Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
tusenett skrev:
Jag menar att studierna som konstaterat att skyddet efter genomgången infektion är bättre än de som vaccinerats rimligen haft ett underlag där tillräckligt många undersökta varit med och då har även variationen i skydd både för de med genomgången infektion såväl som variationen av skydd hos båda grupperna beaktats.

Och, nej anledningen tIll att vaccinera sig trots genomgången vaccination har såvitt jag vet handlat mest om att en vaccinationsdos är mer som en booster som ger ”ännu” bättre skydd.

Ja, skyddet borde vara lika ”giltigt” oavsett hur man fått skyddet, men du menade ju att de vaccinerade hade någon form av ”giltig” nivå av skydd medan de som fått det efter genomgånget infektion skulle ”bevisa” sin nivå för att få samma vaccinpass som de vaccinerade. Jag menar i så fall tvärtom, att om de som fått skydd via genomgången infektion har ett högre skydd så är det de som vaccinerats som måste ”bevisa” att de har en nivå av skydd som motsvarar de med genomgången infektion.

Det jag egentligen säger genom att spela denna djävulens advokat är att de vaccinerade och de som fått antikroppar via genomgången infektion ska betraktas som likvärdiga.
innan vi kommer vidare i diskussionen behöver du förklara vad du menar med att man tagit hänsyn till att det finns variationer i skyddet efter infektion. HUR tar man hänsyn till det? Antingen har man ett adekvat skydd eller så har man inte det.

Vi är inte oense om att alla som har ett bra skydd ska kunna få ett pass, om man praktisk kan säkerställa att så är fallet,
 
A
MathiasS MathiasS skrev:
innan vi kommer vidare i diskussionen behöver du förklara vad du menar med att man tagit hänsyn till att det finns variationer i skyddet efter infektion. HUR tar man hänsyn till det? Antingen har man ett adekvat skydd eller så har man inte det.

Vi är inte oense om att alla som har ett bra skydd ska kunna få ett pass, om man praktisk kan säkerställa att så är fallet,
Jag menar att om man gjort en studie har man antagligen haft ett antal deltagare i studien som man undersökt. Dessa deltagare har olika nivåer av skydd (gissar jag).

När man sedan sammanställer resultaten och kommer fram till att genomgången infektion ger bättre skydd än vaccin (som någon studie visade, minns inte vilken) så är det en slutsats som dragits med bakgrund av att olika personer i studien hade olika skydd. Det är så jag menar att det ”tagits hänsyn”, vilket kanske var slarvigt uttryckt av mig.

Nivån på skyddet varierar såvitt jag förstått det både hos de med antikroppar från genomgången infektion såväl som hos de vaccinerade. Så det verkar vanskligt tycker jag att behandla de olika grupperna på olika sätt. För då borde man kanske även behandla personer olika beroende på vilket vaccin de tagit eftersom t.ex. Astra verkar ge annan nivå av skydd än t.ex. Pfizer.
 
Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Ja, swebbtv har en förmåga att hitta de”guldkornen”…
Aha!
Kollar du på Swebbtv också? Och jag som trodde att du bara förlitade dig på "Kavlaner".
Men men. Vilka personer som medverkat i Swebbtv, tänker du på, som passandes in på den "välutbildade ointelligensen"? Det räcker om du räknar upp ett par stycken. För vem vet, vi kanske tycker lika!?

Staffans
 
H
Nissens Nissens skrev:
Tjena, du tror att vårdpersonalen strävar efter att jobba häcken av sig?
Du tror att fhm inte hade funnits utan pandemin?
Du tror att vårdpersonalen fejkar att det är nästan bara ovaccinerade som hamnar på iva numera? Du tror att alladessa institutioner världen över manipulerar sina forskningsrapporter?

Tror du på tomtar och troll också? Näcken?
Som tillägg till ditt inlägg.
Till de som inte vill vaccinera sig utan medicinska skäl.
Fram till 16/9 och 14 dagar bakåt så har 83 st personer avlidet av Covid, 14757 har smittats.
Du som vägrar att vaccinera dig, vill du vara en av de personer som avlider eller smittar andra?
Det kan vara någon som tänker som du som smittar dig och dina närmaste.
De flesta håller inte avstånd, så chansen att du och dina närmaste är stor!
De personer som inte tror att Covid finns är risken att smittas och smitta andra väldigt stor!
Inte förrän ni eller någon av era närmaste ligger på IVA förstår ni, det finns flera personer både i Sverige och i andra länder som har ångrat sig och har uttalas sig att de har tänkt fel och uppmanar andra ovaccinera att vacicinera sig!
 
  • Gilla
  • Haha
Roger G Olsson och 4 till
  • Laddar…
harry73
P pmd skrev:
Hur ser statistiken ut?
I den lilla grupp handlade det om att 100% blev sjuka av vaccinet.
Att få statistik över en större patientgrupp, skulle vara bra, men som jag sa är det väldigt få som får diagnosen för att det inte är många läkare som känner till MCAS. Och oftast tror man att det är psykiskt.
Ett annat problem är att man ofta behöver en triggar som aktiverar sjukdomen. Jag tror att en del av de allvarliga biverkningar (men också postcovid) egentligen är mcas som triggade av vaccinet eller sjukdomen
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
jag ser ärligt talat inga likheter alls. Med rättigheter kommer skyldigheter, det har vi accepterat på de flesta områden i samhället.
Med rättigheter kommer alla människors lika värde. Jag blir fullständigt livrädd av sådana resonemang som du kommit med. För det allra första finns inget som helst lagstöd vad gäller dessa vaccinpass och det är skrämmande vad många människor som plötsligt glömt av allt vad självbestämmande och rätt till sin egen kropp innebär. Gäller samma då vid exempelvis aborter? Vi struntar i den egna individens åsikter och tar istället generella beslut sett till vad de styrande anser är det bästa för samhället i stort? Och lyssnar du inte... tja då utesluter vi dig från diverse samhällsdelar tills du känner dig tillräckligt tvingad att ändra ditt beslut :)

Jag kan snabbt förklara likheterna mellan dagens situation och nazityskland för dig! Det handlar i båda fallen om en stor skara människor som är OK med att särbehandla och särskilja folk från folk utifrån den du är, vad du tycker och vad du tror på. Vidrigt.

Så länge vaccinet är så fantastiskt som du beskrivit det och skyddar mot allvarlig sjukdom, då har du väl inget att oroa dig över? Låt isåfall de ovaccinerade utsätta sig då för den enorma risk för sjukdom du talar om (den med 99.7% överlevnad) så är ni vaccinerade skyddade mot allvarlig sjukdom och död. För om vaccinet fungerar och är tillräckligt effektivt - då behövs inte vaccinpass. Om vaccinet däremot inte fungerar och är otillräckliga - ja då behövs heller inga!
 
  • Gilla
Surly och 3 till
  • Laddar…
isoder skrev:
Med rättigheter kommer alla människors lika värde. Jag blir fullständigt livrädd av sådana resonemang som du kommit med. För det allra första finns inget som helst lagstöd vad gäller dessa vaccinpass och det är skrämmande vad många människor som plötsligt glömt av allt vad självbestämmande och rätt till sin egen kropp innebär. Gäller samma då vid exempelvis aborter? Vi struntar i den egna individens åsikter och tar istället generella beslut sett till vad de styrande anser är det bästa för samhället i stort? Och lyssnar du inte... tja då utesluter vi dig från diverse samhällsdelar tills du känner dig tillräckligt tvingad att ändra ditt beslut :)

Jag kan snabbt förklara likheterna mellan dagens situation och nazityskland för dig! Det handlar i båda fallen om en stor skara människor som är OK med att särbehandla och särskilja folk från folk utifrån den du är, vad du tycker och vad du tror på. Vidrigt.

Så länge vaccinet är så fantastiskt som du beskrivit det och skyddar mot allvarlig sjukdom, då har du väl inget att oroa dig över? Låt isåfall de ovaccinerade utsätta sig då för den enorma risk för sjukdom du talar om (den med 99.7% överlevnad) så är ni vaccinerade skyddade mot allvarlig sjukdom och död. För om vaccinet fungerar och är tillräckligt effektivt - då behövs inte vaccinpass. Om vaccinet däremot inte fungerar och är otillräckliga - ja då behövs heller inga!
Det är nog din jämförelse som är vidrig. Hur tusan kan du ens komma tanken att jämföra folkmord i industriell skala, med att ev inte tillåta en ovaccinerad Pelle Klant att gå på en tillställning?
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 13 till
  • Laddar…
A
Jetkokos Jetkokos skrev:
Det är nog din jämförelse som är vidrig. Hur tusan kan du ens komma tanken att jämföra folkmord i industriell skala, med att ev inte tillåta en ovaccinerad Pelle Klant att gå på en tillställning?
Det är inte bara jag som tagit upp liknelsen. Den har förekommit flera gånger här i tråden och i många andra sammanhang också, det har du säkert också hört. Försök att se det med öppnare ögon. De folkmorden började också med att människor särbehandlades och åtskiljdes, som jag sa, på grund av vad man tycker, vem man är och vad man vill. Och det i sig är livsfarligt oavsett om det leder till folkmord eller inte!
 
  • Gilla
  • Älska
Roger G Olsson och 2 till
  • Laddar…
A
Jetkokos Jetkokos skrev:
Det är nog din jämförelse som är vidrig. Hur tusan kan du ens komma tanken att jämföra folkmord i industriell skala, med att ev inte tillåta en ovaccinerad Pelle Klant att gå på en tillställning?
Har du förresten hört talats om Quarantine Camps i Australien? Skrämmande utveckling tycker åtminstone jag.
 
BirgitS
isoder skrev:
Det är inte bara jag som tagit upp liknelsen. Den har förekommit flera gånger här i tråden och i många andra sammanhang också, det har du säkert också hört. Försök att se det med öppnare ögon. De folkmorden började också med att människor särbehandlades och åtskiljdes, som jag sa, på grund av vad man tycker, vem man är och vad man vill. Och det i sig är livsfarligt oavsett om det leder till folkmord eller inte!
Ja, antivaxxers verkar gilla att gå den vägen.

Men jag har inte hört någon av dem anse att följande också är jämförbart:

Man får inte köra bil utan att ha tagit körkort.
Man får inte köra taxi utan taxikort.
Man får inte jobba som läkare utan att vara legitimerad.
Man får inte jobba som sjuksköterska utan att vara legitimerad.
Man får inte vara på en restaurang samtidigt som man röker.

Det finns massor med saker i vårt samhälle som man inte får göra hur som helst utan det finns villkor kring många saker för att skydda andra människors hälsa och liv.

Så vad är så speciellt med:
Man får inte gå på konsert utan att vara vaccinerad.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 11 till
  • Laddar…
isoder skrev:
Och lyssnar du inte... tja då utesluter vi dig från diverse samhällsdelar tills du känner dig tillräckligt tvingad att ändra ditt beslut
Man behöver ju inte nödvändigtvis vaccinera sig. Det går ju bra att visa ett friskhetsintyg lika gärna.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
isoder skrev:
Låt isåfall de ovaccinerade utsätta sig då för den enorma risk för sjukdom du talar om (den med 99.7% överlevnad) så är ni vaccinerade skyddade mot allvarlig sjukdom och död.
Nej, det vill vi inte eftersom deras sjukdom kommer att belasta sjukvården så att andra inte får den vård de behöver.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
J
isoder skrev:
Det är inte bara jag som tagit upp liknelsen. Den har förekommit flera gånger här i tråden och i många andra sammanhang också, det har du säkert också hört. Försök att se det med öppnare ögon. De folkmorden började också med att människor särbehandlades och åtskiljdes, som jag sa, på grund av vad man tycker, vem man är och vad man vill. Och det i sig är livsfarligt oavsett om det leder till folkmord eller inte!
Jag tror att de som överlevde förintelsen har minst ett par invändningar mot liknelser åt det hållet. Väx upp. Eller vacc upp.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 9 till
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, antivaxxers verkar gilla att gå den vägen.

Men jag har inte hört någon av dem anse att följande också är jämförbart:

Man får inte köra bil utan att ha tagit körkort.
Man får inte köra taxi utan taxikort.
Man får inte jobba som läkare utan att vara legitimerad.
Man får inte jobba som sjuksköterska utan att vara legitimerad.
Man får inte vara på en restaurang samtidigt som man röker.

Det finns massor med saker i vårt samhälle som man inte får göra hur som helst utan det finns villkor kring många saker för att skydda andra människors hälsa och liv.

Så vad är så speciellt med:
Man får inte gå på konsert utan att vara vaccinerad.
För att jag kan leva ett helt normalt liv precis som alla andra i de scenarion du nämnt - som alla är helt irrelevanta för det här ämnet!

Nej jag får inte köra bil utan körkort - men jag kan åka buss, tunnelbana, taxi och ta mig till samma platser som alla andra
Nej jag får inte köra taxi, jobba som läkare/sjuksköterska utan legitimation, men jag kan få ett annat jobb och försörja mig som alla andra
Nej jag får inte röka inne på restaurangen, men jag får fortfarande gå på restaurang som alla andra
 
  • Gilla
Roger G Olsson och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
isoder skrev:
För att jag kan leva ett helt normalt liv precis som alla andra i de scenarion du nämnt - som alla är helt irrelevanta för det här ämnet!

Nej jag får inte köra bil utan körkort - men jag kan åka buss, tunnelbana, taxi och ta mig till samma platser som alla andra
Nej jag får inte köra taxi, jobba som läkare/sjuksköterska utan legitimation, men jag kan få ett annat jobb och försörja mig som alla andra
Nej jag får inte röka inne på restaurangen, men jag får fortfarande gå på restaurang som alla andra
Nej, man kan långt ifrån ta sig till alla platser utan att använda bil. Det finns väldigt många platser som är orealistiskt långt från kollektivtrafik.

Du är fortfarande förhindrad att göra vissa saker utan körkort, taxikort, yrkeslegitimation osv.

Det går alldeles utmärkt att leva ett normalt liv utan att gå på konsert, fotbollsmatch och resa utomlands. Det är väldigt många som lever på ett sånt sätt.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.