V vectrex skrev:
Bränslecellsbilar som drivs på vätgas är i grund och botten en elbil. Det enda som skiljer är att batteriet är mindre och man tankar vätgas istället för el.

Så all utveckling kring dagens elbilar kommer att gå att använda även i framtiden om vi får funktionella bränslecellsbilar.

Det stora problemet med bränslecellsbilar som jag ser det är att vätgas fortfarande är väldigt mycket billigare att framställa från fossila källor än genom elektrolys av vatten.
Jag är övertygad om att elbilen kommer finnas kvar. Dock kommer inte elbilen klara sig själv. Den behöver en kompis hur den kommer att drivas. Det är en annan fråga. Vi vet vad det inte blir
 
Väte/bränslecell kommer inte bli något. Det kostar alldeles för mycket energi/EL att framställa väte. Batterierna utvecklas mycket framöver. Priserna går ner. Snart är BEV billigare än ICE.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
L largab skrev:
Väte/bränslecell kommer inte bli något. Det kostar alldeles för mycket energi/EL att framställa väte. Batterierna utvecklas mycket framöver. Priserna går ner. Snart är BEV billigare än ICE.
Det sa man väl om elbilen också...
Problemet är väl att det inte forskas speciellt mycket när det gäller alternativa bränslen.
Bara för att väta inte fungerar så innebär det inte att alternativ är på gång.
Även om elbilen blir bättre så är det inte samma sak som att hybrid eller bränslecell inte behövs. Elbilen är inte perfekt en bensinbil är det verkligen inte.
Men just nu så ligger elbilen bra till
Det är inte fel att säga att alternativ kan vara bra
 
N Nerre skrev:
Åh, "Har du ingen erfarenhet ska du hålla käften"-argumentet?

Kan man inte ha en massa kunskaper om batterier utan att ha kört elbil?
Nej men tänka efter innan, så man skriver så vettigt som man kan, anstränga sig för debattens skull.

Och när erfarenheter ifrån ospecificerad bärbar ifrån ospecificerad tid , med erfarenheter man inte får så mkt info, som sedan jämförs med laddhanteringsystem för elbilar generellt blir det svårt att sätta sig in vad du bygger din erfarenhet på.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det sa man väl om elbilen också...
Problemet är väl att det inte forskas speciellt mycket när det gäller alternativa bränslen.
Bara för att väta inte fungerar så innebär det inte att alternativ är på gång.
Även om elbilen blir bättre så är det inte samma sak som att hybrid eller bränslecell inte behövs. Elbilen är inte perfekt en bensinbil är det verkligen inte.
Men just nu så ligger elbilen bra till
Det är inte fel att säga att alternativ kan vara bra
Vad jag vet så är en bränslecellsbil en ELbil. Bara omständigare, dyrare, stora förluster. Men korrekt, ELbil, BEV, är inte perfekt ännu.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
L largab skrev:
Vad jag vet så är en bränslecellsbil en ELbil. Bara omständigare, dyrare, stora förluster. Men korrekt, ELbil, BEV, är inte perfekt ännu.
Oj varför så negativ? Du beskriver hur elbilen utvecklas. Men står utvecklingen still när det gäller vätgas?
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Oj varför så negativ? Du beskriver hur elbilen utvecklas. Men står utvecklingen still när det gäller vätgas?
Nä Toyota Mirai finns ju redan. Verkar inte gå att köpa, men jag kan hyra i Stockholm för 108 300 kr för en månad. Plus 2 kr/km. Då är drivmedel inkluderar. På ett år har man betalat lika mycket som att köpa den dyraste Teslan. Mirai har 300 liter bagage på 5 meter bil.

Men naturligtvis kan utvecklingen gå vidare .
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Oj varför så negativ? Du beskriver hur elbilen utvecklas. Men står utvecklingen still när det gäller vätgas?
Varför en massa omvandlingar? EL, sila fram H, förvara H, transportera H, höga tryck, för att sedan omvandla tbx till EL. Inte negativ, realist. Det fattade tom Toyota nu alldeles för sent.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Vi har haft vår model 3 i snart två veckor och den levde upp till all förväntningar och mer därtill. Till och med sambon tycker det är roligt att köra nu!
Vi räknade mycket fram och tillbaka och när vi hade möjlighet att utöka bolånet med den räntan så slog vi till. Kör drygt ca 2000mil per år vilket också slog i fördel för elbil.
Vi hade en 320 touring innan och skulle säga att lastutrymmet i volym är större i teslan än i BMW-n.
Bor i lägenhet men ordnat med laddbox och betalar ca 0,8kr/kwh som går på lägenhetselen.
Vi har verkligen inte ångrat oss än så långt!
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 3 till
  • Laddar…
L largab skrev:
Varför en massa omvandlingar? EL, sila fram H, förvara H, transportera H, höga tryck, för att sedan omvandla tbx till EL. Inte negativ, realist. Det fattade tom Toyota nu alldeles för sent.
Å andra sidan, du slipper springa runt med en sladd och jaga snabbladdare. För att sen vänta i 30-40min.
Men alla vill inte se framtiden även om man så snubblar på den. Men nu vet vi inte om just väte är framtiden
 
Råkade se programmet Konsument chocken som handlade om elbilar som råkat ut för krockskador. Tydligen var praxis från försäkringsbolaget att alla bilar även bilar som bara var något år gammal åkte till skroten efter tillverkarna inte gick med på att man återanvänder delar från andra krockskadade bilar. Priset på nya reservdelar var visst också så höga att det inte skulle löna sig att byta ut en stänkskärm och batteriet. Vet inte vilket bilmärke man pratade om men ett nytt batteri skulle kosta ca 280 000:- Eftersom man alltid måste byta batteri på en krockskadad bil innebar kostnaden för ett nytt batteri att det inte lönar sig att reparera bilen. Undrar vad som händer med en lite äldre bil och bilägaren inte tycker att det är värt att ha bilen helförsäkrad.
 
N nallepu skrev:
Råkade se programmet Konsument chocken som handlade om elbilar som råkat ut för krockskador. Tydligen var praxis från försäkringsbolaget att alla bilar även bilar som bara var något år gammal åkte till skroten efter tillverkarna inte gick med på att man återanvänder delar från andra krockskadade bilar. Priset på nya reservdelar var visst också så höga att det inte skulle löna sig att byta ut en stänkskärm och batteriet. Vet inte vilket bilmärke man pratade om men ett nytt batteri skulle kosta ca 280 000:- Eftersom man alltid måste byta batteri på en krockskadad bil innebar kostnaden för ett nytt batteri att det inte lönar sig att reparera bilen. Undrar vad som händer med en lite äldre bil och bilägaren inte tycker att det är värt att ha bilen helförsäkrad.
Ingenting av detta stämmer.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Å andra sidan, du slipper springa runt med en sladd och jaga snabbladdare. För att sen vänta i 30-40min.
Men alla vill inte se framtiden även om man så snubblar på den. Men nu vet vi inte om just väte är framtiden
Ser framtiden. Ev6, Ioniq5 snabbladdar redan på 20 min. Snart är det 10 minutersladdstopp. Viktigt om man ska åka långt. Hemmavid spelar laddhastighet mindre betydelse. Man tankar hemma!!! Slippa åka till en mack. The future är redan här.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Är det inte så att Tesla varit väldigt strikta med vilka delar som får användas när bilen ska repareras för att garantier etc ska gälla (googla right to repair) - vilket driver upp försäkringskostnader. När det dessutom finns få verkstäder så ökar kostnaden för logistiken om bilen går sönder... Andra märken lär inte ha det problemet...
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Ingenting av detta stämmer.
Tyckte det lät som det kunde stämma.
Om inte kan man se det så här. Hur många eftermarknads batterier? Hur många finns det på skroten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.