Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Men "Vaccinanterna" är nog korrekt. Jämför med -Permitenterna, demonstranterna, idioterna:D.

Staffans
Nej, det är inte mer korrekt.
För att ta ordet demonstrant så är det en person som demonstrerar.
Det skulle innebära att en vaccinant är en person som vaccinerar och inte den som har blivit vaccinerad.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
isoder skrev:
Tråkigt att ni inte inser att eran syn på det hela är en fara för hela demokratin. Att vara för ett vaccin är en sak - men att inte stå upp för allas lika värde och rättigheter att besluta över sig själv och sin egen kropp utan indirekta påtvingande åtgärder är skrämmande. Jag lämnar diskussionen här för vi kommer fortsatt stampa på samma ställe. Hoppas ni känner er trygga med ert beslut för er själva. Det gör iallafall jag.
Men i en demokrati är det ju hela tiden olika indirekta påtvingade åtgärder av olika slag oavsett Covid och vaccin. Jag kan inte alltid göra som jag själv, och olika beslut och olika agerande får olika konsekvenser. Allt detta har vi alla gemensamt beslutat i vår demokrati. Själv tycker jag att jag äger mitt eget agerande och konsekvenserna därav, men du tycks se dig själv som ett offer för omständigheterna? (Den dumma demokratin där en majoritet har vaccinerat sig och våra folkvalda politiker kanske inför vissa begränsningar för ovaccinerade)

Motpolen blir anarki om alla ska bestämma allt själva utan att se till det bästa för helheten.

Att var och en bestämmer över sin egen kropp och därmed vaccinering har vi fastställt i tråden för länge sedan. Ingen förespråkar tvång, däremot förespråkar vissa konsekvenser. Även att alla ska få vård efter behov i prioritetsordning.

Hur tycker du allas lika värde kommer in i detta? Jag läser det i ett antal olika inlägg, men förstår inte varför det tas upp i tråden. Är det någon som anses vara mer, eller mindre, värd?

Det du tycker är skrämmande är inte samma som jag tycker är skrämmande.
 
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
harry73
P pmd skrev:
Acceptera att någon har en avvikande åsikt måste man, men man måste inte låta missförstånd, desinformation, osanningar eller rena lögner stå oemotsagda.
Håller med, men det är kanske ännu viktigare att värna om medborgerliga rättigheter och säga till när någon föreslår att begränsa de mer en vad som är rimligt.
Jag har i mina inlägg sagt att
- jag inte håller med med konspirationsteorier,
- att vaccin fungerar mycket bra för de flesta
- att äldre och riskgrupper bör vaccinera sig
- att naturliga antikroppar fungerar minst lika bra som vaccin
- att det finns en stor grupp med problem med immunförsvaret som ska vara väldigt försiktigt med vaccin (och sjukdom)
- och sedan försöker jag värna om mänskliga rättigheter och den personliga integriteten
Så jag tycker inte jag debatterar endimensionellt
 
  • Gilla
  • Älska
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Men likväl började det på samma sätt. Man tar lite i taget och när man väl börjat, vet man inte var det slutar. Så tillvägagångssättet är likartat.

Staffans
Men i så fall började det hela väl för hundratals år sen när man kom fram till att rätten att göra som man vill är mindre än rätten att inte bli knivhuggen, strypt, rånad, att köra ihjäl folk osv. Det blir ju då löjligt att framhärda i att just införa något som ska hålla nere risken för att folk blir allvarligt sjuka och dör skulle vara särskilt allvarligt.
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Men det finns ju massor med studier som är gjorda av universitet, hälsomyndigheter mm. i t.ex. Storbritannien, Israel, USA. De tjänar ju inte pengar på att folk vaccinerar sig.
Detta svarade jag på. Se ovan.

Men det har ju inget med det du skriver nedan. Har du blandat ihop mig med någon annan i din iver att försvara vår regering?
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl allmänkunskap vid det här laget att vaccinerna kostar pengar att köpa för alla länder. Det har publicerats uppgifter om det också. Det handlar inte om tro.

Det är ju däremot uppenbart att du inte har några belägg utan bara tror och hittar på konspirationer som vanligt.
Staffans
 
AnnikaME AnnikaME skrev:
Tyvärr slutar ju inte dödsfallen pga tex rökning i coronatider. Utan resultatet blir ju detsamma, nästan 15 000 döda i sviterna av corona.
Har jag skrivit något annat?

Det jag ville belysa är att det är skillnad på att säga/skriva ”dör av xxx” och ”dör med xxx”.
 
R
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Men likväl började det på samma sätt. Man tar lite i taget och när man väl börjat, vet man inte var det slutar. Så tillvägagångssättet är likartat.

Staffans
Ok, så alla ska ha rätt att göra vad de vill, oavsett om de riskerar hälsan på andra, annars riskerar vi folkmord? Jag håller inte riktigt med och tycker din och andras liknelse här i tråden haltar betänkligt.

Hur som helst, kan vi inte bara lägga ner nazistreferenserna? Jag tycker att de är osmakliga och om man inte kan argumentera utan dem så känns det faktiskt som om man saknar verkliga argument.
 
  • Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Håller med, men det är kanske ännu viktigare att värna om medborgerliga rättigheter och säga till när någon föreslår att begränsa de mer en vad som är rimligt.
Jag har i mina inlägg sagt att
- jag inte håller med med konspirationsteorier,
- att vaccin fungerar mycket bra för de flesta
- att äldre och riskgrupper bör vaccinera sig
- att naturliga antikroppar fungerar minst lika bra som vaccin
- att det finns en stor grupp med problem med immunförsvaret som ska vara väldigt försiktigt med vaccin (och sjukdom)
- och sedan försöker jag värna om mänskliga rättigheter och den personliga integriteten
Så jag tycker inte jag debatterar endimensionellt
Bra, men det är väl inte dig som vi håller på och debatterar med en massa utan just folk som kommer konspirationsteorier och konstiga jämförelser. Jag har inte sett att du har varit med i de debatterna.

harry73 harry73 skrev:
- att naturliga antikroppar fungerar minst lika bra som vaccin
Just det är ett felaktigt uttryck för de antikroppar man får efter en vaccinering är lika naturliga som de antikroppar man får av att ha varit sjuk. Inte nödvändigtvis exakt likadana antikroppar men lika naturliga eftersom kroppen har bildat dem på samma sätt.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Detta svarade jag på. Se ovan.

Men det har ju inget med det du skriver nedan. Har du blandat ihop mig med någon annan i din iver att försvara vår regering?


Staffans
Jo, det har det visst.
Hur ska du ha det, tjänar hälsomyndigheter pengar på att folk vaccinerar sig eller kostar det att köpa in vacciner?

Jag har inte alls något behov av eller någon iver att försvara vår regering utan det är ju ännu ett av dina tramspåhitt som är till för att nedvärdera mig.

Lite lustigt att se att du älskar harry73:s inlägg där han skriver att han inte tror på konspirationsteorier vilket ju verkar vara tvärtemot vad du tror på.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Men i så fall började det hela väl för hundratals år sen när man kom fram till att rätten att göra som man vill är mindre än rätten att inte bli knivhuggen, strypt, rånad, att köra ihjäl folk osv. Det blir ju då löjligt att framhärda i att just införa något som ska hålla nere risken för att folk blir allvarligt sjuka och dör skulle vara särskilt allvarligt.
Är det verkligen rimligt att jämföra rätten att inte bli mördad med ett covidpass? Du jämställer mördare med människor som inte har ett visst papper tillgängligt. :surprised:
 
BirgitS
tusenett skrev:
Är det verkligen korrekt att jämföra rätten att inte bli mördad med ett covidpass? Det är ju inte direkt så att de ovaccinerade dödar alla runtomkring med sin blotta närvaro.
Mer eller mindre korrekt rimligt jämfört med att jämföra covidpass med nazism?
Det är ju inte heller så att mördare mördar alla runt omkring sig.
 
R
tusenett skrev:
Är det verkligen korrekt att jämföra rätten att inte bli mördad med ett covidpass? Det är ju inte direkt så att de ovaccinerade dödar alla runtomkring med sin blotta närvaro.
Jag läste det som ett exempel på att vi redan inskränkt rätten att göra vad vi vill eftersom det ibland inskränker än mer på andras rättighet att vara trygga.

Och då är vi tillbaka på liknelsen med körkort. Är det någon av vaccinpassmotståndarna som vill vara konsekvent i sitt resonemang och uttrycka en önskan om att avskaffa exempelvis bilkörkort?
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
M mickef skrev:
Undrar vilka informationskällor hon har vänt sig till.
Jag gissar att hon breddade sig och inte litade på:
  • "en Pfizeranställd" som inte varit anställd på 9 år
  • "en mångkonstnär som Lars Bern" som inte har vare sig utbildning, forskning eller arbete inom de områden han "kan"
  • "en vaccinskeptiker som Andrew Wakefield" som egentligen inte var skeptiker, utan hade utvecklat ett konkurrerande vaccin som han ville sälja
  • "En med förmåga att tänka själv" som inte har någon som helst erfarenhet eller kompetens inom området
Om jag inte minns fel är du en av de som tvekar på vaccinets effektivitet. Om det är korrekt, har du lust att svara på frågan i #4986?
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Lite lustigt att se att du älskar harry73:s inlägg där han skriver att han inte tror på konspirationsteorier vilket ju verkar vara tvärtemot vad du tror på.
Då har du läst på väldigt dåligt. Eller, är det ....
BirgitS BirgitS skrev:
....ännu ett av dina tramspåhitt som är till för att nedvärdera mig.
För övrigt har jag vid ett flertal tillfällen uppskattat dina inlägg med såväl tummar som hjärtan:love:. Så nervärderandet, står du allt för helt på egen hand, genom att få gissningar att framstå som sanningar.

Staffans
 
Fairlane
harry73 harry73 skrev:
Håller med, men det är kanske ännu viktigare att värna om medborgerliga rättigheter och säga till när någon föreslår att begränsa de mer en vad som är rimligt.
Jag har i mina inlägg sagt att
- jag inte håller med med konspirationsteorier,
- att vaccin fungerar mycket bra för de flesta
- att äldre och riskgrupper bör vaccinera sig
- att naturliga antikroppar fungerar minst lika bra som vaccin
- att det finns en stor grupp med problem med immunförsvaret som ska vara väldigt försiktigt med vaccin (och sjukdom)
- och sedan försöker jag värna om mänskliga rättigheter och den personliga integriteten
Så jag tycker inte jag debatterar endimensionellt
Jag håller med dig i stora delar. Jag vet inte om jag skulle säga att det är en stor grupp som har problem med immunförsvaret och ska vara väldigt försiktig med vaccin (och sjukdom). Gruppen existrerar, men jag bedömder den inte som väldigt stor.

Det som jag tycker är lite intressant är att de som klickat för att de gillar inlägget (hittills) båda har postat länkar till konspirationsteorier. Kanske läste de inte första punkten.

Jag kan förstå att det inte är så roligt att blandas ihop med de stora konspirationsteoretikerna.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.