Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
G genes skrev:
Får man sämre med tiden? Det sägs så, men bevisen är få. Procenten att få det två ggr är så fruktansvärt liten.
Tex kom smittan till Sverige i runda slängar räknat feb - 20. Hur många borde i så fall vara inne på sin andra släng av infektion?
Vi är ca 200 pers på jobbet, där jag nog vågar påstå att 150 pers har haft covid 1 gång. Men ingen har haft det två ggr.
Det får mig att fundera i alla fall.
Det finns en studie som är gjord på personalen vid Danderyds sjukhus och omfattar personer som blev sjuka våren 2020. Efter 8-9 månader hade 90 % av dem mätbara antikroppar och efter 12 månader var det bara 80 %, så 10 % fick aldrig antikroppar och 10 % blev av med dem inom ett år.

Redan under slutet på förra sommaren skrevs det om folk som hade insjuknat två gånger. De fallen har inte blivit färre med tiden utan fler förstås. Andra gången folk insjuknar verkar det vara vanligt att inte få några symtom alls utan de fallen upptäcks t.ex. under den mycket breda smittspårningen på sjukhus och inom äldreomsorgen.

Tillägg: Precis som det är vanligt att vaccinerade inte får några symtom alls om de nu trots allt skulle bli smittade.
 
Fairlane
Mr Hammer Mr Hammer skrev:
finns studier som visar nu som är allmänt kända och erkända att genomgången infektion är flera gånger bättre skydd än vaccin. Så håller med dig. Men det kanske folk här har missat oxå. Kanske bara konspirationsteorier det med?
Det sa dom ju i början att vaccin ger bättre skydd men det har dom fått ta tillbaka. ändå vill dom att man ska ta vaccin om man haft infektionen..
Tack, det har vi diskuterat, så du slår in öppna dörrar.

I detta inlägg skriver jag just om det och att det verkar stämma att en genomgången vaccination ger ett bättre skydd, men också att de som inte vaccinerar sig löper större risk att hamna på IVA och/eller avlida. Jag föredrar ett lite sämre skydd, men som ändå skyddar mig bra mot att hamna på IVA eller dö än att ta risken att hamna på IVA eller dö, för att få ett lite bättre skydd.

Ett problem som antivaxxers har en tendens att "glömma" är att inget vaccin är 100%-igt och att de med sämre immunförsvar och äldre tar till sig det lite sämre, så varje gång någon vaccinerad äldre dör så tas det som intäkt för att det inte fungerar. Att ännu större andel ovaccinerade dör förstår verkar man inte ta till sig.

Om 80% är vaccinerade och 50% av personer på IVA är ovaccinerade och 50% är vaccinerade så tolkar antivaxxers det som att vaccinet inte fungerar. Märkligt, men kan man inte statistik så kan man inte.
 
  • Gilla
kashieda och 9 till
  • Laddar…
G genes skrev:
Jag tycker det är väldigt konstigt att det diskuteras så lite om oss som haft en genomgången infektion, varför vi skall ta vaccin?
Finns ju ingen anledning att trycka i sig mer antikroppar genom vaccin när man redan har naturliga antikroppar.
Det är väl ingen som föreslår att man ska injicera antikroppar? Vet du hur vaccin fungerar? Känner du till att alla antikroppar som produceras är kroppsegna?
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Det är väl ingen som föreslår att man ska injicera antikroppar? Vet du hur vaccin fungerar? Känner du till att alla antikroppar som produceras är kroppsegna?
Uttryckte mig klumpigt.
Ja jag vet hur vaccin fungerar.
Om jag skriver så här då, varför trycka i mig något som jag inte behöver?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
G genes skrev:
Uttryckte mig klumpigt.
Ja jag vet hur vaccin fungerar.
Om jag skriver så här då, varför trycka i mig något som jag inte behöver?
Du vet ju inte om du behöver vaccinet eller inte eftersom du inte vet statusen för din immunitet.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
G genes skrev:
varför trycka i mig något som jag inte behöver?
Ehh…
- För att minska risken att du blir allvarligt sjuk eller dör?
- För att minska risken att folk runtomkring dig blir smittade av dig, och blir allvarligt sjuka eller dör?
- För att skynda på att världen kan återgå till ett mer normalt läge?

Tillägg: Ja, jag inser förstås att jag talar för döva öron. Totaldöva.
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Ehh…
- För att minska risken att du blir allvarligt sjuk eller dör?
- För att minska risken att folk runtomkring dig blir smittade av dig, och blir allvarligt sjuka eller dör?
- För att skynda på att världen kan återgå till ett mer normalt läge?

Tillägg: Ja, jag inser förstås att jag talar för döva öron. Totaldöva.
Som huvudrubriken lyder "Varför har ni inte vaccinerat er mot..."

För att jag har haft genomgången infektion.
Lycka till med att ta ert vaccin ni som vill.
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Mr Hammer Mr Hammer skrev:
finns studier som visar nu som är allmänt kända och erkända att genomgången infektion är flera gånger bättre skydd än vaccin. Så håller med dig. Men det kanske folk här har missat oxå. Kanske bara konspirationsteorier det med?
Det sa dom ju i början att vaccin ger bättre skydd men det har dom fått ta tillbaka. ändå vill dom att man ska ta vaccin om man haft infektionen..
Vilken källa har du till ditt påstående?

Det finns bra information, inkl. källhänvisning, om hur det fungerar med naturlig immunitet, och varför det är så fel tänkt om hur man ska få denna, längre upp i tråden.

Möjligtvis i en annan av covid-trådarna?
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
G genes skrev:
Som huvudrubriken lyder "Varför har ni inte vaccinerat er mot..."

För att jag har haft genomgången infektion.
Lycka till med att ta ert vaccin ni som vill.
Jag tycker att din frågeställning är relevant. Jag tycker tex att du ska ha ett vaccinpass för att släppas in på lokala fotbollsderbyt eller annan större sammankomst osv. Det var väl egentligen det påståendet som startade detta elände till diskussion för 4500inlägg sedan.

I det perspektivet är det intressant att fundera på hur den som har en genomgången infektion OCH har ett eget gott skydd kan ges möjlighet till ett pass.

Kan man mäta hur bra skydd man har så borde det finnas en väg framåt för det. Kan man inte göra det på ett tillförlitligt sätt så blir du utan pass till vaccinet är insprutat och du får sitta hemma på kammaren ett tag till.
 
  • Gilla
genes och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det är inte så farligt att pudla när man skrev något dumt och blir påkommen.
Försök bara, folk brukar uppskatta det.
Jag har inga som helst problem att erkänna misstag eller deklarera min okunskap där det är applicerbart.

Du är ju vanligtvis fullt läskunnig i andra sammanhang så nog klarar du också av att begripa att det är skillnad på betydelsen av ett sammansatt resonemang och enskilda ord?
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag har aktivt undvikit att skriva något i alla trådar om Covid-19 men i detta fall kan jag inte låta bli.

Jag kan förstå att man är tveksam till ett vaccin som har utvecklats såpass snabbt som detta. Dock kan jag konstatera att vaccinen i huvudsak är säkra. Visst, det har förekommit enstaka biverkningar, tyvärr även dödsfall. Antalet är dock minimalt jämfört med den normala incidensen av dessa händelser (främst blodproppar) i befolkningen i stort. Det är en tragedi när sådant händer men det är en extrem slump.

Mitt huvudbudskap är dock detta: Vaccineringen handlar om att förebygga allvarlig sjukdom. Inte att skydda från sjukdomen, men se till att man inte blir allvarligt sjuk. Anledningen till detta är att vi annars får en total katastrof i vården. Förra året var, för att uttrycka det krasst, just en katastrof. En situation där tillgängliga resurser var otillräckliga trots att vi vidtog de åtgärder som kunde vidtas. Standarden på vården som gavs var inte i närheten av det den vanligen är och människor dog som en följd av detta. I media pratades det om att "vi aldrig fick slut på platser" (Stockholm) och det är sant, men bara i en rent teknisk mening. Fysiska platser fanns men bemanning till dem var, ska vi säga, gravt bristfälligt. Vårdpersonalen betalade ett väldigt högt pris för att hålla folk under armarna genom den här sjukdomen och följden har blivit att många har slutat. Många är helt enkelt utbrända.

För min egen del är jag starkt för ett solidariskt sjukvårdssystem men just i detta fall är jag benägen att se fördelarna med ett försäkringsbaserat system. I ett sådant kan man nämligen ställa krav på försäkringstagaren genom vad man ersätter. Det är oetiskt att tvinga på folk en behandling (vaccin) som de inte vill ha men jag tycker också ur ett samhällsperspektiv att det är orimligt att samhället då ska betala för vården. Skit i vaccinet, för all del. Betala då dina egna sjukvårdskostnader. Som referens kostar ett dygn på IVA ca 50 kkr.

@Staffans2000 Din riskkalkyl baseras på att någon annan betalar när du blir sjuk. Både ekonomiskt och med sin hälsa. Det handlar inte bara om dig.
Menar du då även att överviktiga personer skall betala sin egen vård med då de medvetet skaffar sig hjärt kärlsjukdomar?
 
  • Gilla
Roger G Olsson och 3 till
  • Laddar…
J
Mr Hammer Mr Hammer skrev:
...Finns ju mängder med bevis och riktig forskning som visar på vilken skit vaccinet är.
Ni som försvarar vaccinet hänvisar ofta till en statistik som är manipulerad. ni borde istället kolla på hur den fungerar i detalj och inte bara svälja allt som ges till er....
Kan du inte komma med lite källor till denna forskning? Så lär vi oss också :)
 
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
harry73
Tidigare idag la någon upp en webbtv länk. Av princip tittar jag inte på webbtv. Jag gjorde det några ggr, men innehållet är vinklat år fel håll.
MEN jag har lärt mig att inte på förhand tillbakavisar allt som finns där. I början av pandemin var det en skånsk allmänläkare som klagade på att äldre vägrade vård och nekades syrgas. Han syntes mycket i SD och webbtv sammanhang och vi var många som förlöjligade honom.
Nu mer än ett år senare kan vi konstatera att äldre på boenden nekades vård och läkarkontakt, och att syrgas är en viktig del av covidbehandlingen.
Jag är beredd att pudlar lite för att jag inte trodde det var sant, bara för att han hänger med fel personer.
 
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
C Crayo skrev:
Menar du då även att överviktiga personer skall betala sin egen vård med då de medvetet skaffar sig hjärt kärlsjukdomar?
Det där har diskuterats flera gånger i tråden redan. Har du något nytt att komma med?
 
  • Haha
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.