Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
A
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det vill vi inte eftersom deras sjukdom kommer att belasta sjukvården så att andra inte får den vård de behöver.
Då förstår jag att du som vaccinerad avsäger dig vård vid eventuella biverkningar då också? Eftersom alla andra ska få den vård dem behöver. Och då kan vi ju dra det vidare ännu längre! Ska inte rökare få vård för sin lungcancer? Ingen ska vårdas vid trafikolyckor för dem valde själva att köra bil? Ingen vård för hjärt och kärlsjukdomar för det kan höra till en ohälsosam livsstil? Ingen behandlas för klamydia, du skulle ju ha avstått sex! Inte heller några drunkningsolyckor ska prioriteras, för man valde ju faktiskt att gå och bada. En stor del av alla som söker vård gör det som följd av ett val man gjort för sig själv.

Nä så fungerar det inte, vi alla betalar dessutom skatt, vilket ger oss rätt till vård oavsett vem vi är. Fantastiskt eller hur :)
 
  • Gilla
  • Haha
tank77 och 3 till
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, man kan långt ifrån ta sig till alla platser utan att använda bil. Det finns väldigt många platser som är orealistiskt långt från kollektivtrafik.

Du är fortfarande förhindrad att göra vissa saker utan körkort, taxikort, yrkeslegitimation osv.
Haha detta var det i särklass sämsta argument jag hört :)
 
  • Gilla
  • Älska
Surly och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
isoder skrev:
Då förstår jag att du som vaccinerad avsäger dig vård vid eventuella biverkningar då också? Eftersom alla andra ska få den vård dem behöver. Och då kan vi ju dra det vidare ännu längre! Ska inte rökare få vård för sin lungcancer? Ingen ska vårdas vid trafikolyckor för dem valde själva att köra bil? Ingen vård för hjärt och kärlsjukdomar för det kan höra till en ohälsosam livsstil? Ingen behandlas för klamydia, du skulle ju ha avstått sex! Inte heller några drunkningsolyckor ska prioriteras, för man valde ju faktiskt att gå och bada. En stor del av alla som söker vård gör det som följd av ett val man gjort för sig själv.

Nä så fungerar det inte, vi alla betalar dessutom skatt, vilket ger oss rätt till vård oavsett vem vi är. Fantastiskt eller hur :)
Nu pådyvlar du mig en åsikt jag inte har. Jag har inte skrivit att ovaccinerade inte ska få någon vård. Du bara hittar på.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
isoder skrev:
Haha detta var det i särklass sämsta argument jag hört :)
Det tycker jag om din jämförelse mellan covidpass och nazism.
 
  • Gilla
  • Haha
Pin och 10 till
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Nu pådyvlar du mig en åsikt jag inte har. Jag har inte skrivit att ovaccinerade inte ska få någon vård. Du bara hittar på.
Nä men antydde att den som är vaccinerad är mer berättigad vård än vad den som är ovaccinerad är. Vad är skillnaden? ''Nej, det vill vi inte eftesrom deras sjukdom kommer att belasta sjukvården så att andra inte får den vård de behöver.''
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Det tycker jag om din jämförelse mellan covidpass och nazism.
Kika på mer än bara TV4 och Folkhälsomyndighetens hemsida så kommer du nog stöta på både den liknelsen och många andra nya sätt att se på saken.
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Det tycker jag om din jämförelse mellan covidpass och nazism.
Och jag tycker det om jämförelsen med utbildningsfrågor (man ska haft en körutbildning för att köra bil) med den kroppsliga integriteten. Ni måste vara jävla nöjd att ni tror att ni hittade ett kryphål för att kunna tvinga folk att vaccinera sig, men det är inte ett kryphål, bara ett dåligt argument.
 
  • Gilla
tank77 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
isoder skrev:
Nä men antydde att den som är vaccinerad är mer berättigad vård än vad den som är ovaccinerad är. Vad är skillnaden? ''Nej, det vill vi inte eftesrom deras sjukdom kommer att belasta sjukvården så att andra inte får den vård de behöver.''
Nej, det antydde jag inte eftersom jag inte tycker det.

Just för att jag tycker att alla ska få vård är jag för åtgärder som förebygger behovet av vård, oavsett om det gäller vaccinering mot många typer av sjukdomar, rökförbud på olika platser, krav på körkort för att få köra bil, hjälp med problem med övervikt, alkoholberoende osv.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
isoder skrev:
Kika på mer än bara TV4 och Folkhälsomyndighetens hemsida så kommer du nog stöta på både den liknelsen och många andra nya sätt att se på saken.
Du, det räcker med att läsa i den här tråden. Jag tycker den är lika smaklös ändå.
Det finns ingen vettig likhet mellan att förbjuda folk att köra bil om de inte har körkort, förbjuda folk att gå på konsert om de är sjuka och folkmord pga. en kulturell fråga som personerna inte kan påverka själva.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger G Olsson och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Och jag tycker det om jämförelsen med utbildningsfrågor (man ska haft en körutbildning för att köra bil) med den kroppsliga integriteten. Ni måste vara jävla nöjd att ni tror att ni hittade ett kryphål för att kunna tvinga folk att vaccinera sig, men det är inte ett kryphål, bara ett dåligt argument.
Jag tänker inte tvinga någon att vaccinera sig och jag är inte ens för covidpass för konserter och liknande.
 
isoder skrev:
Med rättigheter kommer alla människors lika värde. Jag blir fullständigt livrädd av sådana resonemang som du kommit med. För det allra första finns inget som helst lagstöd vad gäller dessa vaccinpass och det är skrämmande vad många människor som plötsligt glömt av allt vad självbestämmande och rätt till sin egen kropp innebär. Gäller samma då vid exempelvis aborter? Vi struntar i den egna individens åsikter och tar istället generella beslut sett till vad de styrande anser är det bästa för samhället i stort? Och lyssnar du inte... tja då utesluter vi dig från diverse samhällsdelar tills du känner dig tillräckligt tvingad att ändra ditt beslut :)

Jag kan snabbt förklara likheterna mellan dagens situation och nazityskland för dig! Det handlar i båda fallen om en stor skara människor som är OK med att särbehandla och särskilja folk från folk utifrån den du är, vad du tycker och vad du tror på. Vidrigt.

Så länge vaccinet är så fantastiskt som du beskrivit det och skyddar mot allvarlig sjukdom, då har du väl inget att oroa dig över? Låt isåfall de ovaccinerade utsätta sig då för den enorma risk för sjukdom du talar om (den med 99.7% överlevnad) så är ni vaccinerade skyddade mot allvarlig sjukdom och död. För om vaccinet fungerar och är tillräckligt effektivt - då behövs inte vaccinpass. Om vaccinet däremot inte fungerar och är otillräckliga - ja då behövs heller inga!
Med rättigheter kommer också skyldigheter. T.ex. skyldigheten att inte utsätta andra för fara i onödan..,
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
J Jocke Best skrev:
Jag tror att de som överlevde förintelsen har minst ett par invändningar mot liknelser åt det hållet. Väx upp. Eller vacc upp.
Bäste bror! Var inte så säker på det.
Här de nyligen en intervju med en förintelselägeröverlevare som sade att han ofta fick frågan, varför han inte flydde när terrorn mot judarna började.
Han svarade att vi kunde i vår vildaste fantasi alldrig föreställa oss hur det skulle bli.
För det kom lite i taget och efter varje skärpning av lagarna, sade vi -"värre än såhär, kan det inte bli. För så dumma kan de inte vara"?
Vägen till helvetet, är ett sakta sluttande plan.

Staffans
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Bäste bror! Var inte så säker på det.
Här de nyligen en intervju med en förintelselägeröverlevare som sade att han ofta fick frågan, varför han inte flydde när terrorn mot judarna började.
Han svarade att vi kunde i vår vildaste fantasi alldrig föreställa oss hur det skulle bli.
För det kom lite i taget och efter varje skärpning av lagarna, sade vi -"värre än såhär, kan det inte bli. För så dumma kan de inte vara"?
Vägen till helvetet, är ett sakta sluttande plan.

Staffans
När de börja tvångsslussa er till vaccinationsläger — vilket är väl lika illa som koncentrationsläger i era öron — så lovar jag att stå upp för er.

I got your arm back bro!
 
  • Gilla
Roger G Olsson och 1 till
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tänker inte tvinga någon att vaccinera sig och jag är inte ens för covidpass för konserter och liknande
Inte du kanske, men andra skribenter gör, och ni hejar på varandras inlägg och även om du nu till mig säger att du inte vill covidpass, argumenterar du inte så värst mycket med dom som vill ha covidpass
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Bäste bror! Var inte så säker på det.
Här de nyligen en intervju med en förintelselägeröverlevare som sade att han ofta fick frågan, varför han inte flydde när terrorn mot judarna började.
Han svarade att vi kunde i vår vildaste fantasi alldrig föreställa oss hur det skulle bli.
För det kom lite i taget och efter varje skärpning av lagarna, sade vi -"värre än såhär, kan det inte bli. För så dumma kan de inte vara"?
Vägen till helvetet, är ett sakta sluttande plan.

Staffans
Så nästa steg är att alla utan körkort ska bära ett märke så att alla andra kan kontrollera att en sån person inte sätter sig bakom ratten?
Alla utan taxikort bär ett märke för det?
Alla som inte är legitimerade läkare bär ett märke för det?
Alla som inte är behöriga elektriker bär ett märke för det?
Osv.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger G Olsson och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.