. kommer passa till både grillat, steken, ostbordet och…(bara fantasin sätter gränser) :giggle:

En hög med burkar har idag blivit ”dekorerade” med innehållsförteckning.. logga och produktkort (y):cool:

Själv hade jag i ”slatten” (det som blev över efter vi fyllt burkarna) i köttfärssåsen vi gjorde igår..

:love:(y)
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
..växtkraft!
Ja undrar om det hinner mogna någon pumpa eller tomat. :thinking:
 
Maria T
Snigla Snigla skrev:
[bild]

Gjortlite småhet äppelsås i helgen... ostbordet

:love:(y)
Skulle kunna tänka att asa mig söderut för att lägga tassarna på en sån burk! Det var nog ordet "ostbord" som fick mig att drömma om manchego och alla andra smaskigheter, och nu blundar jag och ser marmeladburkar med vingar ...måste nog ha mer kaffe :p:coffee:
 
  • Haha
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
S
Köpte vitlök på Bauhaus idag. Var nog fel prissatt för jag fick två två-pack för 60kr. Ett två-pack verkar kosta 59kr på andra ställen.

Bara ett tips ;)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
@Avemo hur går odlingarna? :D
Bäst o sämst under säsongen?
 
Snigla Snigla skrev:
@Avemo hur går odlingarna? :D
Bäst o sämst under säsongen?
Jag håller precis på att konservera lite tomater.
En sous vide-cirkulator som konserverar tomater i en kastrull på köksbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plommon gick riktigt bra. Dessutom har jag fått till lite blåbärssylt och lingonsylt.
Hylla med konserverade sylt- och tomatburkar märkta med innehåll och datum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här mycket päron plockade jag på mammas träd. Att döma av hur svårt det var att nå var jag inte först att plocka. Det finns mycket kvar om man klättrar högt nog. Jag skall göra ingefärspäron av dem.
En öppnad papperssäck full med gröna päron på ett trägolv, med en person i bruna kängor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lök gick hyfsat. Jag har fortfarande luftlök som går att ta av. All purjolök är inte heller skördad. Potatis var bästa året hittills. Jordärtskockorna blommar för närvarande och jag har tagit upp ett stånd som såg hyfsat ut. Gurka gick inte alls, squash och aubergine dåligt.
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Jag kan inte heller sköta meloner haha.. men fick också en :D
Mumsig o saftig värre (trots att den såg torr ut när vi skar upp den.. lite sådär mossig..)

Vänta inte för länge som vi gjorde.. (även om den var god, hade den nog varit snäppet vassare om vi skördat/ätit den lite tidigare) :)
Idag tog vi fram kniven..:cry: . Härlig saftig babymelon! Allt självodlat smakar naturligtvis bäst (trots en del grimaser ibland). Blir nog ett nytt melonförsök i vår.
Två halvor av en skivad babymelon på ett skärbräde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MaxHugo och 3 till
  • Laddar…
Har ni melonerna i växthus eller på friland?
 
Jiji Jiji skrev:
Har ni melonerna i växthus eller på friland?
Vi har testat både och. De i växthuset mognade mycket fortare och det blev fler meloner, men vi har fått 2 mogna på friland också och det finns fler. Frågan är om de hinner mogna.
Vi bor i zon 4.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Maria T
Gula och gröna paprikor på planta, vissa mogna och andra omogna, med lövverk runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har jag fem helt gula paprikor (gul sort) och tre som ännu skiftar i grönt.
Förra året hade jag otur med paprikorna, de hade hunnit mögla invändigt så fick bara två att äta.
Vad ska jag göra av dessa? Sugen på nån het soppa eller bara ugnsrostade eftersom det är så gott, men skulle också vilja strimla och lägga på burk med olja. Under förutsättning att dessa nu är o-mögliga :D
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Karlia
Fina paprikor! Jag tycker paprikor är godast att äta färska.

Själv har jag skördat chili idag, boc är rikgivande men för stark för mig, svår att dosera.



Nyss skördade orange habanerochilifrukter på grenar med bladverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Maria T
Karlia Karlia skrev:
Fina paprikor! Jag tycker paprikor är godast att äta färska.
[bild]
Benägen att hålla med, färsk paprika är jättegott! Bara orolig att vi inte hinner med att äta upp dem eftersom vi är två personer och det går bara att ha så_mycket_paprika i en sallad innan det tar överhand.

Vilka vackra chilisar! Ska göra chiliflakes på mina röda som inte är så starka, men de små gula som är riktigt ettriga vet jag inte vad jag ska göra med. Kanske skänker bort dem så de inte blir oanvända.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.