J JohanLun skrev:
Självklart kommer väl några batterier "gå sönder" för tidigt, kanske beroende på driftsfall... Ungefär som att en turbo eller kamkedja kan rasa om man misshandlar motorn. Nån berättade om ett körfall där en gubbe varje morgon backade ut bilen ur garaget, tog sin cykel, backade in bilen och cyklade till jobbet. Samma sak på kvällen, ut och in med bil och cykel. Sen åkte han nån gång i månaden ett par mil för att handla. Bilens olja (och därtill vissa slitdelar) mådde extremt illa av detta och bilen fick nåt slags problem trots att den var näst intill ny i övrigt. Om detta var en påhittad historia vet jag inte, var jag hört den minns jag heller inte. Men den passar ändå bra här tycker jag... På något sätt måste ju detta handla om normalt bruk av fordon, inte specialfall. Om säg 90% av elbilarna har en försämring på max ned till 70% av kapaciteten efter 15.000 mil så är väl det bra så. Trist om som PacMan antyder, att tillverkaren försöker runda garantierna, som jag fått uppfattningen att vissa andra tillverkare gjort med tex rostskyddsgaranti och lite annat - villkor som är helt sjuka att uppfylla som gör garantin värdelös...
Ja hans körmönster hade definitivt gagnats av en elbil.

Men varför backade han ut ur garaget för att sedan backa in igen? Om han ändå vänder bilen vore det ju lättare att köra både in och ut! ;):thinking::crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
N Nerre skrev:
riskerar att sänka andrahandsvärdet. Huruvida detta är ett problem beror ju på om man är intresserad av högt eller lågt andrahandsvärde.
Hehe, vilken retorisk fuling du fick till där. :rofl:
Hoppas ingen gick på den.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det spelar snart ingen roll. De som åldras snabbare klarar troligen ändå bilens livslängd om de vara är en aning större. Du nämner 30 mil. Det räcker för att batteriet skall klara 70% under bilens livslängd om inte tillverkaren gjort bort sig totalt...
30 mil var väl iofs hugget ur luften men jag antog att det räcker för att dra några kortvändor kors å tvärs i storstan och sen ta en körning till grannkommun samt "tomgångsköra" med gott om värme på. Utan räckviddsångest. Men för lite för vem som helst i glesbygd. De väljer ett större batteri.
De som fick lifepo i sina Tesla verkade inte gilla att batterivärmaren drog 10kWh under parkering i minusgrader. Det är ju som en rätt rejält läckande bränsletank. Hade inte de kunderna mått bättre med en annan batteripack? Ett tyngre men som tål 30 minus.
Eller är det så viktigt att ett bilbatteri passar alla? Så viktigt att kunden inte ens får veta vilket batteri han får?
 
B Bjober skrev:
Jo men när du hela tiden gör sådana svepande generella gissningar blir det ju bara ordbajsande som inte leder någonstans.
Varför MÅSTE batterier tappa prestanda över en normal bils livslängd? De batterityper som degraderas minst verkar ligga bra till åldersmässigt. Sen är inte energitätheten på topp än. Men den energitätaste batteritypen tappar så fort att de "sämre" batterierna är i kapp i vissa fall redan efter ett år.
Kan man i framtiden få välja batterityp beroende på om man alltid parkerar i varmgarage eller står ute?
Samma bilmodell men några olika specade batterier. Ett taxibatteri som laddas på 10 minuter , klarar 30.000 cykler och 30 mil.
Ett svenssonbatteri som gillar långresor , över nattenladdning och är billigare.
Finns det speciella batterier för taxi?
Vad är skillnaden?
Om du inte förstår det jag skriver så det stå för dig.
 
Battterierna är ju inte så svåra att reparera egentligen. Jag har tre celler (varav två i samma battriknippe) som bråkar i min laddhybrid. Skulle jag köpa tre nya celler för ett par hundra kronor och löda in dem själv så skulle mitt batteripaket antagligen må prima. Nu gör jag dock inte det av uppenbara skäl, detta trots att jag är kapabel att göra allt arbete själv. Det är ju rätt hutlöst att Nissan tar halva nypriset för ett batteri som de troligen inte lagt mer än ett par timmar på att reparera. Iofs så ingår också demontering och montering (av certifierad personal) om jag förstod det rätt.

När man pratar om så många celler som man har i en elbil så är det extremt viktigt vilken design man har på batteripaketet och BMU, min bil verkar ju inte hantera de olika knippena som separata entiteter ens, hade de hanterats så så hade nämligen inte degraderingen varit så kraftig. Här är därför BMU/BMS-mjukvaran och även HW-konstruktionen en nyckelkomponent. En design som i datacentren, där man bara kopplar förbi en hylla där en av servrarna är presterar dåligt eller är sönder skulle kunna ge bättre pestanda på batterier där en cell mår dåligt - bara för att ge ett exempel. Jag betvivlar att Mitsubishi Outlander och Nissan Leaf har denna funktion baserat på det jag sett i form av degradering på deras batterier. Det känns som att deras batterier inte är så intelligenta....
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Nu blandar du äpplen och päron här.

Det var i jämförelsen om andrahandsvärde som jag valde tvättmaskin och laptop, för att få produkter i ungefär samma prisklass.

Jämförelsen med mobiltelefoner har handlat om batteritekniken och hur svårt det är för BMS att veta batteriets kapacitet och state of charge. Särskilt beaktat att en elbils batteri utsätts för mycket större variantioner i belastning och laddning än vad ett batteri i em mobiltelefon eller laptop gör.
Jag förstår ändå inte varför du brinner för o jämföra batterier i laptops, mot elbilar. Jag vet en ägare av leaf 2013 som fortfarande har mycket bra kapacitet i batteribankem, det vet man eftersom den går x antal mil fortfarande. Samtidigt vet jag bland de bättre bärbara , fyra fem olika MacBook Air ifrån 2011 till 2015 som tappat mycket mer kapacitet ,, det ser man hur länge man kan köra dem.

Och när du skriver jämförelser , så vet man knappt vad för bärbar dator du jämför med, Jag har sett HP elitebook ifrån 2014 med de dyra bättre batterierna , (de som kom efter Boston Power) men jag skulle ändå intre dra slutsatser ifrån dem och jämföra med elbilsbatterier.

Inte ens jämföra bms ifrån bärbara datorer med elbilar. Däremot håller jag med andra som påpekar att batterihantering i allt fler bärbara och mobiltelefoner blivit mycket bättre, men inte ens det tänker jag killgissa en massa utifrån.

Har du kört elbil i några veckor eller månader o byggt upp någon egen erfarenhet?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Battterierna är ju inte så svåra att reparera egentligen. Jag har tre celler (varav två i samma battriknippe) som bråkar i min laddhybrid. Skulle jag köpa tre nya celler för ett par hundra kronor och löda in dem själv så skulle mitt batteripaket antagligen må prima. Nu gör jag dock inte det av uppenbara skäl, detta trots att jag är kapabel att göra allt arbete själv. Det är ju rätt hutlöst att Nissan tar halva nypriset för ett batteri som de troligen inte lagt mer än ett par timmar på att reparera. Iofs så ingår också demontering och montering (av certifierad personal) om jag förstod det rätt.

När man pratar om så många celler som man har i en elbil så är det extremt viktigt vilken design man har på batteripaketet och BMU, min bil verkar ju inte hantera de olika knippena som separata entiteter ens, hade de hanterats så så hade nämligen inte degraderingen varit så kraftig. Här är därför BMU/BMS-mjukvaran och även HW-konstruktionen en nyckelkomponent. En design som i datacentren, där man bara kopplar förbi en hylla där en av servrarna är presterar dåligt eller är sönder skulle kunna ge bättre pestanda på batterier där en cell mår dåligt - bara för att ge ett exempel. Jag betvivlar att Mitsubishi Outlander och Nissan Leaf har denna funktion baserat på det jag sett i form av degradering på deras batterier. Det känns som att deras batterier inte är så intelligenta....
Det är väl lite som man idag gör/kan göra med solceller, sätta individuella optimerare på panelerna.
Det är ett stort trätoämne i de kretsarna, värdet optimeraren tillför kontra risken att den går sönder och kostnaden för att inkludera den från första början.
 
Om man tittar på att köpa en beg elbil verkar ju de gamla som kostar under 100.000 ha rätt medioker räckvidd och tex leaf från 2013 (som verkar bland de billigare och ser formatmässigt trevlig ut) kostar knappa 100, har chademo, kort räckvidd. Nyare Zoe känns vettiga... Men... Batterihyran... Den är ju så hög att en annan nyare privatleasad elbil känns bättre.

Går man upp till 200 får man ju mer. En e-golf 35kwh går att få för lite under 200k. Brorsan har en sån. Och efter lite bollande inser jag att en sådan skulle kanske precis räcka. Men. Kostnaden blir nog högre än en leasad bil.

Den här var rätt kul, men det går nog inte att sälja in en till hobbybil... :D (jag har fö en z3 cab som frugan vägrar köra) https://www.blocket.se/annons/kronoberg/unik_bmw_z3_coup__elbil_120kw/97299128

Jag inser att just nu är det, om jag ska köra elbil, att ha en liten bil som klarar 90% av körningen. 2 vuxna+2 barn bör kunna åka på en weekend ca 20 mil enkel, dvs rymma ett par mindre väskor och gå sitta i baksäte. Släpvagn och skidresa får göras med annan bil.

Finns nån elbil med räckvidd > 15-20 mil vintertid som går att köpa beg för drygt 100.000 så att man hamnar under privatleasingkostnad för en bil med sådan räckvidd (vilket väl flera av bilarna för under 3000 i månadskostnad har)? Eller är det helt enkelt olönsamt att äga bilen själv?

Jag är positiv till elbil, konceptet skrämmer mig inte, men jag måste få till en vettig månadskostnad för en bil som funkar att åka i. Har 5 mil enkel till jobbet och kan oftast ladda (schuko) men att klara ToR vinter är nästan ett krav. Att klara en resa vi hyfsat frekvent gör på 17 mil utan att snabbladda är även näst intill ett krav. Leafen går nog tyvärr fetbort, den går ju inte ens snabbladda med chademon på den resan. Igår åkte jag till jobbet och provade "slow lane" för att se hur mkt längre jag kom med GTEn. Och det fungerar ju förvånansvärt bra, det kliar lite i gasfoten, men har kört rätt mkt lastbil så är inte obekant att ligga i den filen...
 
J JohanLun skrev:
Om man tittar på att köpa en beg elbil verkar ju de gamla som kostar under 100.000 ha rätt medioker räckvidd och tex leaf från 2013 (som verkar bland de billigare och ser formatmässigt trevlig ut) kostar knappa 100, har chademo, kort räckvidd. Nyare Zoe känns vettiga... Men... Batterihyran... Den är ju så hög att en annan nyare privatleasad elbil känns bättre.

Går man upp till 200 får man ju mer. En e-golf 35kwh går att få för lite under 200k. Brorsan har en sån. Och efter lite bollande inser jag att en sådan skulle kanske precis räcka. Men. Kostnaden blir nog högre än en leasad bil.

Den här var rätt kul, men det går nog inte att sälja in en till hobbybil... :D (jag har fö en z3 cab som frugan vägrar köra) [länk]

Jag inser att just nu är det, om jag ska köra elbil, att ha en liten bil som klarar 90% av körningen. 2 vuxna+2 barn bör kunna åka på en weekend ca 20 mil enkel, dvs rymma ett par mindre väskor och gå sitta i baksäte. Släpvagn och skidresa får göras med annan bil.

Finns nån elbil med räckvidd > 15-20 mil vintertid som går att köpa beg för drygt 100.000 så att man hamnar under privatleasingkostnad för en bil med sådan räckvidd (vilket väl flera av bilarna för under 3000 i månadskostnad har)? Eller är det helt enkelt olönsamt att äga bilen själv?

Jag är positiv till elbil, konceptet skrämmer mig inte, men jag måste få till en vettig månadskostnad för en bil som funkar att åka i. Har 5 mil enkel till jobbet och kan oftast ladda (schuko) men att klara ToR vinter är nästan ett krav. Att klara en resa vi hyfsat frekvent gör på 17 mil utan att snabbladda är även näst intill ett krav. Leafen går nog tyvärr fetbort, den går ju inte ens snabbladda med chademon på den resan. Igår åkte jag till jobbet och provade "slow lane" för att se hur mkt längre jag kom med GTEn. Och det fungerar ju förvånansvärt bra, det kliar lite i gasfoten, men har kört rätt mkt lastbil så är inte obekant att ligga i den filen...
Ombyggda Z3 är ju perfekt som andrabil(y):D
Tillräcklig räckvidd
Rimligt pris
Låg förväntad värdeminskning (om den inte brakar ihop och jag inte kan laga själv)
Och framförallt en elbil med stil! Ingen trubbig halvsuv eller sav. Finns någon annan elbil med så mycket motorhuv:love:
Och så blir det en ny hobby att meka med all elektronik i den :geek:

Synd jag inte har behov av en andrabil.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
P Pin skrev:
Ombyggda Z3 är ju perfekt som andrabil(y):D
Tillräcklig räckvidd
Rimligt pris
Låg förväntad värdeminskning (om den inte brakar ihop och jag inte kan laga själv)
Och framförallt en elbil med stil! Ingen trubbig halvsuv eller sav. Finns någon annan elbil med så mycket motorhuv:love:
Och så blir det en ny hobby att meka med all elektronik i den :geek:

Synd jag inte har behov av en andrabil.
Tyvärr kör jag nästan inte z3an för att jag får inte med mig båda barnen vilket ofta är ett av mina behov. Coupen kan ju lasta något mer. Men inget baksäte. Och jag har ingen tid att meka (med nåt mer). Hade jag varit utan barn hade jag kanske köpt Z3an. :D Men jag håller med, jälvligt coolt projekt, och billigt. Couperna brukar vara betydligt dyrare (jag har (trots totalt omodern frisyr) frisörvarianten av Z3, dvs 4an så tyvärr kan jag inte "byta jämnt" utan skulle behöva lägga massor imellan som behövs till en vardagsbil då leasingbilen snart ska lämnas igen).
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Om man tittar på att köpa en beg elbil verkar ju de gamla som kostar under 100.000 ha rätt medioker räckvidd och tex leaf från 2013 (som verkar bland de billigare och ser formatmässigt trevlig ut) kostar knappa 100, har chademo, kort räckvidd. Nyare Zoe känns vettiga... Men... Batterihyran... Den är ju så hög att en annan nyare privatleasad elbil känns bättre.

Går man upp till 200 får man ju mer. En e-golf 35kwh går att få för lite under 200k. Brorsan har en sån. Och efter lite bollande inser jag att en sådan skulle kanske precis räcka. Men. Kostnaden blir nog högre än en leasad bil.

Den här var rätt kul, men det går nog inte att sälja in en till hobbybil... :D (jag har fö en z3 cab som frugan vägrar köra) [länk]

Jag inser att just nu är det, om jag ska köra elbil, att ha en liten bil som klarar 90% av körningen. 2 vuxna+2 barn bör kunna åka på en weekend ca 20 mil enkel, dvs rymma ett par mindre väskor och gå sitta i baksäte. Släpvagn och skidresa får göras med annan bil.

Finns nån elbil med räckvidd > 15-20 mil vintertid som går att köpa beg för drygt 100.000 så att man hamnar under privatleasingkostnad för en bil med sådan räckvidd (vilket väl flera av bilarna för under 3000 i månadskostnad har)? Eller är det helt enkelt olönsamt att äga bilen själv?

Jag är positiv till elbil, konceptet skrämmer mig inte, men jag måste få till en vettig månadskostnad för en bil som funkar att åka i. Har 5 mil enkel till jobbet och kan oftast ladda (schuko) men att klara ToR vinter är nästan ett krav. Att klara en resa vi hyfsat frekvent gör på 17 mil utan att snabbladda är även näst intill ett krav. Leafen går nog tyvärr fetbort, den går ju inte ens snabbladda med chademon på den resan. Igår åkte jag till jobbet och provade "slow lane" för att se hur mkt längre jag kom med GTEn. Och det fungerar ju förvånansvärt bra, det kliar lite i gasfoten, men har kört rätt mkt lastbil så är inte obekant att ligga i den filen...
En Zoe med 41kWh batteriet borde klara det, även omsnabbladdning är slö
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
En Zoe med 41kWh batteriet borde klara det, även omsnabbladdning är slö
Fast, då kostar batterihyran nästan hälften av vad det kostar att leasa en hel elbil om man hittar nåt av de billigare erbjudandena... :( De borde sänka batterihyran rejält när bilen blir äldre eller efterskänka batteriet efter 5 år. Vem vill äga en 5-6-7 år gammal bil som fortsätter kosta pengar varje månad i fast kostnad? Hela min tanke att köpa en beg bil är att jag då kan lägga ungefär lika som att leasa en bil i 2-3 år men sen ha bilen till mycket låg kostnad därefter (bara reparationer och underhåll men ingen kapitalkostnad/värdeminsking att tala om om man "skriver av den" på 3 år.).
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Fast, då kostar batterihyran nästan hälften av vad det kostar att leasa en hel elbil om man hittar nåt av de billigare erbjudandena... :( De borde sänka batterihyran rejält när bilen blir äldre eller efterskänka batteriet efter 5 år. Vem vill äga en 5-6-7 år gammal bil som fortsätter kosta pengar varje månad i fast kostnad? Hela min tanke att köpa en beg bil är att jag då kan lägga ungefär lika som att leasa en bil i 2-3 år men sen ha bilen till mycket låg kostnad därefter (bara reparationer och underhåll men ingen kapitalkostnad/värdeminsking att tala om om man "skriver av den" på 3 år.).
Ja, batterihyran va ju ett sätt att minska rädslan för att batteriet ska bli kass på lång sikt. Zoe finns ju med friköpt batteri också men dom ligger väl typ 50' högre i pris?
 
S
P Pin skrev:
Ett exempel åt andra hållet. Full laddning på 17 minuter och tillräcklig laddning på 10 minuter(y)

[länk]

Kanske elbilarna kan klara samma då.
Hyundai Ioniq 5 och Kia EV 6 och ett par andra bilar kan ladda 10-80% på 18 minuter.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.