Bananskalare Bananskalare skrev:
Då jag har snöat in mig på vw's bilar så blir jag nog kvar där. Men det jag funderar på är de två nya modeller för el. Id 3&4 om jag minns rätt. Min fråga är hur är id 4 att köra och utrymmen. Idag kör jag tiguan och kommer gå över till golf kombi. Nu är det 3-4 år kvar tills jag ska byta , men jag är väldigt nyfiken.
Du bör nog sikta på ID4 utrymmesmässigt och vad gäller interiör etc om du vill ha motsvarande.
 
AXS
Bananskalare Bananskalare skrev:
Problemet med parkeringsbrist i Stockholm är att hitta en parkeringsplats efter kl. 17 med en "vanlig" bil är nästan omöjligt. Att då hitta en med laddmöjligheter. Det är nog omöjligt...

En lösning på elproblemet är att skaffa garageplats. Dessutom slipper du jaga runt efter någon p-plats. Det bästa är att du ofta får en liten promenad till och från garaget....
Både på Kungsholmen och slakhuset är det lättare att hitta laddplats än vanlig parkering. Brukar stå ganska ofta vid Kungsbron, men så gött är det kanske inte överallt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Då jag har snöat in mig på vw's bilar så blir jag nog kvar där. Men det jag funderar på är de två nya modeller för el. Id 3&4 om jag minns rätt. Min fråga är hur är id 4 att köra och utrymmen. Idag kör jag tiguan och kommer gå över till golf kombi. Nu är det 3-4 år kvar tills jag ska byta , men jag är väldigt nyfiken.
P Pin skrev:
Du bör nog sikta på ID4 utrymmesmässigt och vad gäller interiör etc om du vill ha motsvarande.
De har du rätt i. Fördelen med att de bara har 2bilar är att man behöver inte tänka mer på modell... :)
 
AXS AXS skrev:
Både på Kungsholmen och slakhuset är det lättare att hitta laddplats än vanlig parkering. Brukar stå ganska ofta vid Kungsbron, men så gött är det kanske inte överallt.
Vänta bara tills alla skaffat elbil :p:D
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Både på Kungsholmen och slakhuset är det lättare att hitta laddplats än vanlig parkering. Brukar stå ganska ofta vid Kungsbron, men så gött är det kanske inte överallt.
Gäller det nattetid också? Dagtid är det ju tretimmarsparkering på laddplatserna vid Kungsbron, så man får anstränga sig lite om man ska stå där en hel dag så det blir naturlig rotation.

Inte för att jag själv någonsin bara flyttat bilen ett kvarts hjulsnurr på lunchen eller tidig eftermiddag, men… :whistle:
 
  • Haha
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Utan här diskuterar vi elbilar, vad som händer på området.
Konstigt, jag trodde tråden handlade om ifall det är för tidigt att köpa elbil eller inte. Och om man nu funderar på det så måste man ju jämföra elbilen med andra bilar, för det är ju att köpa nån annan bil än elbil som är alternativet.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja tänk vad jag kunde brodera ut texten, när jag egentligen bara ville förklara varför det inte passade att jämföra en Citroën C-Zero med en V70 kombi i den kontexten som just mitt inlägg var skrivet i.
Vad ska man då jämföra C-Zero med tycker du?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
.
Det var väl en 300sidor eller så som vi konstaterade att en elbil inte var nått för Nerres behov idag.
Det är tydligen väldigt svårt för vissa att förstå att jag diskuterar inte enbart utifrån mina behov. Jag tittar på folk jag känner, hur deras ekonomi och bilkörande ser ut, hur de parkerar till vardags osv.

Mitt bilkörande är inte alls särskilt representativt för den stora massan. Men inte heller att arbetspendla 3000 mil om året och kunna ladda är representativt för den stora massan. Och att ha råd köpa bil för över 200 000 är inte heller representativt för den stora massan.
 
  • Gilla
Bananskalare
  • Laddar…
AXS
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Gäller det nattetid också? Dagtid är det ju tretimmarsparkering på laddplatserna vid Kungsbron, så man får anstränga sig lite om man ska stå där en hel dag så det blir naturlig rotation.

Inte för att jag själv någonsin bara flyttat bilen ett kvarts hjulsnurr på lunchen eller tidig eftermiddag, men… :whistle:
Bara stått natt lör-sön, men det har gått bra.

Vasastan är värre vad gäller plats på laddgator, men ska jag stå längre väljer jag garage med långsam laddning.
 
N Nerre skrev:
Att ha råd köpa bil för över 200 000 är inte heller representativt för den stora massan.
Nix, men av de som köper ny bil så är det nog det. Och de är ju just de som har råd att köpa ny bil som gör det och därmed styr vilka begagnade som finns om 2-3 år. Såg i statistiken någon publicerat att el gått om bensin senaste månaden och att hybrid och bensin låg lika. Diesel på tredjeplats. Givet att hybrid också i stor utsträckning är plugin så kan vi anta att bland nybilsköparna har många råd. Nu styrs det förvisso lite av när en båt med bilar kommer in så vi får väl titta på årsstatistken.

Som tidigare diskuterats är det sannolikt att små elbilar snart är billigare än ice. Dvs i privatköp småbilsförsäljningen kan mycket väl elbilen attrahera även gruppen som köper för under 200k.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Det är ju inte vinter än. Men det börjar behövas en del värme i alla fall. I helgen körde jag 30 mil med en liten släpvagn efter ID4. Det var 10º ute och värmen var på 21º. Färddatorn indikerade en förbrukning på 18,5 kWh per 100 km. När jag kom hem indikerade den 23% återstående laddning och 108 km återstående räckvidd.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 4 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det är ju inte vinter än. Men det börjar behövas en del värme i alla fall. I helgen körde jag 30 mil med en liten släpvagn efter ID4. Det var 10º ute och värmen var på 21º. Färddatorn indikerade en förbrukning på 18,5 kWh per 100 km. När jag kom hem indikerade den 23% återstående laddning och 108 km återstående räckvidd.
Det var ju helt ok tycker jag.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Hur långt räcker batteriet utan släp ? En liten vagn ökar ju förbrukningen med kanske 20% då borde väl räckvidden minska med motsvarande antar jag så att komma 30 mil med ett litet släp borde inte vara nån omöjlighet för många elbilar som får dra släp och som ligger runt 50 mils räckvidd.
 
Fast det finns ju en vindkoefficient att räkna med också. Kör man 80 med släp men skulle kört 110 utan kan det mycket väl ta ut varandra.
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast det finns ju en vindkoefficient att räkna med också. Kör man 80 med släp men skulle kört 110 utan kan det mycket väl ta ut varandra.
Ja, detta är min observation också, dock på dieselbil. Kör jag vintertid med skotern på släpet till fjällstugan så drar bilen ungefär lika mycket som när jag vintertid kör samma sträcka utan släp, men i motorvägsfart. Det kanske kan vara en bra tumregel. Jag tror det är lättare att ta reda på en elbils räckvidd i motorvägsfart, än räckvidd med släp, men det förra ger nog en ganska bra uppfattning om det senare.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.